Deel dit artikel
-

Rotterdams Filmfestival durft weer online te verkopen

Bezoekers van het Internationale Filmfestival Rotterdam (IFFR) kunnen dit jaar weer online kaarten bestellen. Vorig jaar besloot de organisatie te stoppen met de online verkoop, omdat in voorgaande jaren het bestelsysteem haperde. Het filmfestival werkt dit jaar samen met Top Ticket Line, de organisatie die ook de online verkoop doet voor Joop van den Ende musicals.

In de nacht van vrijdag op zaterdag gaat de voorverkoop voor het festival van start. Vorig jaar zette de organisatie meer telefoonlijnen in om te anticiperen op extra drukte. Veel bezoekers klaagden toen over lange wachttijden.

Vorig jaar gaf de festivalorganisatie aan dat ze geen bestelsysteem kon vinden dat goed genoeg was voor het festival. Bestaande ticketsystemen zouden niet voldoen omdat het festival zeer grootschalig is en omdat er veel verschillende locaties en activiteiten zijn.

Dit jaar heeft de organisatie blijkbaar wel een goed systeem kunnen vinden. Leverancier is het Amsterdamse bedrijf Top Ticket Line, dat onder meer ticketsystemen levert voor Joop van den Ende producties. "Voordeel is dat het een systeem is dat al is ingezet voor vergelijkbare evenementen," aldus Gert-Jan Bleeker van het filmfestival.

Films via interactieve televisie KPN
Een deel van de films die te zijn op het festival, zullen dit jaar ook beschikbaar zijn voor abonnees van KPN Mine, de interactieve televisiedienst van KPN. Abonnees kunnen tegen betaling – het gaat om bedragen van tussen de drie en zeven euro – festivalfilms bekijken. "Er is slechts een selectie te zien, omdat we toestemming hebben moeten vragen aan de filmmakers voor distributie via KPN Mine," aldus Bleeker. Op het interactieve kanaal kan, net als op het festival, worden gestemd op films.

Naast een selectie van films, kan op het kanaal ook gekeken worden naar sfeerreportages en trailers.

Het aanbieden van films via Mine is onderdeel van een 3-jarige partnerovereenkomst die KPN Mine heeft gesloten met het IFFR. Onderdeel daarvan is ook de ondersteuning door KPN van de ‘One Take Competion'. Dat is een wedstrijd waarin filmmakers en kunstacademiestudenten een korte film maken met een mobiele telefoon. De films zijn te bekijken via Shoobidoo.nl, de videosite van KPN.

"KPN is partner van het IFFR omdat we op deze manier willen laten zien wat de toekomstige mogelijkheden van televisie zijn," zegt Jordi Egging van KPN. "Daar gaat het festival ook over." Hij doelt dan specifiek op het onderdeel Happy Endings. In dat onderdeel komen vragen aan de orde als 'Wat doe je als filmfestival als het afgelopen is met het vertonen van films in een zaal? Als films vooral worden bekeken op televisie, in de vliegtuigstoel, op de computer, de mobiele telefoon of de iPod?'

Deel dit bericht

4 Reacties

Robin

Helaas, wederom is de online ticketsite overbelast en lukt het niet om kaartjes te kopen. Is er dan echt geen systeem dat deze piekbelasting kan verwerken?

Cor

Dat het systeem overbelast was, komt ook door de onwaarschijnlijke manier waarop tickets konden worden gekocht. Eerst moet je in een zoekbalk de naam van de film opgeven, vervolgens moest je kiezen voor een van de lokaties waar je film draait. Op datum een kaartje bestellen, was niet mogelijk. Voor weinig liefhebbers zal de lokatie van belang zijn. Mensen hebben die gegevens niet paraat en moeten voor elke film opnieuw bladeren in het programma. En dat in de wetenschap dat je maar een half uurtje hebt voor je bestelling voordat je er weer uit wordt gegooid…

Maarten

Ik stond standbye om 23:15h. Ieder jaar was het een ramp en zou het nu dan soepel gaan? Op de "ticketpagina" stond netjes dat na 00:00 de online verkoop zou starten. Dus ik om 00:01h een page-refresh middels F5 op mijn toetsenbord en?…..Wegens grote aantallen bezoekers tijdelijk gesloten…

koningwoning

Ik wil niet vervelend doen…. maar we hebben het hier gewoon over een partij die gewend is voor Endemol producties ONLINE verkoop te doen.  Hoe veel kaarten denk je dat er daar op piekmomenten worden verkocht? En hoe veel bij de IFFR? Misschien een licht ander publiek (massa vs. elite…..)? Geen vergelijk dus. Mensen moeten beter nadenken wat voor partij ze voor een dergelijke klus aannemen…. het heeft dus niets met de manier waarop je moest zoeken (twee windows open misschien? een op programma en een op bestellen – klaar)

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond