Deel dit artikel
-

Salesforce stapt in Internet of Things

Salesforce, vooral bekend vanwege de klantrelatiecloud, kondigt vandaag tijdens zijn jaarlijkse congres in San Francisco de IoT cloud aan. Die moet gegevens van sensoren en apparaten koppelen aan zakelijke processen.

Op die gegevens kunnen analyses en regels worden losgelaten, maar desgewenst ook worden aangevuld met sociale interacties. “We veranderen de Internet of Things in het Internet van Klanten”, aldus CEO Marc Benioff.

De verwachting is dat in 2020 75 miljard apparaten via internet communiceren. Er komt steeds meer data beschikbaar die volgens Salesforce beter ingezet moet worden.

Een concreet voorbeeld is een vlootmanagementbedrijf dat uit sensordata kan afleiden of maximum snelheden worden overschreden. Retailers zouden op basis van marketinganalyses iBeacons in winkel beter kunnen benutten, sneller dan nu mogelijk is. Een thermostaat leverancier zou weergegevens van honderden stations kunnen vergaren om klanten beter te kunnen adviseren.

De IoT cloud is geïntegreerd met het Salesforce Customer Success Platform en start met partners ARM, Etherios, Informatica, PTC ThingWorx en Xively LogMeln. Begin 2016 begint een proef die later dat jaar over moet gaan in een commerciële dienst.

De IoT cloud is niet de enige belangrijke aankondiging vandaag. Salesforce lanceert ook SalesforceIQ, in zijn eigen woorden ‘de toekomst van het verkopen voor ieder bedrijf’.

De cloudoplossing, oorspronkelijk ontwikkeld door het aangekochte RelateIQ, moet verkopers meer inzicht bieden in verkoopkansen. Daartoe wordt in e-mail en in kalenders naar patronen gezocht.

SalesforceIQ komt in twee smaken: een oplossing voor het MKB, waarbij men zoveel mogelijk wordt geadviseerd, en SalesforceIQ for Sales Cloud, een soort intelligente mail, die voor ieder contact de verkoopkansen weergeeft. Daarbij wordt geput uit de bestaande Sales Cloud van het Amerikaanse bedrijf. De dienst werkt ook met de Salesforce1 Mobile App.

SalesforceIQ for Small Businesses is meteen verkrijgbaar in Noord Amerika en kost 25 dollar per maand. SalesforceIQ for Sales Cloud is nog in ontwikkeling. ClassPass en News Corp behoren tot de eerste klanten.

Het Dreamforce congres dat vandaag begint, trekt 160.000 bezoekers.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond