Deel dit artikel
-

Reclamemarkt televisie nu ook onder druk

De nettobestedingen voor televisiereclame voor spot en non-spot zijn in het eerste halfjaar van 2012 uitgekomen op 472 miljoen euro. Ten opzichte van het eerste halfjaar 2011 laat de markt een lichte daling zien van 3,5 procent.

De daling was in het tweede kwartaal sterker dan in het eerste kwartaal onder meer als gevolg van de vroege uitschakeling van het Nederlands Elftal.

Volgens Michel van der Voort, directeur van het Nederlandse marketingcentrum voor televisiereclame SPOT, heeft tv als één van de laatste media nu ook hinder ondervonden van de economische recessie. Ook zijn veel campagnes die inhaakten op het EK voetbal in juni afgebroken, in veel gevallen om later in het jaar herplaatst te worden.

De televisiemarkt daalde in het eerste half jaar niet over de gehele linie. De branches Financiële Dienstverlening, Persoonlijke Verzorging, Telecom & ICT en Voeding- & Genotmiddelen laten een daling zien in hun besteding. Daartegenover staat dat de branches Retail, Automotive en Overheid & Educatie meer besteed hebben in het eerste half jaar.

De markt voor non-spot adverteren (billboarding, brand promotions, product placement en programmaparticipatie) is niet significant gewijzigd. In de eerste helft van 2012 bedroeg deze omzet 57 miljoen euro. Vorig jaar was dit in dezelfde periode nagenoeg gelijk met 58 miljoen.

Deel dit bericht

1 Reactie

Xander

Waaruit blijkt dat dit te maken heeft met de recessie? Of is dit een makkelijke aanname? Adverteerders verschuiven hun media budgetten omdat een Online campagne beter meetbaar is. Wat dat betreft zouden de media bureaus zich wat meer moeten verdiepen in de mogelijkheden die men tegenwoordig op TV heeft met bijvoorbeeld Apps als Shazam for TV.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond