Deel dit artikel
-

Santé!

Maarten van den Biggelaar, de uitgever van Quote, Elle en Santé, wil voor het eind van dit jaar zestigduizend flessen wijn via Internet hebben verkocht. Waarom e-commerce eigenlijk een vorm van uitgeven is.

"Internet is saai", zegt Maarten van den Biggelaar (45). Hij draait zijn stoel naar het raam en kijkt naar de mensen die via het Amsterdamse Koningsplein naar de Kalverstraat lopen om verder te winkelen. "E-mail is schitterend, maar het web is nog steeds traag en de spullen die je bestelt komen meestal te laat of helemaal niet aan. Bovendien is het als verkoopkanaal niet voor alle producten geschikt. Een pak laat ik me toch echt liever bij een kleermaker aanmeten dan dat ik het via Internet bestel. Het faillissement van Boo.com verbaast me daarom ook niks; kleding verkoop je niet via het web. Internet moet je niet gekker maken dan het is."

Dat gezegd hebbende laat hij enthousiast zijn nieuwe project zien: QuoteOnWine.com, een site voor de welgestelde wijnliefhebber. Want denk niet dat de voormalig uitbater van discotheek Dansen bij Jansen, aandeelhouder van het mislukte Veronica Nieuwsradio, mede-initiatiefnemer van Planet Internet en participant in vele andere mediaprojecten, waaronder tv-zender The Box, geen kansen ziet in e-commerce. De massa beschikt inmiddels over een Internetaansluiting en raakt langzaam gewend aan het kopen online. Daarom is er nu pas echt iets online te verdienen, denkt Van den Biggelaar, en daar gaat het uiteindelijk om. Via de nieuwe bv Q.E.D. (Quote E-commerce Division) staan een aantal projecten op stapel, waarvan QuoteOnWine.com de eerste is en een cadeausite waarschijnlijk de volgende.

Voor het eind van het jaar wil hij zestigduizend flessen wijn hebben verkocht aan tienduizend klanten. Over twee jaar moeten dertigduizend klanten een jaaromzet van minimaal twintig miljoen gulden genereren om winstgevend te zijn. In Nederland wordt per jaar voor 3,1 miljard gulden aan wijn gekocht, dus Van den Biggelaar mikt op een marktaandeel van ruim een half procent. De site wordt uit eigen middelen gefinancierd. Gesprekken met durfkapitalist NeSBIC CTE Fund over een deelname liepen in eerste instantie op niets uit. Beide partijen willen er niet veel over kwijt, maar enige huiver voor het business-to-consumer segment en verdeeldheid over de te voeren marketing- en expansiestrategie waren de belangrijkste factoren die NeSBIC deden afhaken.

Van den Biggelaar is in ieder geval van plan om op eigen kracht snel naar het buitenland te gaan met dit concept, waarbij Duitsland en Zweden als eerste op het verlanglijstje staan. In september moet een grote reclamecampagne in eigen land de site gaan aanprijzen. Niet onbelangrijk daarbij zijn natuurlijk de eigen bladen. Van den Biggelaar: "Ik gebruik de oude economie om de nieuwe te promoten. Ga maar na: we bereiken iedere maand 1,5 miljoen mensen, en we hebben een bestand van zeventigduizend actieve abonnees. Die krijgen straks hun blad met een vriendelijk briefje van de hoofdredacteur erbij dat hen wijst op het bestaan van deze site."

Met tien man in dienst en elke ochtend stafvergadering ("Ik zit er bovenop") pakt Van den Biggelaar zijn wijnproject bepaald niet kinderachtig aan. De leiding over de tijdschriftendivisie van Quote Media heeft hij inmiddels overgedragen aan Maarten de Vries (ex-McKinsey) zodat hij zich helemaal op de wijnhandel kan richten. De lancering van de site is niettemin al een paar keer uitgesteld wegens technische problemen. Van den Biggelaar: "De snelheid is het grootste obstakel. Ik wil absoluut dat je lekker snel door die site heen kunt surfen."

Kern van de site is natuurlijk het bestellen van flessen. Om de bezoekers daartoe te verleiden is er veel geïnvesteerd in content. Nieuwtjes, columns, informatie over druiven, landen en streken en zelfs voor oubollige Wist-U-Datjes schrikt QuoteOn Wine niet terug. Pièce de resistance is een gepersonaliseerde wijnkelder. De informatie van elke aangeschafte fles wordt hier automatisch opgeslagen. Maar ook informatie over elders aangeschafte wijnen kan de wijnliefhebber hier bijhouden, en weer terugvinden gerangschikt op naam, prijs of aanschafdatum. Van den Biggelaar: "Soms drink je een lekkere wijn, maar dan flikker je de fles weg en denk je de volgende week: shit welke was het ook alweer. Bij ons kun je de naam van die wijn dus invoeren. Het is eigenlijk een content management systeem."

Koopjesjagers en 'slobberaars' hebben bij Quote dus niet zoveel te zoeken. Liefhebbers van de totale wijnbeleving, bij voorkeur uit doelgroep AB, zitten daarentegen goed. Van den Biggelaar: "Het motto is 'geen gelul, goede wijn'. Vieze wijn komt er gewoon niet in. We hebben acht sommeliers die alles testen voordat we het verkopen. Dat kan zowel wijn zijn die we zelf importeren, als wijn die we betrekken van andere importeurs. Per fles pakken we een marge van zo'n vijftien procent boven de importprijs. In principe kan iedereen via ons platform wijn verkopen."

Tot dusver is er in Nederland hooguit voor enkele honderdduizenden guldens per jaar aan wijn online verkocht, zo schatten het Productschap Wijn en enkele onderzoekbureaus. Maar inmiddels anticiperen nieuwe en bestaande partijen op grotere omzetten. Het Nederlandse Le Chateau werd recentelijk overgenomen door het grotere Franse Chateau Online en investeerder Newconomy nam een belang in WineSmart, dat vanuit Nederland vooral niet-Franse wijnen wil gaan verkopen.

Waarin onderscheidt QuoteOnWine zich van de andere eWines? Van den Biggelaar: "Kijk, als er een andere partij was geweest die dit heel goed had gekund, had ik het niet gedaan. Maar die is er gewoon niet. Ik voelde een sterke aandrang om e-commerce nu eens goed aan te pakken. Ik zie dit als een uitgeefproduct. Wij hebben verstand van communiceren, wij weten hoe je dit onder de aandacht moet brengen en hoe je mensen kunt entertainen en informeren. Hoe je ook een community kunt bouwen van liefhebbers, want het is ook leuk om over wijn te praten in onze forums. Met andere woorden: we bieden een interactieve, gepersonaliseerde dienst. Die andere sites zijn plat en voegen eigenlijk niets toe."

De bladen Quote, Elle en Santé hebben geen van allen een fatsoenlijke site. Is het niet raar dat een bladenuitgever deze fase overslaat en meteen online retailer wordt? Van den Biggelaar: "Kijk, iets op Internet flikkeren kunnen we allemaal wel. Maar aan bannertjes is geen droog brood te verdienen. Daarom hebben we niet geïnvesteerd in online versies van de bladen." Hij graait in een hoop tijdschriften en paperassen en haalt een papiertje tevoorschijn uit een rood plastic mapje. "Ik hou wel eens een presentatie en dan laat ik altijd dit zien: de piramide van Van den Biggelaar. Als je hem gebruikt moet er overigens wel copyright bij hoor, haha." Aan de basis van piramide staan free content pages en free Internet access, aan de top interactive personalised services, met nog enkele gradaties er tussenin. Het geld is aan de top te verdienen volgens Van den Biggelaar, en dat is waar zijn beleid op is gericht.

"Het begrip 'uitgeven' is veranderd in de loop van de tijd. Vroeger betrof het puur geschreven tekst, toen kwamen er plaatjes bij en tegenwoordig gaat het ook om dienstverlening. Uitgevers die echt iets online willen doen, moeten nadenken over convenience-diensten. Wij maken ook de Quote Eetgids en de Quote Professional Gids. Dat is een service aan de lezer. Zo moet je QuoteOnWine ook zien. En de hotelletjes en informatie uit de Eetgids presenteren we ook weer via QuoteOnWine." Van den Biggelaar frommelt een ander schema tevoorschijn. "Ik geloof heilig in de 'compacte uitgeverij' waarbij je de content in een centrale database opslaat en via meerdere media kunt exploiteren. Mede daarom hebben we ook een licentie genomen op het content management systeem Vignette. Ik wil stap-voor-stap de hele uitgeverij daarmee laten werken. Ik heb alvast een Rolls Royce gebouwd, terwijl ik in eerste instantie een Lelijk Eendje nodig heb."

Jaren geleden ontstond het concept van Planet Internet in dezelfde kamer als waar Van den Biggelaar nu zijn wijnhandel bestiert. Michiel Frackers, destijds stagiair bij Quote Media, haalde Van den Biggelaar en KPN over om een Internetprovider te starten. Van den Biggelaar begint te glimmen: "Dat was echt een geweldige tijd, een soort droom. We konden beschikken over de beste knappe koppen van de KPN. We dachten toen zelfs nog dat we zelf een browser moesten maken. Het liep meteen storm. We begonnen met een callcenter van drie man en een paar maanden later hadden we er al zestig zitten om tachtigduizend klanten te bedienen. Ik heb de marktintroductie gedaan, en ondermeer voor het logo van Jaap Drupsteen gezorgd dat ze nu nog steeds gebruiken. We wilden Internet dichtbij de mensen brengen en daarom gebruikten we veel vrolijke kleurtjes en zorgden we ervoor dat er een floppy bij de AKO in een houdertje voor het grijpen stond." Niettemin deed Quote Media twee jaar later het belang in Planet Internet van de hand. Spijt? "Ja, natuurlijk. Maar de benodigde investeringen waren zo gigantisch en wij zijn toch maar een klein uitgevertje. Planet doet het goed nu, niet flashy, gewoon zorgen dat het werkt."

Zes jaar geleden stond Van den Biggelaar dus mede aan de basis van Internet-in-Nederland. Waarom komt hij dan nu pas met een serieuze nieuwe site? "Ik heb de mogelijkheden van Internet altijd in mijn achterhoofd gehouden, en nu past het in mijn beleid. Nu kunnen we er geld mee verdienen. Ik ben gewend om in concepten te denken. Dat heb ik bij Quote en Planet ook gedaan en nu ga ik me bezighouden met de ontwikkeling van een hele Internet-poot die een link moet hebben met de bestaande bladen. Vergeet niet: ik heb wel een reputatie te verliezen met de merknaam Quote. It better be good. "

www.quoteonwine.com

Deel dit bericht

3 Reacties

Karel Sauerdank

Quoteonwine geeft wel erg veel wijnen en informatie (alle wijnen, wijnboeren, alle druivenrassen en wijnstreken). Mijn eerste bestelling een doos van 6 voor nog geen ƒ 50 was inderdaad de derde dag in huis. Mijn tweede grotere bestelling met speciale wijnen in zes dagen ipv de beloofde zeven. Ik heb wel eens twee weken moeten wachten. Omdat de wijnen nog lekker waren ook denk ik dat ik mijn winkel gevonden heb. Het leuke is dat je de informatie met de dag ziet groeien. Alleen het forum is wat rommelig en een sitemap ontbreekt op deze complete wijnsite.     

Herman van Os

Tsja.. Wijn blijft altijd gepeins want ieders smaak is anders en je laat je door een verhaaltje van een sommelier een wijn aanpenissen. Ik sta nu in de gasgogne in een wijnveld en heb de briefing van 2 sommeliers gevolgd. Blijkt niet te bestaan! Namen zijn fictief en er is geen zaterdagmarkt in Condom. De Plaatselijke wijnhandel heeft mij geholpen te zoeken naar de man die de wijn volgens de sommelier zou maken maar helaas… ook niet in het telefoonboek hier te vinden. Wijn is een persoonlijke beleving en daar spelen ze mee… laat je leiden door je eigen smaak en laat het gepenis voor wat het is… Groet, Herman van Os http://www.2beagles.nl

Joke Bruis

Vignette? Is dat niet dat CMS waar vroeger Planet op draaide, nooit goed werkte, zodat Planet maar op GX is overgegaan? Waar Peter Maronier zijn Ferrari's aan heeft overgehouden? Wie koopt nou zulk slecht spul. Big is een gouden jongen, maar heeft van moderne tijden en techologien geen verstand.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond