Derp

RTL in e-commerce, koopt kortingssite

RTL Interactive, de innovatietak van RTL in Duitsland, koopt Gutscheine.de. Met de overname van een kortingssite wil de zender zich minder afhankelijk maken van reclameinkomsten.

Voor een onbekend bedrag neemt het Europese mediabedrijf het volledige eigendom over van het drie jaar oude Gutscheine.de. De site wordt gerund door tien mensen. Hun inspanningen trokken in december 2011 anderhalf miljoen belangstellenden, die voor twintig miljoen pageviews zorgden.

De drie oprichters zijn de verkopende partij. Ze claimen dat hun bedrijf een jaaromzet heeft van dertig miljoen euro.

Deze overname staat los van RTL Nederland en diens investeringsvehikel RTL Ventures. Niettemin voeren het Nederlandse en Duitse bedrijf een vergelijkbare digitale strategie. Ze bouwen beide zelfstandig nieuwe online diensten op of nemen prille concepten met potentie over van de bedenker.

Zowel de Nederlandse als Duitse tak wil wil financieel minder afhankelijk worden van reclameinkomsten. Daarom wordt gestaag begonnen met de exploitatie van transactionele projecten als een mobiele telecomaanbieder, datingsites, online pay per view en nu ook een kortingssite.

De focus van de zender ligt in Nederland op de thema’s culinair, wonen, persoonlijke financiën, reizen en mode. Het is niet uitgesloten, dat RTL Ventures een vergelijkbare stap neemt als de buitenlandse collega’s van RTL Interactive.

Op 6 maart wordt duidelijk hoe RTL er financieel voorstaat. Dan presenteert het bedrijf namelijk de jaarcijfers over 2011.

Foto: kodomut (cc)

7 Reacties

In Nederland koopt RTL enkel krimpende concepten, dus in deze markt zullen ze zich denk ik niet begeven. 😉

Volgens onze duitse concurrent analyse is dit overigens niet ‘de grootste’ kortingsportal van Duitsland, dat is volgens onze analyses meingutscheincode.de.

Interessante ontwikkeling, vraag me een beetje af of die € 30 miljoen echt eigen omzet is, lijkt me wel heel hoog zelfs in Duitsland (zeker als ze geen marktleider zijn).

meingutscheincode.de is sinds zomer 2011 voor (naar verluid) 30% in handen van idealo.de (vergelijkingssite), dat weer voor 75% in handen is van Axl Springer. Denk dat die overname de aanzet voor RTL is geweest om ook eens rond te kijken naar een gutscheine site ?

Wellicht is er een parallel te trekken met beslist.nl (vergelijkingsite) dat in coupon.nl stapt ?

De cijfers in december liggen over het algemeen vast hoger maar zelfs dan op 18.000.000 (12×1.500.000) unieke bezoekers 30.000.000 verdienen lijkt me vrij flink…

€30 miljoen eigen omzet lijkt mij ook zeer onwaarschijnlijk (misschien dat ze indirect voor €30 miljoen verantwoordelijk zijn) in 2010 deed Retailmenot.com $30 miljoen dollar en zij beslaan (en dat deden zij toen ook al) een veel groter marktaandeel

Ze zullen inderdaad wel bedoelen dat ze voor 30 miljoen omzet voor (web)winkels hebben gegenereerd. Anders zou zo’n beetje elke unieke bezoeker 2 euro op moeten leveren, en dat lijkt me een beetje sterk.

Wel slimme zet overigens van RTL denk ik.

Dat ouderwetse design in Duitsland, verschrikkelijk! Maarja, de Duitsers zullen er wel dol op zijn. En 30 miljoen omzet is inderdaad de omzet welke ze voor de winkels hebben gecreëerd.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug