Deel dit artikel
-

Salesforce stapt grootscheeps in analytics

Het Amerikaanse Salesforce, nu vooral gespecialiseerd in klantrelatiesoftware, stapt in analytics. Het bedrijf kondigt vandaag op zijn jaarlijkse congres Dreamforce in San Francisco Wave aan, oftewel de Salesforce Analytics Cloud.

Salesforce noemt Wave het eerste cloud analytics platform voor ‘iedere zakelijke gebruiker’, waarmee het simpeler moet worden om analyses uit te voeren op verkoop- en marketinggegevens. Tegelijk worden meteen een stuk of dertig partners aangekondigd, waaronder Accenture, Deloitte, Informatica en PwC.

Wave is de belangrijkste productaankondiging voor Salesforce sinds jaren. Volgens CEO Marc Benioff gaat Salesforce de analyticsmarkt ‘wakker schudden, op dezelfde manier als we dat vijftien jaar terug hebben gedaan met klantrelatiesoftware’. Salesforce was een van de eerste bedrijven die CRM via de cloud aanboden. Analytics moeten zorgen voor een nog diepere relatie met klanten.

De convergentie van cloud, sociale media en mobiel heeft een ‘datarevolutie’ ontketend, en binnen vijf jaar zullen al 50 miljard ‘dingen’ op het web zijn aangesloten. Nieuwe diensten inzicht verschaffen aan deze goudmijn aan klantgegevens. Volgens Salesforce zijn bedrijven echter nog te veel afhankelijk van experts, en er zijn technische beperkingen. Zelden kunnen die gegevens bijvoorbeeld mobiel worden geraadpleegd. Wave levert gegevens die ook gedeeld kunnen worden met collega’s.

Dell, Informatica, Jitterbit and MuleSoft zorgen voor de koppeling met SAP en Oracle Data. Axeda, Dun & Bradstreet, FinancialForce en Predixion hebben eigen diensten bovenop het platform gebouwd.

Salesforce zal de nieuwe clouddienst vanavond Nederlandse tijd demonstreren op zijn congres in San Francisco.

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond