Deel dit artikel
-

Sanoma ziet nieuwe doelgroep voor vergelijkingssite

Sanoma Digital, uitgever Kieskeurig.nl, lanceert een nieuwe vergelijkingssite. Met Makkie.nl, willen ze een tweede doelgroep kooplustige nieuwsgierigen gaan bereiken. Makkie.nl richt zich, in tegenstelling tot Kieskeurig.nl, minder op harde specificaties en meer op praktijkadvies.

Sander ten Dam, manager bij zowel Kieskeurig.nl als Makkie.nl, laat weten dat hij twee verschillende consumenten ziet. “Ze willen op verschillende manieren geholpen worden. Kieskeurig.nl is er om het maar even te benoemen, voor de inspecteur die alles grondig uit wil zoeken. Makkie.nl is voor de mensen, ik noem ze maar even shoppers, die advies willen krijgen en niet teveel specificaties. De groep die een vergelijkingssite raadpleegt wordt steeds groter en daar zitten meer shoppers dan inspecteurs bij.”

De twee groepen zouden moeilijk binnen een site passen, vandaar dat Makkie.nl op 8 december in beta wordt gelanceerd. “Je kunt de verschillende soorten informatie moeilijk op één site presenteren. Een scherm is te beperkt. De een wil veel informatie, de ander een top 5-lijstje, uiterlijkheden en advies van anderen”, aldus Ten Dam.

In de praktijk betekent dat dat de site gaat werken met lijstjes, meer beeld, advies van anderen en lekenspecificaties. “Je maakt een vertaling naar de praktijk. Nu staat er bijvoorbeeld wat de afmetingen van een televisie zijn, op Makkie.nl vragen we bijvoorbeeld hoe ver iemand van een televisie af zit”, aldus Ten Dam.  Ook bij het informeren naar camera’s, is het goed mogelijk dat de bezoeker op Makkie.nl de vraag krijgt of hij de camera mee wil nemen, de broekzak in. “Dan zitten er weer bepaalde afmetingen aan vast. Hetzelfde voor een laptop, wil je die onderweg gebruiken, dan zal er een bepaalde batterijduur aan vast moeten zitten.”

Ten Dam geeft het voorbeeld van een zak soep. “Daar staat op dat er zoveel milliliter in zit, terwijl je ook kunt zeggen dat dat goed is voor twee kommen soep.”

“We weten dat hier veel behoefte aan is. Ik denk dat de meerderheid van de mensen op zoek is naar iets als dit. Er zijn veel mensen die op deze manier geïnformeerd willen worden”, meent Ten Dam. Of het betekent dat Makkie.nl net zo groot wordt als Kieskeurig.nl, dat durft hij niet te zeggen. “Ik heb goede hoop op een succesvolle site.”

De site is nu nog in beta. Er wordt gekeken hoe de consument reageert, hoe het zit met de usability, maar ook hoe de webwinkel reageert. “Om aan de webwinkelier te laten zien hoe het werkt, moet je wel iets live kunnen zetten. Begin volgend jaar gaan we groots van start, dan willen we het ook adverteren richting de consument.”
 Op dit moment zitten alle webwinkels die in Kieskeurig.nl staan, ook op Makkie.nl. “We hebben voor de echte livegang contact met ze om te vragen of ze er op willen blijven staan”, aldus Ten Dam.

Een groot deel van het bezoek komt bij Kieskeurig.nl terecht vanuit de organische zoekresultaten. Dit zal ook voor Makkie.nl gaan gelden. Zolang bezoekers goed geholpen worden, zullen ze terugkeren denkt Ten Dam.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond