Deel dit artikel
-

Race om introductie GPRS voor consumenten

Waar KPN de eerste wilde zijn met GPRS voor consumenten maar op het laatste moment de lancering uitstelde, en Ben vervolgens met de eer leek te gaan strijken, was het uiteindelijk Telfort die de primeur claimde. Feitelijk gingen beide bedrijven gisteren gelijktijdig van start met deze vorm van mobiel internet.

Zakelijke klanten bij ondermeer Libertel, Telfort en KPN hebben al sinds begin dit jaar de beschikking over GPRS-diensten. Gisteren was het de beurt aan consumenten. Ben hield een presentatie in de Passagiersterminal in Amsterdam. Telfort beperkte zich tot een aankondiging in de vorm van een persbericht, verstuurd op vrijdag. Probeerde Telfort Ben nog even te snel af te zijn? "Wij maken onze diensten bekend wanneer ze er klaar voor zijn", zegt een woordvoerster.

Minder florissant verging het eerder KPN, dat op 16 november zijn dienst Internet Everywhere wilde lanceren. Het zag er een dag voor de officiële start vanaf vanwege technische problemen. Een nieuwe introductiedatum is nog niet bekend. KPN lanceert ook het soortgelijke I-Mode, de vorm van mobiel internet die bekend is geworden in Japan. De introductie staat gepland voor begin volgend jaar.

De twee andere aanbieders kunnen nog geen datum noemen waarop ze met GPRS-diensten beginnen voor consumenten. Libertel zegt dat de huidige dienst voor GPRS, Wireless Web, gericht op het Midden- en Kleinbedrijf ook beschikbaar is voor consumenten, maar beaamt dat het prijspeil niet op deze doelgroep is afgestemd. "In de eerste helft van 2002 komen we met een propositie voor consumenten", aldus een woordvoerder. Dutchtone weet nog niet wanneer het met GPRS-diensten start.

GPRS is een techniek die snelle dataverspreiding via de mobiele telefoon mogelijk maakt. De techniek maakt gebruik van het huidige GSM-netwerk, dit in tegenstelling tot UMTS, waarvoor de telecombedrijven een nieuw netwerk dienen aan te leggen. Bij UMTS zal er nog sneller dataverkeer via de mobiele telefoon mogelijk worden. Dankzij de snellere verbinding komen allerlei internetgerelateerde diensten beschikbaar, waaronder bewegende beelden en het downloaden van muziek.

Het kenmerk van GPRS en UMTS is dat er een doorlopende verbinding is, gebruikers betalen voor de data die opgehaald en verstuurd wordt. "In de diensten die we aanbieden voor GPRS hebben we ons hierdoor laten leiden", zegt marketingdirecteur Marcel Timmerhuis van Ben. "We wilden meteen duidelijk maken wat het voordeel is van GPRS." Ben richt zich met name op zaken die binnen de doelgroep (18 tot 35 jarigen) populair zijn, zoals chatten en het spelen van games, waarbij met name de eerste zich bij uitstek leent voor GPRS. Andere diensten die het aanbiedt zijn het versturen en ontvangen van mail en het bekijken van cartoons (strips).

Telfort biedt ongeveer dezelfde mogelijkheden. Het bedrijf kondigt aan "in het voorjaar van 2002" met een toestel te komen, de 02xda, voorzien van een groot kleurenscherm, en spreekt in dat verband ook over "muziek beluisteren en videoclips bekijken".

Telfort introduceert vier abonnementsvormen, oplopend naar het aantal MB's dat iemand denkt te gebruiken (1 MB kost 5 euro, 5 MB 20 euro, 15 MB 45 euro en 30 MB 60 euro). Wie meer download of verstuurt betaalt het extra bedrag berekend naar de kosten per MB binnen zijn abonnementsvorm. Ben hanteert een 'gratis' abonnement, waarmee het GPRS aantrekkelijk wil maken, de beller betaalt dan 0,029 euro per KB zonder maandelijkse kosten. De overige twee abonnementen zijn: 5 euro per maand voor maximaal 2,5 MB (iedere MB extra kost 5 euro) en 15 euro voor meer dan 2,5 MB. Iedere MB extra kost dan 1 euro.

Deel dit bericht

6 Reacties

henk boskorst

GPRS Telfort is papieren tijger. "Wij maken onze diensten bekend wanneer ze er klaar voor zijn". Wat een nonsens. Sinds afgelopen zaterdag probeer ik, getriggerd door een item op TV, reeds mijn Telfort GPRS te activeren, klaar voor de introductie op 3 december 12.00 's nachts. Bij een filiaal van de Belcompany in Amsterdam wist men absoluut nog niet of en hoe ze dit konden verkopen. 3 december een ander filiaal geprobeerd: men wist nog niet of het uberhaupt voor consumenten zou worden geintroduceerd, of alleen voor de zakelijke markt. T for Telecom was nog beter: GPRS, daar hoefde je niets voor te doen, dat werd vanzelf actief. Abonnementen? Niets van gehoord. Bij Phone House durfde men niet eens te zeggen of er ergens in de nabije toekomst zicht was op GPRS.Gebeld met klantenservice Telfort. Na eindeloos doorverbonden te zijn en via hoofdkantoor weer in de wachtrij klantenservice geplaatst te zijn kon niemand mij vertellen hoe het afsluiten van een abonnement in zijn werk ging. "Dat zouden ze bij de Belcompany toch moeten weten?", was het antwoord. Medewerkers van Telfort klantenservice zouden pas maandagavond GPRS-cursus krijgen. Het beste alternatief was contact opnemen met Telfort Plaza, de etalageshop van Telfort. Na een zoektocht naar het nummer van Telfort Plaza (Internet, KPN inlichtingen, wéér klantenservice) brak mijn klomp: Telfort Plaza is niet telefonisch bereikbaar. Misschien ben ik ouderwets, maar in mijn ogen zou een chefkok niet geprezen moeten worden omdat hij de gasleiding in zijn keuken eerder heeft aangelegd dan bij het restaurant om de hoek.Te vaak is het aftroeven van deze concurrent belangrijker gebleken dan het daadwerkelijk leveren van kwaliteit aan klanten. Dit is misschien een goede strategie bij producten/diensten waarvoor reeds een grote vraag bestaat, maar GPRS (en straks UMTS) zal voor de consument echt nog uit het WAP-tweeduister getrokken moeten worden. Een perfecte informatievoorziening in het gehele afzetkanaal is daarbij onontbeerlijk.

rob troostwijk

De terreur van de mobiele telefoon kent geen grenzen…

R Haas

en 15 euro voor meer dan 2,5 MB. Iedere MB extra kost dan 1 euro?geknipt uit het artikel. —-Toevoeging redactie Emerce: Het gaat niet om 'extra', maar om een vast maandbedrag, geschikt voor een bepaald gebruik, met daaraan gekoppeld een bedrag voor iedere MB aan verbruik. In dit geval: 15 euro per maand vaste bijdrage, iedere MB kost dan 1 euro. Het woord 'extra' is niet correct. Jasper Houtman

Ab

Door de verkeerde aanpak gaat ook GPRS niet aanslaan. Betalen voor data is de grootste onzin, die je maar kunt bedenken. Geef iedereen een vast bedrag per maand en GPRS slaat aan. Je kunt dit vergelijken met de introductie van MP3 spelers van 32 MB en uitbreidbaar naar 64 MB. Daar zat de concument niet op te wachten. Van MP3 verwachtte men minimaal 5 gig aan ruimte. Dit is na de eerste mislukking in Europa hersteld. Japanners (Aziaten) liepen hierop voor. I MODE kan ook een zware domper worden als KPN oom hier met rare constructies komt, dan hapt niemand toe!

Ludo Bergkamp

Even feitelijk. NTT DoCoMo in Japan, en haar beide concurrenten AU en J-Phone, bieden op de consumentenmarkt 2.5G (packet switched, dus op GPRS gelijkende) diensten over het algemeen aan zonder data volumes in de "belbundel"; dus vanaf de eerste kb betaal je een miniem bedragje. bij DoCoMo kost een i-mode abonnement (bovenop je abonnement om gewoon te bellen) 300 yen per maand, dus zo'n 6 gulden – met dus 0 MB inbegrepen.Op zo'n manier zorgen de Japanse operators ervoor dat prijs van de bytes geen top-of-mind is; er is geen range van bundels waaruit de consument moet kiezen, en geen sprake van ongebruikte minuten/bytes meenemen naar de volgende maand. Een prima stimulans voor 2.5G in Japan is verder dat consumenten daar nauwelijks nog aan gesubsidieerde 2G handsets kunnen komen; en natuurlijk hebben alle daar beschikbare 2.5G terminals een kleurenscherm. Nokia, Ericsson, Motorola en Siemens zijn daar dus ook volledig afwezig in de winkels. PS Zijn er nog meer mensen die hun echte voor- en achternaam in de reacties zetten?

Bastiaan Slee

Eerste of niet, snelste of niet, BEN GPRS werkt tenminste! Het enige probleempje was dat de handleiding op de website niet compleet was, maar na een paar belletjes met de klantenservice, waar ze me iedere keer toch een stap verder hielpen. Na een paar uur was ik online! (als de handleiding goed was geweest in een kwartier!) Het werkt dus, en zeker in vergelijking met de KPN GPRS die ik in april heb getest, een heel stuk sneller dan WAP via GSM. De grootste tegenvaller bij het ophalen van e-mail is de snelheid van de mailserver, alle overige pagina's laden als een trein (nee, niet van de NS…). De kosten van een abonnement van EUR 10 per maand vallen zeer mee, zeker als je bekijkt hoeveel je normaal zou betalen als je via GSM gaat wappen. Wil je echter lekker surfen met je laptop via die GPRS telefoon, dan kun je beter de GSM verbinding gebruiken, dan is het GPRS-en wel duur (bij alle aanbieders). Het enige wat nog ingesteld moet worden is het SMS via GPRS, dat scheelt een heleboel! Neem de volgende tekst (een reactie van Vincent Evers op een artikel van Wim Kolstee http://rapax.com/gprs/flop.html ) "Waarom is wap geen succes? Is het vanwege die 4 regeltjes in dat scherm?Nee hoor, 15 miljard SMS'tje worden per maand verstuurd en gigantische hoeveelheden mensen gebruiken het zonder problemen.De kosten van SMS zijn ongeveer 2500,- per Megabyte(!) dus 5,- per megabyte is maar liefst 500x zo goedkoop dus wat zit je nu te zeuren dat het duur is(:-) mag ook goedkoper voor mij maar het is een stuk beter)." De vraag is dus wanneer deze dienst wordt toegelaten, op dit moment wordt dit nog geblokkeerd, en voor de operators terecht, ze moeten ergens het geld vandaan halen! Maar goed, ik ben tot nu toe dik tevreden over GPRS! Gegroet, Bastiaan Slee

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond