Deel dit artikel
-

Rechter blokkeert innovaties Publieke Omroep

De rechtbank heeft geoordeeld dat het Miniterie van OC&W onderzoek moet doen naar negatieve effecten op de markt als het aankomt op bepaalde online en experimentele diensten van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO), waaronder bijvoorbeeld de downloaddienst van Uitzending Gemist.

De rechter heeft de minister van OC&W teruggefloten. Er had geen goedkeuring gegeven mogen worden voor experimentele en online diensten van de NPO, zonder hiervan de negatieve effecten op de markt en marktpartijen te onderzoeken.

De minister van OC&W verleende eerder goedkeuring voor de diensten. Commerciële televisiezenders waaronder RTL, MTV en SBS, enkele dagbladen als Telegraaf, FD en AD en commerciële radiopartijen als Q-Music en BNR tekenden hiertegen protest aan. De experimentele diensten van de NPO, zouden immers de markt kunnen verstoren.

De Publieke Omroep kan dingen doen die andere commerciële partijen niet kunnen, omdat het niet commercieel gedreven hoeft te zijn. In principe kunnen er projecten opgezet worden, die niet de eigen kosten dekken.

De Mediawet laat ruimte voor experimenten. Dat wil zeggen: "Een experiment dient om te onderzoeken of deze aanbodkanalen een bijdrage kunnen leveren aan de verwezenlijking van de publieke media-opdracht op landelijk niveau." Maar dit onderdeel van de wet was ten tijde van de goedkeuring nog niet in deze wet opgenomen.

De rechtbank oordeelt dat het ministerie binnen drie maanden onderzoek moet uitvoeren. Tot die tijd mag de Publieke Omroep doorgaan met de betreffende diensten, er is, zo redeneert de rechtbank immers al in geïnvesteerd. De schade die de commerciële zenders en dagbladen zouden ondervinden van deze experimentele diensten, zou volgens de rechtbank bovendien niet omvangrijk zijn.

De verstorende werking van onder meer plannen op het gebied van mobiele televisie, on demand-diensten en de onlangs gelanceerde downloaddienst, moeten nu onderzocht worden.

Een woorvoerder van de Publieke Omroep zegt: "We zijn blij dat de rechter erkent dat de aangevraagde kanalen binnen de taken van de Publieke Omroep passen. Het is aan het ministerie om zich nog eens te buigen over de procedure waarop de toestemming wordt verleend".

Deel dit bericht

5 Reacties

Kerstman

Er worden sowieso miljoenen uitgegeven aan technieken en faciliteiten die marktpartijen voor een fractie zouden kunnen uitvoeren.

Sinterklaas

Wat een uitstekend onderbouwde reactie van mijn conculega hierboven. Goed beargumenteerd en voorzien van de nodige voorbeelden. Goed gedaan Kerstman! Ik snap ineens waarom ik veel populairder ben dan jij in Nederland. Dan on topic: ik snap niet waarom techniek die met publieke middelen tot stand is gekomen niet kosteloos door de markt gebruikt mag worden. Zou volgens mij enorm goed werken. Laat de Publieken lekker experimenteren, en de commerci?len er vervolgens de vruchten van kunnen plukken.

Bas Timmers

Sinterklaas' suggestie klopt in theorie. Maar behalve de NOS heeft de publieke omroep geen geweldig track record als het gaat om snelle en goede innovatie. Ik denk toch dat die het snelst gaat als er op zijn minst commerciele partijen bij betrokken zijn.

Stijn

@Bas ik ben het niet helemaal met je eens. Neem bijvoorbeeld alle online innovaties van de NOS (denk aan tweedescherm.nl, wielrennen live online, nos.nl, etc…): al deze zaken worden in relatief korte tijd door een team van niet meer dan 5 personen gerealiseerd. Tenminste, dat is wat ik erover heb gehoord van Roeland Stekelenburg.

Kerstman

De NPO is een bolwerk van koninkrijkjes. Als ze iets op de markt zien proberen ze het eerst zelf na te bouwen. Dat is slecht voor innovatie.  En het is geldverspilling. Altijd het wiel zelf uit willen vinden is peperduur. Bovendien is het slecht voor eerlijke concurrentie als ze dit vervolgens op de markt gooien.  En de echte spaarzame innovaties uit de NPO worden weer niet vrijgegeven, wat je dan wel weer zou willen, het is immers met publiek geld gefinancierd. De core is publieke content maken en uitzenden, niet de techniek erachter ontwikkelen, hoogstens stimuleren.  In andere landen werken de publieke omroepen veel beter samen met marktpartijen. Daar zie je dat innovatieve bedrijfjes zich veel sneller kunnen ontplooien dankzij de stimulatie van hun publieke net.  En in een internationaal speelveld betekent dit negatieve concurrentie voor Nederlandse innovatieve bedrijven. Zij hebben dit voordeel niet en ondervinden dus last van buitenlandse bedrijven die wel door hun publieke omroep worden gesteund.  En dat allemaal om hun eigen ambtelijke koninkrijkje op het Mediapark te beschermen. Hoog tijd dat niet alleen een rechter maar de politiek hier een grote streep door zet.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond