Deel dit artikel
-

Scepsis in Japan over 3G-telefonie

De belangstelling van Japanners voor 3G-telefoons valt tegen. De overstap van de in Japan populaire i-mode naar de zogenoemde derde generatie telefoons wordt minder snel gemaakt dan gehoopt. De markt lijkt verzadigd. "Mobieltjes zijn steeds minder gadgets, waarvan consumenten per se het nieuwste exemplaar moeten hebben."

Volgens de New York Times krijgen de Japanse mobiele operators steeds minder nieuwe klanten. Maandelijks sluiten ongeveer een half miljoen Japanners een abonnement af, dat is 66 procent minder dan een jaar geleden. Het aantal nieuwe klanten daalt al zeven maanden achter elkaar.

Bovendien zijn de nieuwe 3G-telefoons twee keer zo duur als de i-mode toestellen. De meeste Japanners vinden dat het 3G-toestel, compleet met camera's en stereogeluid, te weinig nieuws biedt. Zo kunnen met sommige 2G-toestellen al filmpjes van vijf seconden en foto's worden gemaakt en per mail verzonden. Ook de mogelijkheid om muziek te beluisteren op de mobiele telefoon is niet voorbehouden aan 3G. Met de 3G-apparaten kunnen videoconferenties worden gehouden en filmpjes van een halve minuut worden opgenomen.

Marktleider NTT DoCoMo begon in oktober met het aanbieden van 3G-diensten. Het haalde met 89.400 klanten per 1 maart zijn target van 150.000 klanten bij lange na niet. Ter vergelijking: DoCoMo, partner van KPN Mobile, telt 32,2 miljoen i-mode klanten.

DoCoMo hoopt nu dat concurrent KDDI voor voldoende kritische massa kan zorgen. KDDI is op 1 april begonnen met het aanbieden van 3G-diensten, half zo snel als de 384.000 bits per seconde van DoCoMO, maar ook half zo goedkoop. Alleen als er meer mensen gebruik gaan maken van 3G-functionaliteiten zoals videoconferencing, wordt de dienst interessanter.

Analiste Lyone Peperkamp van IDC Benelux is niet verbaasd over de 3G-scepsis bij de Japanners. "Niet alle upgrades slaan snel aan. Het koopgedrag is lang niet meer zo uitzinnig als in het begin. Mobieltjes zijn steeds minder gadgets, waarvan consumenten per se het nieuwste exemplaar moeten hebben."

Peperkamp suggereert dat operators meer geld stoppen in andere innnovaties. Zij denkt bijvoorbeeld dat er wel veel vraag is naar beveiligde lijnen, die niet afgeluisterd kunnen worden. Tegelijk is zij ervan overtuigd dat de operators wel "trucs zullen bedenken" om de consument naar 3G te laten overstappen, onder meer door GSM duurder te maken. "Zie wat ze hebben gedaan met pre-paid kaarten. Die kun je niet meer gebruiken als je ze een half of een heel jaar niet benut. Zo maak je het gebruik van die kaarten minder aantrekkelijk."

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond