Rits tele.com stopt met gratis internettelefonie

Rits tele.com is gestopt met de gratis beldiensten via de website www.ikbelgratis.nl. De dienst, waarbij de gesprekskosten worden betaald door adverteerders, is stopgezet nadat vier langlopende contracten met adverteerders waren geannuleerd. Het bedrijf stapt over op betaalde Voice-over-IP diensten.
Het Nederlandse Rits tele.com startte vorig jaar met de gratis-bellen dienst. Via de website van het bedrijf kon gratis gebeld worden naar vaste telefoons in vijf Europese landen en de VS. De gesprekskosten werden betaald door adverteerders. In ruil hiervoor verscheen elke twintig seconden een banner op het scherm van de beller. De banners kwamen aan het einde van het gesprek in een overzichtsscherm weer terug. Volgens initiatiefnemer Ytsen Kooistra waren de vier adverteerders die zich hebben teruggetrokken verantwoordelijk voor dertig procent van de reclame-inkomsten. In totaal deed Rits tele.com zaken met "twaalf tot twintig " adverteerders, aldus Kooistra.
In januari van dit jaar volgde een uitbreiding naar de Duitse markt na een investering van Venture Fund Rotterdam. Ook deze dienst is nu stopgezet. De 130.000 geregistreerde Nederlandse gebruikers ontvangen voor de met hun gratis gesprekken verworven bonuspunten een beltegoed, variërend van één tot honderd euro voor de nieuwe, betaalde diensten.
Het nieuws rond Rits tele.com doet afbreuk aan eerder onderzoek van bureau Ovum. Daarin werd gesteld dat internettelefonie de komende jaren sterk zou groeien en dat deze voor eenderde afhankelijk zou zijn van reclame-inkomsten. De opbrengsten uit de gesprekskosten zijn relatief laag, waardoor deze inkomsten moeten worden aangevuld uit andere bronnen. Nu adverteerders voorzichtiger zijn geworden met hun budgetten, kan de groei van internettelefonie wel eens tegenvallen. Kooistra van Rits tele.com kan zich hier ten dele in vinden. "Je hebt te maken met lage marges op telefoontikken, zodat je altijd afhankelijk zult zijn van andere inkomsten. Wij denken een eerste stap in deze richting te hebben genomen met onze VoIP-dienst. We bieden klanten namelijk niet alleen de mogelijkheid om te bellen, maar ook om achter hun pc gebeld te worden."
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
1 Reacties
Peter van den Heuvel
Jammer dat het bericht nu past te lezen is. Ik kreeg een week geleden al bericht van Rits.com dat ze door de 11 September crisis moesten stoppen met aanbieden van hun gratis diensten. Al met al een verouderd bericht, jammer. Ik lees het liefst actueel nieuws bij Emerce.