Sanoma gestopt met online tabloid WTF

Uitgeverij Sanoma is stilletjes gestopt met de online tabloid WTF. Wie de oude site wil bezoeken wordt doorverwezen naar ‘opmerkelijk nieuws’ van NU.nl.

Ook de branding pagina van WTF op Sanoma’s website is verwijderd, meldt Villamedia.

Op de oude site heeft nog heel even een mededeling gestaan: ‘Na ruim 5 mooie jaren sluiten we onze deuren.’ Zonder verdere toelichting.

WTF moest ‘een de viraalste nieuwsplatforms van Nederland worden met opmerkelijk nieuws dat je wel moet delen met je vrienden’. Kort op de actualiteit, de internethypes en de beleveniswereld van de doelgroep, maar altijd met een zoemende en humoristische eigen draai en toon, voegde de uitgever eraan toe.

In 2014 werd Rutger Huizenga hoofdredacteur, voormalig hoofdredacteur van dagblad Metro en chef nieuws Nieuwe Revu.

4 Reacties

Alweer een mislukking in de Sanoma stal. Op zich niet zo erg, zo gaat dat, alleen wanneer stopt Sanoma nu eens met doen alsof het heel goed gaat met dit soort platformen (bewust succes overdrijven en structureel verkeerde (te hoge) cijfers delen).

Sanoma staat in brand, bijna alle titels worden verkocht, gesloten, stopgezet… Cook Love Share was enige tijd geleden ook al gestopt. Samengevoegd met Libelle TV.

Bizar dat Sanoma het niet voor elkaar krijgt om een dergelijk platform in de lucht te houden, met alle eigen media die ze tot hun beschikking hebben, of hadden met SBS. Sanoma zou veel meer voordelen kunnen halen uit het eigen media netwerk om de merken te versterken en nieuwe merken te creëren.

Sanoma is gewoon de tering naar de nering aan het zetten. Alles waarvan iedereen al lang al wist dat het te weinig oplevert wordt nu of gestopt of verkocht. Dan blijven alleen de rendabele assets over. Heel gezond lijkt mij dat.

Wat Maarten zegt is niet echt iets voor alleen Sanoma, vrijwel alle publishers lopen hun platformen op te hemelen terwijl de insiders echt wel weten dat het allemaal niet veel oplevert. Er zijn maar heel weinig online platformen die echt goed geld opleveren. Vrijwel alle online nieuwsplatformen zijn nauwelijk rendabel te krijgen en worden door secundaire verdienmodellen nog overeind gehouden. Om over de hippe millennials portals maar te zwijgen…

Uiteindelijk wordt er met Nederlandse portals uberhaupt gewoon heel weinig winst gemaakt.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug