-

Aangeboden: retourtje virtuele wereld

Onlangs was het zo ver. CES, ’s werelds grootste technologiebeurs, ging in Las Vegas van start. Daar vond tevens de lancering van de Oculus Rift plaats: een veel te grote zwarte headset c.q. bril, die een virtuele wereld creëert die nauwelijks van de echte te onderscheiden is. Eentje waar realiteit en fictie samenkomen, zoals in Leonardo DiCaprio’s film Inception.

Nog geen twee jaar geleden twitterde de Amerikaanse developer John Carmack, bedenker van de bekende first-person shooter games Doom en Wolfenstein 3D, een foto van een stelletje stoffige gasten met een Darth Vader-achtige schoenendoos op hun hoofd. De begeleidende tekst luidde: ‘This is a lot cooler than it looks’.

Die schoenendoos was de voorloper van de Rift, naar nu blijkt. En na hem zelf te hebben getest, kan ik u vertellen: John Carmack heeft geen woord gelogen. De toepassingen van het apparaat gaan ieder voorstellingsvermogen te boven. En is in een aantal opzichten indrukwekkender dan Google Glass en andere wearables. Zo gebruikt NASA de Rift bij het trainen van astronauten om simulaties op Mars en de maan na te bootsen. En zet het Amerikaanse leger de bril in voor ‘onbekende’ – maar niet moeilijk te bedenken – geheime doeleinden. Het werkterrein van de Rift, en de manier waarop we virtual reality kunnen inzetten, gaat echter verder dan gaming alleen.

Brillen als de Rift fascineren consumenten, bedrijven en ontwikkelaars al meer dan een decennium. Met de nodige impact, onder andere in de media. Helaas gaat het hierbij maar al te vaak over de hoge kosten en niet over de bijna onbeperkte mogelijkheden van de bril.

Oculus Rift begon in 2012 als een crowdfundingproject op Kickstarter en wist in no time twee miljoen dollar op te halen. Door dit succes schudde de startup een hele markt wakker. Zo hevig zelfs dat een developer als Carmack nu als Chief Technology Officer bij het bedrijf werkt. De Rift-compatible versie van Doom drie zorgde er recentelijk voor dat meer dan negentig miljoen dollar investeringsgeld is aangetrokken. En er ruim 50.000 Rifts over de toonbank gingen.

Hun nieuwste paradepaardje, de Crystal Cove, heeft een 1080p OLED-display. Opvallend eraan is de waanzinnige rekenkracht die de headset tentoonspreidt zodra de drager beweegt. Door een leger aan sensoren en de externe camera – gemonteerd aan de buitenkant – wordt niet alleen de beweging van het hoofd gemeten, maar ook de positie van de rest van het lichaam. En kan je zelfs voor- en achteruit leunen.

Het resultaat is een beleving die volledig in-sync is met alles wat je al kent. Ook jij zou een retourtje virtual reality moeten boeken. En wel nu. Want net als met Bitcoin worden de wachtrijen lang. Dat beloof ik je.

*) Dit artikel is tevens gepubliceerd in het Februarinummer van Emerce magazine (#128)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond