Reclamegek

Uit een vergelijking van de bedragen die websites en isp's aan reclame hebben uitgegeven, blijkt een sterke stijging van de mediabestedingen van 32,1 miljoen naar 282,6 miljoen gulden (periode augustus 98 tot augustus 99 vergeleken met dezelfde periode in 2000 ? cijfers BBC Media en Reclamebank). Een identieke vergelijking over de eerste acht maanden van dit jaar, vergeleken met de eerste acht maanden van vorig jaar laat een groei zien van 30,3 naar 223,2 miljoen gulden. Met name aan het uitzenden van televisiecommercials werd meer geld uitgegeven.
Overigens zijn de totale bestedingen van bedrijven die op internet actief zijn aanzienlijk groter. De inventarisatie van BBC maakt het echter lastig om alle 'internetbedrijven' op een rijtje te krijgen. Bovendien zijn in de genoemde cijfers de bestedingen aan online reclame niet meegenomen, BBC registreert deze pas sinds begin dit jaar.
In de top 100 van adverteerders in Nederland komen geen internetbedrijven voor. Wel bedrijven die afzonderlijk met hun websites adverteren, zoals Compaq en VNU Tijdschriften. Ter vergelijking: de grootste adverteerder in Nederland is Procter & Gamble, dat in zijn eentje vorig jaar bijna 150 miljoen gulden uitgaf (cijfer: BBC).
Top 10 reclamebestedingen websites en isp's 8/98-8/99
Planet Internet
? 6.821.000
World Online
? 3.695.000
Intermediair.nl
? 2.280.000
Wanadoo
? 1.757.000
Quicknet (Sonera)
? 1.406.000
Lycos
? 1.232.000
UUNET
? 1.085.000
Compaq
? 1.082.000
ClickWork
? 1.023.000
Demon
? 1.004.000
Top 10 reclamebestedingen websites en isp's 8/99-8/00
Planet Internet
? 23.910.000
Zon
? 21.107.000
World Online
? 20.277.000
Wanadoo
? 18.939.000
Freeler
? 12.719.000
KPN (Het Net)
? 12.259.000
Intermediair.nl
? 6.938.000
BOL
? 6.771.000
Monsterboard.nl
? 6.756.000
Sonera
? 6.543.000
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
1 Reacties
B.Brouwer
Toch raar dat de e-commerce bedrijven die adverteren via internet propageren, zelf juist de confentionele manieren van adverteren kiezen… en niet zo'n beetje ook! Daarmee zeggen ze eigenlijk: als je echt je prospect's wilt bereiken moet je niet op internet adverteren.