Deel dit artikel
-

SBS/Endemol draait AOL-model om

SBS/Endemol en KPN-dochter Planet Media Group (PMG) gaan samenwerken. Een aantal 'specialisten' en 'analisten' van banken spreken in de Telegraaf van een 'blue print' van de overname door AOL van Time Warner. Met alle respect, het is niets meer dan een 'platte', maar voor de markt zeer omvangrijke contentdeal, met alle gevolgen van dien.

Content is het toverwoord voor komend jaar. Dat bleek uit al uit de overeenkomst tussen AOL en Time Warner. Nu gaat ook Planet samenwerken met SBS en Endemol, maar zijn die twee deals te vergelijken. Absoluut niet, stelt Govert van Eerde (24/7). De Nederlandse partijen werken precies andersom!

Want waar gaat het om? SBS/Endemol heeft geen infrastructuur om Internet-toegang te bieden, en ze hebben blijkbaar ook geen interesse om zelf provider te worden, terwijl de infrastructuur bij Planet natuurlijk morgen al gebruikt kan worden. Dat PMG hiervoor financieel flink moet uitpakken – er wordt gesproken over enkele tientallen miljoenen guldens waar ze slechts een deel van de exploitatierechten voor terugkrijgt – dat is wel een unicum.
AOL heeft namelijk niets betaald, er was sprake van een aandelenruil. Content kopen, dat zou het Nederlandse Internet landschap wel eens kunnen gaan veranderen.

SBS/Endemol en PMG gaan totaal in tegen het zogenaamde 'AOL model' (niet te verwarren met de fusie). Bij AOL konden muziekwinkels als CD Now, en boekenleveranciers als (komt 'ie weer) Amazon, slechts een prominente positie op druk bezochte websites krijgen wanneer zij zo'n 25 miljoen dollar per jaar neerleggen, zonder ook maar een CD of boek te hebben verkocht. Daarnaast toucheerde AOL dan ook nog eens een aantal procenten op alle verkochte artikelen, het zogenaamde affiliate program.

Veelal verzorgt een online winkel daarnaast ook nog de redactionele inhoud van een specifieke boekenrubriek; het co-branden van een contentgebied. Hiermee wordt het bereik van de CD- en boekenleveranciers vele malen groter, want extra points of sale. De redactie van de provider kan dan lui in z'n stoel hangen, (dat zal er voor PMG dus niet inzitten) terwijl de contentleverancier zich dagelijks in het zweet moest werken om het onderhoud van die pagina's te verzorgen. Kortom, vrij eenzijdige inspanningen.

Een dergelijke, grootschalige deal, zij het voor een totaal ander bedrag, is in Nederland in het verleden alleen tot stand gekomen tussen BOL.com en World Online. World Online heeft hiermee als eerste ingespeeld op de exploitatiemogelijkheden die een grote portal nu eenmaal biedt. Let wel, zonder een cent te betalen. Sterker nog, door alleen te ontvangen, terwijl ze op deze manier dus gratis meer bezoekers aan zich wisten te binden, en dus meer advertentie-inkomsten.

Wat is nu dan zo anders, dat we niet kunnen spreken van een nieuwe standaard die AOL zou hebben neergezet, waarmee het Internet-landschap voor altijd zou zijn veranderd? PMG, van huis uit natuurlijk geen uitgever, heeft gewoon goede content nodig. PMG blijkt bereid hiervoor diep in de buidel te tasten. De rollen zijn dus weer omgedraaid; providers gaan betalen voor content. Zijn we dan weer terug bij af? Of liggen we voor op de VS?

Toegegeven, al mijn complimenten voor de heren van SBS/Endemol. Ze ontdekten het Internet weliswaar wat laat, maar weten middels deze sterke combinatie w�l hun stempel op de Nederlandse markt te drukken. Ze hebben heel verstandig eerst afgewacht en meegekeken, goed geluisterd, de tijd genomen te begrijpen hoe iedereen online handelt en strategisch op elkaar reageert. Niet zo vreemd dus dat gedurende dit proces het programma Big Brother uit hun koker is gekomen.

Ze weten heel goed dat hun content goud waard is. Afgaande op de pers hebben ze een fantastische deal gemaakt. De content zal middels een technische ingreep geschikt moeten worden gemaakt voor Internet (wat leuk, All you Need is Love in een chatbox), en daar zal de expertise van PMG voor worden gebruikt. Maar weet u nog? AOL streek 25 miljoen dollar op zonder iets te hoeven doen. Nogmaals: de rollen zijn nu door SBS/Endemol en PMG weer geheel omgedraaid.

De deal met PMG lijkt me voor SBS/Endemol een tussenstation, op weg naar het grote Europese werk. Vooralsnog lijkt de deal mij op middellange en lange termijn erg goed voor SBS/Endemol, tenslotte is het 'maar' een deal van twee jaar en in die twee jaar zou het best kunnen zijn dat hiervan een 'blue print' wordt gemaakt voor hun Europese expansie. PMG laat wat mij betreft duidelijk haar tanden zien en geeft aan een sexy bedrijf te willen zijn, ondanks het wat stoffige imago van haar moeder KPN.

In Spanje heeft Endemol een belang van 26% genomen in de grootste lokale provider, Telepolis. Zou het dan misschien toch gaan gebeuren dat SBS/Endemol zich laat verleiden een pakketje aandelen te kopen van PMG? Of nee, als ze het Internet landschap echt willen veranderen moeten ze misschien heel PMG of zelfs de KPN maar inlijven, want wie durft nog iets te voorspellen na AOL/TW?

Govert van Eerde
Benelux Regional Director
24/7 Europe

Deel dit bericht

2 Reacties

albert akkermans

Het klinkt inderdaad merkwaardig als PMG diep in de buidel moet tasten voor een samenwerking met SBS/Endemol. Maar PMG heeft geen dominante marktpositie zoals AOL, als het gaat om het aanbieden van access. Content is essentieel voor overleving, dit weet iedereen. Content drives you to your site. Content leverancier VNU stijgt niet zomaar 25 % in waarde binnen 1 week. Het gevecht om internetaccess subs kan nu nog wel hot zijn, maar als over 2 jaar iedereen over free access beschikt wordt content de onderscheidende faktor. Net zoals dat nu op TV is; als je een Big Brother op internet kunt lanceren heb je de markt. Immers op internet heb je 10 miljoen kanalen in tegenstelling tot TV 50 tot 100. En hoe onderscheidt je je dan ? Juist : door content, content, content. En dat heeft PMG goed in de gaten. Oke misschien wel wat laat maar niet te laat. De battle of content moet nog gaan plaatsvinden en ik zie de publieke omroepen nog wel bij Nina Brink aankloppen…of andersom? albert akkermanspresident Gamegate.com

peter zandee

Naar mijn mening is de content die SBS/Endemol te bieden heeft niet te vergelijken met de offering van een CDNow of Amazon, welke winkels zijn en geen content providers. Bovendien heeft AOL in de deal tussen AOL en The New York Times Online voor de content(!) moeten betalen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond