Deel dit artikel
-

Voortaan boetes voor sluikreclame in vlogs

Het Commissariaat voor de Media gaat boetes opleggen voor sluikreclame. Veel vloggers houden zich niet aan de regels. Zowel aan het begin als aan het einde van een filmpje moeten ze melden dat de vlog reclame bevat.

In de gewijzigde Mediawet zijn de regels voor lineaire mediadiensten en mediadiensten op aanvraag grotendeels gelijkgetrokken. Het gaat daarbij onder meer om regels voor het herkenbaar maken van reclame, sponsoring en productplaatsing, en de verplichting om aangesloten te zijn bij het Nederlands Instituut voor de Classificatie van Audiovisuele Media (NICAM) en om de regels van Kijkwijzer toe te passen, zoals het vermelden van leeftijden en pictogrammen.

Professionele bloggers moeten daarom een jaarlijkse bijdrage van 400 euro gaan betalen voor beoordeling door Kijkwijzer en ieder jaar 220 euro afdragen voor toezicht door het Commissariaat voor de Media.

De Reclame Code Commissie (RCC) heeft al diverse keren vloggers op de vingers getikt wegens gebrek aan transparantie. Onder hen Monica Geuze en Enzo Knol.

De regels gaan vermoedelijk niet gelden voor hobbybloggers. Dat lijkt dan ook een grijs gebied te gaan worden.

Branche-organisatie DDMA vindt de regelgeving nog onduidelijk. Het Commissariaat van de Media (CvdM) laat weten in afwachting te zijn van een rapport uit Europa.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond