Deel dit artikel
-

Reorganisatie afdeling e-commerce bij Bertelsmann

Het hoofd e-commerce bij Bertelsmann, Andreas Schmidt, heeft onverwacht zijn functie neergelegd. Het Duitse concern maakt zich op voor een reorganisatie bij de afdeling e-commerce, waarbij volgens diverse bronnen de internettak wordt ontmanteld en deze activiteiten worden ondergebracht bij de afzonderlijke divisies van het bedrijf.

Andreas Schmidt had sinds begin vorig jaar de functie van directeur bij de e-commerce divisie van Bertelsmann. Wat de reden is voor zijn vertrek is niet bekend gemaakt door Bertelsmann, Schmidt zal geen andere functie krijgen bij het bedrijf.

De opgestapte directeur was verantwoordelijk voor ondermeer CDNow, Myplay.com en Napster. De muzieksite werd overgenomen met name door de inspanningen van Schmidt en CEO Thomas Middelhoff. Dat het vertrek van Schmidt samenhangt met de problemen rond Napster -waaronder meerdere malen vertraging met de introductie van de betaalde dienst – wordt door CEO Konrad Hilbers van Napster ontkend tegenover de Wall Street Journal.

Diverse financiële media, waaronder Reuters en de Financial Times , spreken van een reorganisatie bij de afdeling e-commerce van Bertelsmann. Reuters noemt als bron voor dit bericht Bertelsmann zelf. Doel zou zijn om de afdeling e-commerce te ontmantelen en de verschillende onderdelen onder te brengen bij bestaande business units. De delen die zich richten op muziek (CDnow en Napster) worden nu ondergebracht bij de muziekdistributieafdeing BeMusic.

Eerder al was er een reorganisatie bij Bol.com waarbij aangekondigd werd dat de online boekenverkoper zijn zelfstandigheid verliest en ondergebracht wordt bij de boekenclub van Bertelsmann. De Nederlandse vestiging van Bol mocht echter blijven rekenen op redelijke zelfstandigheid, vertelde het bedrijf na de aankondiging.

Deze week bracht Bertelsmann ook webbureau Pixelpark, waarin het een belang van rond de zestig procent heeft en dat onderdeel was van DirectGroup, onder bij zijn afdeling media services genaamd Arvato. Op deze manier zou het gemakkelijker nieuwe klanten kunnen werven, was de verklaring . Tevens meldde Bertelsmann onderdeel Gruner + Jahr deze week dat het zich volledig wil richten op sites die verbonden zijn aan een geprinte titel. Bemoeienes met andere sites "wordt teruggedrongen". Begin dit jaar was deze strategie in grote lijnen al uitgezet. Sites als Stern.de en Financial Times Deutschland, die wel bij een printtitel horen, gaan de nadruk leggen op cross-media en de verspreiding van nieuws via andere media zoals draagbare telefoons.

Bertelsmann, dat niet beursgenoteerd is, wilde tegenover de Financial Times geen commentaar geven op het vertrek van Schmidt en de reorganisatie.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond