Deel dit artikel
-

Sanoma opent mobiele tijdschriftenwinkel

Sanoma Uitgevers gaat begin volgende week van start met een mobiele webwinkel voor tijdschriften. Hierin verkoopt de uitgever abonnementen van de eigen titels met korting. Het is de mobiele versie van de eigen portal Tijdschrift.nl.

Voor de mobiele winkel heeft Sanoma bewust gekozen voor een mobiele site. "Het is een site voor elk device. We willen zorgen dat de webshop toegankelijk is voor iedereen met een smartphone. Dat is beter dan wanneer je met een mobiele applicatie aan een bepaalde platform gebonden bent", aldus Peter van der Schaar van The Online Company, die momenteel werkzaam is als interim manager e-commerce bij Sanoma Uitgevers. De bestaande applicaties van Sanoma voor bepaalde titels moeten uiteindelijk doorlinken naar de mobiele versie van Tijdschrift.nl.

De nieuwe mobiele webwinkel is vooral functioneel gehouden. Van der Schaar: "Het concept van de gewone site hebben we doorvertaald naar mobiel. We weten dat ons publiek de titels al kent. We hoeven niet meer uit te leggen wat Libelle of de Donald Duck is. We hebben vooral gezorgd dat ze er snel naartoe kunnen, de gewenste titel snel kunnen vinden en bestellen."

De focus op usability is uitgemond in korte formulieren en een afrekenmogelijkheid via acceptgiro. "Dat is om het simpel te houden. We hadden nog Paypal als betaaloptie kunnen nemen, maar dat vonden we te weinig toevoegen. Mobiele betalingsmiddelen moeten zich nog ontwikkelen. iDEAL is ontwikkeld voor online gebruik. Op een gegeven moment komt er natuurlijk een soort iDEAL voor betalen met mobiel. Als dat er is, dan gaan we er zeker mee experimenteren", belooft Van der Schaar.

Het aantal mobiele sites en apps binnen Sanoma wordt dit jaar flink uitgebreid, juist daarom is het een logische stap om een moblele webwinkel voor abonnementen te openen. Het is niet zo dat Sanoma direct verwacht met de mobiele shop veel meer abonnementen te verkopen. Volgens Van der Schaar is het een experiment. "Er staat niet in het jaarplan dat dit initiatief heel veel afzet op moet leveren. Mobiel wordt steeds meer gebruikt, maar precies voorspellen wat de manier is om in de toekomst met mobiel internet om te gaan is moeilijk. Hier leren we van en misschien lachen we er over een jaar om, maar dan hebben we toch weer een paar stappen gezet. Op basis van de bezoekers en conversie gaan we de mobiele website verder verbeteren"

Sanoma gelooft wel dat mobiel een structureel onderdeel wordt van de verkoopportfolio. De nieuwe mobiele winkel is een onderdeel van de groei daar naartoe. "We verwachten niet binnen 3 maanden resultaat, het is een doorlopend proces." Van der Schaar noemt het een succes wanneer er transacties via het mobiele platform komen die in tijd groeien. "Al is het volgende week 1 en de week er op 2, dan gaan we al de goede kant op."

De mobiele winkel is te bereiken door met de mobiel naar www.tijdschrift.nl te gaan. De internetter komt dan automatisch op de mobiele webshop terecht.

Van der Schaar heeft in zijn interim-functie bij Sanoma overigens nog meer in de pijpleiding zitten. "De verschillende portals moeten flink groeien. Elke site van elk magazine krijgt een eigen shop."

Deel dit bericht

5 Reacties

Walter

Veel vernieuwender zou zijn om losse artikelen via mobiel internet aan te bieden. En bijv. ? 0,75 voor een artikel te betalen. Abonnementen zullen teruglopen, dat compenseer je niet met mobiel aanbieden van traditioneel offline. Ik zeg: Twitter de highlights van een nieuwe editie en maak ze online koopbaar!

Rogier

Neem aan dat dit het opstapje is naar de iPad.Vind het een goede ontwikkeling! En een logische stap vanuit Sanoma. Zij zijn de enige geloofwaardige partij in de NL markt die een digitale tijdschriften shop van (eigen) titels kan opzetten.Ben benieuwd of de content binnen het digitale aanbod ook vernieuwend wordt. Meer video, meer interactie, meer koppelingen naar social. Dan zou het echt vernieuwend worden.Maar goed, dan moet de winkel natuurlijk wel eerst staan.

Rogier

Aanvullend: Al denk ik dat PayPal uiteindelijke de grote winnaar wordt van de digitale kassa strijd via meerdere devices.

Patrick Swart

Wederom gericht op abonnementenverkoop i.p.v. het stimuleren van de losse verkoop. Waarom geen online platform waar je tijdschriften kunt bestellen uit voorraad, printing-on-demand of als download voor je mobiele device. Als dat op artikelniveau kan is dat helemaal mooi. In drie filmpjes wordt een nieuwe business case uiteengezet. http://www.youtube.com/results?search_query=izizine&aq=f

Peter van der Schaar

@Rogier: we volgen inderdaad op de voet wat de ontwikkelingen zijn met betrekking tot de betaalwijzen. tzt willen we deze wel uitbreiden @Patrick @Walter, snap de behoefte aan losse nummers en alternatieve distributie/devices. kijken we ook naar. Nu zijn we bewust gestart met het huidige assortiment, in de loop van de tijd kijken we hoe we dit het beste kunnen uitbreiden. Thanx voor de feedback!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond