Deel dit artikel
-

Schiphol.nl lanceert Personal Travel Assistant

De luchthaven Schiphol heeft zijn website uitgebreid met een Personal Travel Assistant. Reizigers en hun aanhang kunnen tegen betaling actuele en persoonsgebonden informatie per sms of e-mail ontvangen. Binnenkort volgen meer functionaliteiten, waaronder de mogelijkheid om online reisverzekeringen af te sluiten of hotels te boeken.

De Personal Travel Assistant (PTA) stelt reizigers in staat via sms of e-mail op de hoogte gehouden te worden van actuele vertrek- en aankomstijden, eventuele vertragingen, het nummer van de incheckbalie, de juiste gate of het nummer van de bagageband. Volgens woordvoerder Marcel Veenhuizen betalen reizigers voor de sms-dienst 3,50 euro per keer. Daar krijgen zij dan gemiddeld vijf berichten voor. "Bij een echte rampvlucht, waar van alles misgaat, krijg je vrijwel zeker meer berichten toegestuurd dan die vijf", aldus Veenhuizen. Reizigers kunnen twee extra mobiele telefoonnummers of e-mailadressen van thuisblijvers opgeven. Deze personen krijgen dezelfde vluchtgegevens toegestuurd. Wie nog meer nummers op de lijst wil zetten, betaalt daar één euro per nummer extra voor.

De functionaliteiten van PTA zullen binnen nu en twee maanden worden uitgebreid met nieuwe diensten. Via de website wordt het bovendien mogelijk om een parkeerplaats op de luchthaven te reserveren, een hotel te boeken of een reisverzekering af te sluiten. Volgens Veenhuizen is al enige tijd geleden besloten dat de site Schiphol.nl zich niet alleen op zakelijke reizigers moet richten, maar ook op de b-to-c markt. Daarom worden nu stapsgewijs nieuwe functionaliteiten geïntroduceerd die zich op een laagdrempelige manier op de consumentenmarkt richt, aldus Veenhuizen. Schiphol.nl kende tot nu toe drie hoofdfunctionaliteiten: een online ticketbalie, de webshop See Buy Fly, en de mogelijkheid om vluchtinformatie op te vragen. Op lange termijn is het doel hiervan om "een virtuele luchthaven" neer te zetten, waar alle fysieke diensten een online tegenhanger kennen.

De introductiecampagne van PTA zal worden verzorgd door .bone Advertising . Volgens Sebastiaan van Rijnsoever van .bone is het doel van de campagne Schiphol.nl te positioneren als een "service portal voor de vliegende Nederlandse reiziger". "De diensten op de site worden complementair, ze vullen de functionaliteiten van de fysieke luchthaven aan", aldus Van Rijnsoever. De focus ligt volgens hem op de Nederlandse doelgroep. "We willen Schiphol.nl integreren daar waar de reiziger het nodig heeft." Als voorbeeld noemt hij samenwerking met de reissite van Openbaar Vervoer Nederland, ov9292.nl .

Deel dit bericht

3 Reacties

Henk van Vliet

Weer een argument voor mediatraining: "Bij een echte rampvlucht, waar van alles misgaat, krijg je vrijwel zeker meer berichten toegestuurd dan die vijf".

Louise

Reactie op Henk: Jammer dat de journalist juist deze uitspraak (als deze inderdaad geplaatst is) in zijn artikel opneemt. Ik neem aan dat er veel meer te vertellen is over de aanvulling van de site wat een stuk interessanter zal zijn. Krijg hier een soort Henk van der Meijden gevoel bij: "Welke uitspraak kan ik (mis)bruiken"

redactie Emerce

Marcel Veenhuizen en de verslaggever verschillen van mening over de vraag of Veenhuizen het woord 'rampvlucht' in de mond heeft genomen. Veenhuizen zegt van niet en heeft dat in een mailtje voorafgaand aan de publicatie van dit bericht ook laten weten aan de redactie. Hoe het ook zij: duidelijk is dat Veenhuizen doelde op een vlucht waarbij van alles misgaat door vertragingen etcetera.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond