Deel dit artikel
-

Rabobank verwacht dit jaar half miljoen nieuwe klanten internetbankieren

De Rabobank verwacht dat dit jaar 500.000 nieuwe klanten zich inschrijven om bij de bank te gaan internetbankieren. De Rabobank telt al 1,1 miljoen klanten die online bankieren. Volgens concurrent SNS bank, die bijna 2 miljoen klanten telt, is de grootste groei op dit gebied echter voorbij en zit de toename de komende jaren vooral in mobiel bankieren.

Op 31 december van dit jaar loopt het internetbankieren-project bij de Rabobank na twee jaar af en wordt het onderdeel van de gewone bedrijfsvoering, aldus Paul Driessens, projectleider Communicatie Virtuele Rabobank tegen Emerce. De eerste jaren schreven zich volgens Driessens zo'n tienduizend nieuwe klanten per week in, sinds dit jaar zijn dat er vijftienduizend. Dat gebeurt vooral met de zogeheten Rabox , het toegangsmiddel tot internetbankieren dat de bank heeft ontwikkeld.

Daarmee wordt de doelstelling van 350.000 nieuwe online bankierende klanten dit jaar ruimschoots gehaald en staat de target voor 2002 inmiddels op een half miljoen klanten. De Rabobank telde eind 2001 naar eigen zeggen 1,1 miljoen contracten van particuliere en zakelijke gebruikers die bankieren via de PC. Aanvankelijk richtte de bank zich op de al druk surfende early adopters, nu ligt dit anders. Driessens: "We zijn druk bezig ook de mainstream users en laggards te overtuigen, vooral door de nadruk te leggen op het gemak van internetbankieren."

Concurrent SNS bank heeft "zijn grootste slag op internetgebied al gemaakt", zo zegt Max Mouwen (hoofd distributieontwikkeling SNS). De bank die naar eigen zeggen 2,5 jaar geleden als eerste in Nederland met online bankieren begon, zegt het grootste deel van de internetters al te hebben binnengehaald. Mouwen: "We zijn al in 1999 begonnen met de conversie van off- naar online."

SNS telt bijna twee miljoen klanten, maar benadrukt – zoals voor veel banken geldt – dat veel consumenten bij meerdere banken bankieren. Mouwen schat dat ruim eenderde van zijn klanten actieve gebruikers zijn. "De groei van het online bankieren is aan het afnemen", stelt Mouwen. "Ik verwacht de grootste groei de komende twee à drie jaar op het gebied van mobiel bankieren." Hij merkt ook op dat er binnen een huishouden meestal maar één persoon is die de financiële administratie doet.

Belangrijkste business-doel van de SNS-site voor online bankieren is "een tevreden klant", meent Mouwen. "Het lukt ons goed om producten via de site te verkopen, maar dat willen we voorzichtig brengen. Voorlopig willen we weinig commerciële saus op de site." Driessens van de Rabobank noemt als belangrijkste business-doel "dat klanten kunnen bankieren op de manier die hen het beste uitkomt." De kosten per klant zijn lager dan offline, stelt Driessens. Doordat de klant veel processen voortaan zelf beheert, heeft de bank meer tijd om persoonlijk advies te bieden, is het devies van de bank.

Onderzoeksbureau IDC voorziet, zo meldde het dinsdag, dat dit jaar het aantal Nederlandse bankrekeningen dat online toegankelijk is zal toenemen van 3,7 miljoen naar 4,7 miljoen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond