Deel dit artikel
-

“Roxio wil Pressplay kopen”

Softwarebedrijf Roxio is van plan om voor dertig miljoen dollar muzieksite Pressplay over te nemen van platenmaatschappijen Universal en Sony. Dit meldt de Wall Street Journal. Roxio is eigenaar van de naam Napster en zou deze willen gebruiken voor Pressplay.

Pressplay ging in december 2001 van start als legaal alternatief van de platenindustrie voor peer-to-peer netwerken als Napster en Gnutella, en later onder meer ook Kazaa. Internetters kunnen bij de site tegen betaling muziek downloaden.

Sinds de start lijdt Pressplay echter verlies. In maart deponeerde mede-eigenaar Universal een document bij de SEC waaruit blijkt dat het tot dat moment dertig miljoen dollar verloren had aan Pressplay. In het document valt ook te lezen dat beide aandeelhouders toegezegd hebben elk tot vijftig miljoen dollar in Pressplay te steken.

Roxio is met name bekend van de software 'Toast', voor het branden van muziek op CD's. Het bedrijf werkt op dat gebied ook samen met Pressplay. In november vorig jaar kwam Roxio in het nieuws toen het voor vijf miljoen dollar de restanten van het failliet geprocedeerde Napster overnam, waaronder de naam. Mocht de overname van Pressplay slagen, dan wil Roxio de naam Pressplay vervangen door Napster, aldus de Wall Street Journal.

Het bedrag van dertig miljoen dollar zal deels in aandelen en deels in contanten worden voldaan. Sony en Universal krijgen – mocht de overname slagen – eveneens een belang in Roxio.

Waar Pressplay en MusicNet maar moeilijk van de grond kwamen, beleeft Apple met zijn iTunes Music Store een vliegende start. Apple meldt dat het in ongeveer twee weken tijd sinds de lancering twee miljoen tracks heeft verkocht, voor 99 dollarcent per stuk.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond