Deel dit artikel
-

Rabobank.nl blijkt Europese koploper

De Rabobank blijkt één van de best bezochte banken van Europa te zijn. Op de bezoekerslijst van Nielsen/Netratings eindigde de bank op de tweede plaats, achter de Zweedse bank ForeningsSparbanken. Hoewel de bezoekcijfers niet per se iets zeggen over het gebruik van online diensten, laat de bank wel de Nederlandse concurrenten ver achter zich.

In december trok de Rabobank 833.767 unieke bezoekers. De postbank volgt op de tiende plaats, met 394.571 bezoekers. ABN Amro valt als derde bank nog in de top 25, en trok 254.334 unieke bezoekers.

Het Zweedse ForeningsSparbanken en de Rabobank laten met deze cijfers gerenommeerde namen als egg.com, credit-agricole, Deutsche bank en Barclays achter zich. Blijkbaar is in de landen van deze banken het online bankieren nog niet zo ver doorgedrongen als in Nederland; Duitsland en Groot-Brittanie hebben immers veel meer inwoners.

Marc Cootjans, manager Direct Banking van Rabobank Nederland: "We zijn trots om nu tot de top-drie grootste internetbanken in Europa te horen. Helemaal als je bedenkt dat wij met de site alleen in het relatief kleine Nederland actief zijn (…) Wij zijn er dan ook van overtuigd dat we in 2002 onze koppositie in Nederland en Europa verder kunnen verstevigen."

Deel dit bericht

7 Reacties

Bas van de Haterd

Ik heb dan sterk mijn twijfels bij de cijfers van Nielsen / Netratings. Ten eerste vanwege de inwoners. Daarnaast: Nordea heeft verruit de meeste internetklanten ter wereld. Dit is een Noors/Deens/Zweeds/Finse bank en over het algemeen het schoolvoorbeeld hoe online bankieren in elkaar moet zitten. Ik kan me niet indenken dat de Rabobank meer hits krijgt, terwijl Nordea een veelvoud aan internetbankierende klanten heeft.

Jan Sellis

Erg jammer dat de rabobank ontzettend traag is en de helft van de tijd down.

K. de Wildt

Ach kijk, laten we het niet hebben over het onderzoek zelf, hits, pageviews, etc, want dan vervallen we weer in de eindeloze 'Multiscope-achtige' discussies over wat nu gemeten wordt, hoe, waarom, bij wie, enz. Feit is gewoon dat de Rabobank een site heeft waar zowel particulieren als bedrijven uitstekend uit de voeten kunnen. Niet alleen met aanvullende info, maar ook gewoon met de core-diensten zoals het rekeningbeheer, on-line beleggen, betalingen, etc. In de basis is het dus een goede site om on-line je bankzaken te doen (ow en Jan, dat ze de helft van de tijd off-line zijn en traag; offline 50% lijkt me sterk en dat weet je denk ik zelf ook wel en traag, dat kan ook aan tig factoren liggen, dus dat kan wel meevallen). Daarnaast gezien het feit dat de Rabobank als één van de weinige banken in Nederland (en Europa) nog veel lokale gemeentelijke kantoren heeft en niet alles sluit om maar op Internet bezig te zijn (maar èn èn i.p.v. of of) is dit een prima combinatie. Bijv. voor de ouderen zowel off-line diensten introduceren (geld aan huis leveren, maar ook bankieren via Internet voor de ouderen die het huis niet meer uit kunnen) maar daarnaast ook gewoon off-line bereikbaar voor de ouderen die niets met Internet doen. En dat de jeugd(igeren) meer gebruik maken van on-line bankieren dan off-line is bijna 'vanzelfsprekend', omdat ze daar gewoon meer mee opgroeien. Maar ook hier geldt dat een deel dat niet zal doen en gewoon naar de kantoren zullen blijven gaan. De Rabobank is gewoon zowel off- als on-line goed bezig, dit onderzoek is niet zalig of heilig (of ze nou met meetmethode A op plaats 3 staan of met meetmethode B op plaats 8), maar moet gewoon gezien worden als een indicatie dat ze goed bezig zijn.

Jan Sellis

K. de Wildt> als de rabobank al 2 maanden op haar site heeft staan dat de site traag is door veel mensen, hebben ze vast wel tijd om een server te plaatsen….maar nee hoor.

Maarten Hooijmaijers

Als medewerker van een marktonderzoeksbureau schrijf ik deze reactie op persoonlijke titel. Op basis van de informatie in het artikel, is de conclusie over de penetratie in Nederland van online bankieren ten opzichte van andere landen zeer voorbarig. Immers, in andere landen kunnen meerdere banken samen vele malen meer bezoekers trekken dan Rabobank en de overige banken in Nederland; een grotere spreiding over verschilende banken dus in het buitenland. Deze cijfers zeggen aleen iets over het bezoek van Rabobank.nl ten opzichte van sites van Europese collega's. Ik ben Research Analist voor Look-Inside.com binnen Heliview Marketingservice BV uit Breda en houd mij bezig met secundair onderzoek naar de 8 grootste financiële dienstverleners in Nederland met ICT als invalshoek.

pieterjan

Ik bankier al tijden dagelijks via de Rabobank, snel en probleemloos. Slechts 1 keer een offline site gehad, dus voor mij perfect.

Bas van de Haterd

vandaag in het FD een stuk over de remmende voorsprong van digitaal / internet bankieren in Nederland. Nederland was koploper, wij lopen nog steeds voorop als het gaat om girale betalingen, maar er is zo weinig winst meer te boeken. Aan de andere kant hebben veel bedrijven mobile banking al klaar, maar durven het nog niet te introduceren. Bang voor een flop. Dom, want het duurt altijd een jaar of twee, drie voor acceptatie er is en kinderziektes er uit zijn. Beter nu verlieslatend beginnen dan als de killer ap er is… Anyway, voor geïnteresseerde: het was wel een aardig artikel. Ook als is het onderzoek uitgevoerd door CMG'ers die alleen de techniek bekeken en is het rapport aangepast aan de eisen van de partijen die er baat bij hadden (Min EZ, AAB en Rabo). En dus niet echt objectief meer.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond