Deel dit artikel
-

Ruim 4000 verkochte slimme horloges, 30 Google Glass-dragers in Nederland

Er zijn vorig jaar al ruim 4000 slimme horloges in Nederland verkocht. En ongeveer dertig Nederlanders hebben een Google Glass. Dat bleek gisteren op het Cross Media Café in Hilversum, dat deels gewijd was aan wearables, oftewel slimme draagbare technologie.

Het aantal verkochte slimme horloges is een conservatieve inschatting, omdat GfK alleen bij een beperkt aantal bronnen heeft geïnformeerd. Bovendien gaat het om horloges met simkaarten. Andere horloges zijn niet meegerekend. Zeker drieduizend horloges zijn in de laatste drie maanden verkocht. Opmerkelijk, omdat bijvoorbeeld Samsung Galaxy Gear ronduit slechte kritieken kreeg, en het horloge van Sony niet echt veel aandacht heeft gekregen.

Het zijn vooral jongeren die interesse tonen voor slimme draagbare technologie, zoals de Google Glass. Die is overigens nog niet te koop, maar komt wellicht dit jaar beschikbaar. Inmiddels dragen zo’n dertig Nederlanders een Google Glass en zijn enkele mediabedrijven aan de slag gegaan met experimentele toepassingen.

Brechtje de Leij, hoofd productontwikkeling nieuws van Sanoma, heeft de eerste brainstormsessies met ontwikkelaars onder leiding van Raimo van der Klein (Glasseffect) achter de rug. “Als je niet microrelevant bent, zal de consument je subiet verwijderen. Je zult in twee seconden een relevante boodschap moeten brengen omdat je geen lange verhalen op het kleine schermpje kunt weergeven.”

Toch ziet zij interessante mogelijkheden. Verslaggevers kunnen Google Glass straks gebruiken voor livereportages via Google Hangouts. “Je kijkt als het ware door de bril van de verslaggever.” De informatie via Google Glass zal volgens De Leij ‘persoonlijk’ moeten worden. Dat kan door koppeling met andere Google-diensten.

Infostrada Sports geeft sinds kort sportuitslagen door die gebruikers kunnen filteren. Straks wordt het ook mogelijk om videohoogtepunten te bekijken. De dienst telt ongeveer honderd geregistreerde gebruikers, vertelde Jan Willem Eshuis, de CTO van Infostrada Interactive.

Volgens Ben van der Burg, chief commercial officer van Triple IT, is Google Glass nog zeer primitieve technologie. “Ik heb mijn oude mobiele telefoon nog eens meegebracht, waarop je ooit moest wappen. Op dat niveau zitten we nu. Maar iedereen realiseert zich dat dit in de toekomst grote potentie heeft.”

Van der Burg wees gisteren op de privacy-aspecten die nog wel even voor discussies gaan zorgen. “Een paar maanden terug werd ik voor het eerst geconfronteerd werd met Google Glass in het wild. Iemand liep op me af en ik deinsde direct terug en vroeg haar: ‘Je neemt me toch niet op hè?’ Ik schrok van mijn primaire reactie.”

Van der Burg waarschuwde wel voor langdurig gebruik van de Google Glass. “Volgens mij krijg je er een oogafwijking van, collega’s die hem te lang dragen hebben de neiging om ook zonder bril naar rechts te kijken.”

De ongeveer dertig Nederlandse Google Glass-dragers ontmoeten elkaar op regelmatige basis via de Dutch Google Glass meetup. De volgende vindt plaats op 28 maart in Pand Noord in Amsterdam.

Deel dit bericht

1 Reactie

Patrick

Bij Authasas (www.authasas.com) hebben we reeds 3 Google Glasses in gebruik. We hebben er zelfs een nieuwe authenticatie oplossing en app voor ontwikkeld die je ook in combinatie met bijvoorbeeld een Pebble Watch kunt gebruiken. Daardoor kun je jezelf en elke soort event of transactie authenticeren met je Google Glasses en/of Pebble Watch, zonder daarbij je smartphone aan te raken.

We zullen deze en andere nieuwe authenticatie oplossingen eind deze maand gaan demonstreren op de RSA Conference in San Francisco en de HIMMS Conference in Orlando (US).

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond