Deel dit artikel
-

Reclame Code Commissie (RCC) krijgt meer klachten over webreclame

De consument weet de weg naar de Reclame Code Commissie (RCC) onverminderd vaak te vinden. De Stichting Reclame Code heeft in 2020 4.015 klachten en meldingen ontvangen, die tot 538 beslissingen hebben geleid. Voor het eerst ging de meerderheid van de beslissingen over reclame via digitale marketingcommunicatie. Het gaat hierbij vaak om misleidende reclame op websites.

In 2019 maakte online reclame nog 39 procent uit van het totaal aantal beslissingen.

De Nederlandse Reclame Code bevat regels die gelden voor alle soorten reclame, ongeacht waar deze worden vertoond. Dus zowel voor influencer marketing, display advertising, als voor tv-commercials, drukwerk en billboards.

In 2020 heeft 97 procent van de adverteerders die in strijd met de Nederlandse Reclame Code handelde, de uitspraak van de Reclame Code Commissie opgevolgd en de (verspreiding van de) betreffende uiting aangepast of ingetrokken. Consumenten, organisaties en het adverterend bedrijfsleven kunnen mede door een sterke zelfregulering vertrouwen op reclame.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond