Deel dit artikel
-

Reclame-omzet Yahoo stijgt 84 procent

Yahoo heeft vorig jaar 1,2 miljard dollar omzet aan reclame geboekt, een toename van 84 procent in vergelijking met 2002. De opbrengst per online reclame-uiting steeg in het vierde kwartaal met 15 tot 25 procent.

Een belangrijk deel van de groei in reclame-omzet valt toe te schrijven aan de overname van Overture , het bedrijf voor paid-search dat in de zomer van 2003 door Yahoo gekocht werd voor 1,63 miljard dollar. De impact hiervan was met name te zien in de cijfers over het vierde kwartaal, Yahoo zag de omzet aan online reclame stijgen met 178 procent tot 545 miljoen dollar, maar zonder de inbreng van Overture was er sprake van een groei van 48 procent.

Met 1,2 miljard dollar omzet aan reclame over geheel 2003 is Yahoo voor het eerste de grootste partij op de markt voor online reclame, het neemt de koppositie over van AOL. Het onderdeel van Time Warner zal over vorig jaar naar verwachting 775 miljoen dollar omzet aan reclame noteren, een daling van 41 procent in vergelijking met 2002.

Na lange tijd waarin de gemiddelde opbrengst van een online reclame-uiting daalde constateert Yahoo nu weer een groei. De prijs per uiting nam toe met tussen de 15 en 25 procent. Het is met name de homepage van Yahoo die gewilder is, aldus ceo Terry Semel van Yahoo tegenover AP. "We spraken tot op heden over onbeperkte ruimte", aldus Semel, "maar daarvan is nu geen sprake meer."

Semel voorspelt dat Yahoo meer omzetgroei aan online reclame zal behalen dan het gemiddelde in de markt. "We horen dat de online reclame branche dit jaar met ongeveer 20 procent zal groeien. Wij denken dat we 25 tot 30 procent zullen groeien, op een organische manier, zonder (het effect van, JH) Overture."

Yahoo behaalde in het vierde kwartaal een omzet van 663,9 miljoen dollar, meer dan een verdubbeling in vergelijking met dezelfde periode in 2002 (285,8 miljoen dollar). De nettowinst van Yahoo over het vierde kwartaal bedroeg 75 miljoen dollar, waar het in het vierde kwartaal van 2002 een nettowinst boekte van 46,2 miljoen dollar. Voor geheel 2003 behaalde het een omzet van 1,6 miljard dollar, tegenover 953,1 miljoen dollar in geheel 2002. Voor geheel 2003 noteerde Yahoo een nettowinst van 237,9 miljoen dollar, tegenover 106,9 miljoen dollar in 2002.

Voor 2004 verwacht Yahoo een omzet van tussen de 2,1 en 2,2 miljard dollar, en een operationele winst van tussen de 710 en 800 miljoen dollar. Beleggers hadden meer verwacht, de koers van het aandeel daalde nabeurs met 1,80 dollar tot 46,45 dollar.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond