Deel dit artikel
-

Rotterdam krijgt afhaalplek voor boodschappen

Rotterdam heeft haar eerste 'Via Collect' gekregen; een plek langs de snelweg waar zowel consumenten als zakelijke gebruikers gekochte artikelen kunnen afhalen. Doel van het project is om de gebruiker meer gemak te kunnen bieden, en het aantal kilometers op de weg terug te brengen door van de afhaalpunten effectief gebruik te maken. Om die reden heeft het project ook een Europese subsidie gekregen. Pakketvervoerders worden gepolst om als aandeelhouder in te stappen.

De eerste Via Collect staat bij de Park en Ride (P+R) van Kralingse Zoom. De komende maanden worden de snelwegen rond Rotterdam voorzien van meerdere plekken. Directeur Hans de Haas: "Deze maand openen we twee lokaties, daarna komt er elke maand een, misschien twee bij." Na acht maanden wordt bekeken of het concept succesvol genoeg is om naar andere steden te vertalen.

Hoeveel er precies in het project is geïnvesteerd, maakt De Haas voorlopig niet bekend. Wie de (particuliere) aandeelhouders zijn, wordt evenmin openbaar gemaakt. Wel is het de bedoeling om het aantal aandeelhouders in de loop der maanden uit te breiden: "We willen graag samenwerken met de grote pakketvervoerders. TNT is al door de bocht, we hopen op nog twee of drie vervoerders. Hen willen we ook graag als aandeelhouder."

Naast internetbestellingen richten de Via Collect-lokaties zich ook op het 'hands free shoppen'. De consument koopt in het winkelcentrum zijn (grote) boodschappen, om die later bij een Via Collect af te halen. Het zal de consument echter niet lukken om binnen twee uur na aankoop het artikel af te kunnen halen. De Haas: "We hebben minimaal twee uur nodig. We verwachten dat men ook wel langer wil wachten. Wil men dat niet, dan nemen ze de boodschappen meteen bij de winkel mee."

De pilot is ondermeer tot stand gekomen dankzij het Europese Tellus-project. Dit project heeft ondermeer als doel het verlagen van het aantal voertuigkilometers. "Wij overbruggen de laatste kilometer", zegt De Haas. "Voor leveranciers is het interessant omdat de goederen niet meer bij de besteller afgeleverd hoeven te worden, maar bij één van onze afhaalpunten. Afhalers kunnen het moment van afhalen combineren met andere bezigheden."

Eerder probeerde pakketvervoerder UPS een dergelijk systeem van de grond te krijgen. In samenwerking met Texaco kunnen consumenten bestelde artikelen afhalen bij de pompstations. Al enkele jaren geleden werkte het Essostation aan de A27 op deze manier, via de site A27.com.

Deel dit bericht

2 Reacties

Hans de Haas

In uw artikel stelt u dat UPS en anderen ook een dergelijk systeem hebben geprobeerd op te zetten. Ik denk dat het Via Collect model toch iets anders werkt. 1.Het Via Collect model is gebaseerd op speciaal ingerichte afhaalpunten, welke liggen op de P+R plaatsen nabij de belangrijkste in- en uitvalswegen van verstedelijkte gebieden. De afhaling gebeurt op basis van het drive-through principe. De klant meldt zich bij het eerste loket, na identificatie rijdt de afhaler door naar het volgende loket alwaar iemand met de bestelde goederen naar buiten komt en in de auto plaatst. Er vindt dus geen vermenging plaats van benzine betalende klanten en afhalers. Bij benzinepompen is men relatief veel tijd kwijt voor een afhaling en heeft men vaak last van lange wachtrijen bij de kassa. 2.Via Collect heeft een neutrale positie in de keten. Dat betekent dat Via Collect haar diensten aanbiedt aan meerdere partijen in de keten; dit kunnen zowel pakket vervoerders als leveranciers of retailers zijn. Op deze wijze is Via Collect in staat goederenstromen te bundelen en een klantgericht afhaalsysteem optezetten. Via Collect nodigt iedereen uit deel te nemen aan de discussie over afhaalpunten, het niveau van de dienstverlening en de vergoeding die men bereid is hiervoor te betalen. Hans de Haas – Via Collect

Anton Hilbrands

Het is een spannend concept, in België is het van 1999 tot 2000 gedaan door GIB met ready.be met levensmiddelen. Helaas is als gevolg van de hogere (distributie) kosten tov de zelfbediening distributie de proef na 18 maanden gestopt. De leveringen kwamen uit de bestaande winkels van GB en werden meegegeven aan de hand van het nummerbord op de auto. De boodschappen werden zelfs in de auto geladen en je hoefde niet uit te stappen. Grote omzetten werden in die tijd ook niet gehaald.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond