Deel dit artikel
-

Self made merk Nalden zit in nieuwe startup

Commercieel succes en lifestyle-blogger Nalden is een nieuwe online file sending-dienst begonnen. Zonder een officiële lancering lijkt de nieuwe startup aan te slaan bij de doelgroep.

De jonge ondernemer, die eerder zijn persoonlijke blog in geld wist om te zetten, hoopt dat WeTransfer uitgroeit tot een van de grootste file sending-diensten. Hij laat op zijn persoonlijke stek weten dat het gebruik van de dienst sterk groeit en veel nieuwe mogelijkheden schept.

De service is vier jaar geleden al ontwikkeld door medeoprichter Bas Beerens. "Wij gebruikten het voor klanten en leveranciers, dat scheelde in de koerierskosten", aldus Beerens. Samen met Nalden besloot hij het commercieel op te zetten voor particulieren. Uiteindelijk werd de derde medeoprichter, Rinke Visser er ook bij betrokken.

De nieuwe dienst moet het vooral hebben van de gebruiksvriendelijkheid. Zware bestanden tot maximaal twee gigabyte kunnen door gebruikers online worden gedeeld.

De bestanden blijven twee weken beschikbaar. De ontvanger wordt per mail op de hoogte gebracht wanneer er een bestand op hem wacht.

De soft launch was op 1 december. Met een Twitter-berichtje werd de nieuwe service de wereld ingestuurd. Sinds de start eind vorig jaar zijn er 300.000 gebruikers uit 190 landen die van de dienst gebruik hebben gemaakt, zo laat Beerens weten.

Het optimistische team meent binnen een half jaar break even te draaien. "Dat is gebaseerd op de contracten waar we nu al mee bezig zijn en het aanbod van de adverteerders die ons zelf benaderen. Er zit vrijwel geen mediabureau of reclamebureau tussen", aldus Beerens die tussen neus en lippen door vertelt dat twintig van de honderd grote merken al hun interesse voor adverteren hebben uitgesproken. Een vestiging in San Francisco staat nog voor dit jaar op de kaart.

Op WeTransfer kopen adverteerders per duizend advertentievertoningen in.  "We hebben meerdere verdienmodellen, maar met deze komen we naar buiten." Over de andere modellen wil Beerens nog niks kwijt. Hij laat enkel los dat het gaat om een ‘white label-achtig product op corporate level’.

Het is niet de eerste startup op dit gebied. Yousentit, Sendspace en Driop.io zijn twee soortgelijke diensten.

WeTransfer gebruikt hetzelfde trucje als Nalden doet met zijn blog. Het gebruik van gelikt design, moet een extra waarde creëren. Nalden gebruikt zijn persoonlijke blog, Nalden.net op te schrijven over muziek, mode, architectuur, gadgets en andere life style-ervaringen. Hier verkoopt hij kunstzinnige wallpaper-posities aan adverteerders. "Het is de beste manier om te infiltreren in een nichemarkt. Zo wilde Universal me eerst aanklagen, maar adverteren ze nu voor het nieuwe album van N-E-R-D op mijn website", liet Nalden eerder weten. Naast Universal haalde hij grote merken binnen als Nike en Philips.

Adverteerders staan in de rij voor een plekje op zijn blog. En dit legt hem zowel online als offline geen windeieren, zo bleek eerder uit een interview in Vrij Nederland, waar hij al een blogger met een celebrity status genoemd.

Beerens: "De dienst bestond al en deze rollen we nu commercieel uit in combinatie met de wall paper-advertisement van Nalden."

Deel dit bericht

23 Reacties

Jorrit

Zodra het grootschalig gebruikt gaat worden voor het delen van muziek, films en kleine games… Tjah. Dan begint het gedonder.

Johan

Doen megaupload and rapidshare dit niet beter?

Kjeld

Moet je eens op zijn twitter feed kijken hoe vaak hij Philips tweet 😉 http://twitter.com/nalden  Nee het valt niet op hoor.. hehe

soboer

Ik vind dit echt niet kunnen, gratis promotie maken voor Nalden. Met alle respect, ik vind Nalden echt niks voor stellen. Hij heeft een blog die hij slim commercieel exploiteert. Dat je hier aandacht aan besteed, kan ik nog begrijpen. Nu komt hij met de zoveelste file-sharing website, wat is hier de nieuwswaarde van?

Peter

Maak je niet zo druk, Soboer. Als je dit niks vind voorstellen heb je het niet echt goed begrepen. Zijn file-sharing website blinkt uit in gebruiksvriendelijkheid en het trekt aan juist vanwege de wallpapers. Emerce ziet hier in ieder geval de nieuwswaarde van in, omdat hij een pionier is in dit soort initiatieven. Respect voor Nalden.

soboer

@Peter, Ik lees graag over originele initiatieven en probeer zodoende zoveel mogelijk start ups in de gaten te houden. Alleen een file-sharing website daar bestaan er al zoveel van, ook gebruiksvriendelijke.Ik vind de advertentie uiting ook niet zo bijzonder, hij noemt het een wallpaper. Ik noem het een homepage takeover.Maar goed laat ik het hem maar gunnen anders krijg je weer kritiek dat je een hater bent.

Koos Koets

Even getest, nou nou wat een vernieuwing zeg, de site ziet er niet uit, gebruikt flash voor navigatie elementen waar het totaal geen toegevoegde waarde heeft, de mail waarin de download word aangeboden is onleesbaar. Dan die background, sorry hoor maar ik kreeg van het geflikker al epileptische neigingen. Ik gebruik zelf dropbox, stukken gebruiksvriendelijker, en integreert ook met je gewone bestandssysteem, kortom lekker laten liggen dit soort bagger van beroeps attention whore Nalden.

Sjoerd

@ Koos, en andere Nalden bashers…. Met alle respect, maar wat je ook van Nalden vindt, hij doet het briljant;hij versterkt zijn eigen 'Nalden' brand door sterke andere brands te laten adverteren, op een creatieve manier. Wetransfer doet wat het zegt, niets meer, niets minder.. uiteindelijk gaat het om positionering, indien wetransfer, 'massa' zal bereiken acht ik het een zeer goede kans toe. 

Koos Koets

@Sjoerd, ik Bash Nalden niet, ik bash Wetransfer, ik geef inhoudelijk aan waar het aan schoort, jij roept dat ik respect voor Nalden moet hebben. Nou geef maar aan waarom dan, dit Wetranfer programmeer ik in een halve dag in elkaar.

Patrick

Tjemig Koos, de afgunst druipt er vanaf. Ik denk stiekem dat je een beetje jaloers bent.  Als je zo goed en snel kunt programmeren, dan neem ik aan dat je einde dag een goedlopend systeem hebt waar we gebruik van kunnen maken.  In afwachting van nog een mooie en goedlopende file transfer start-up van Koos

Koos Koets

@Patrick, de holkruiperij druipt er vanaf, als mijnheer Nalden een goed werkend Filesharing systeem wil, dan moet hij mij inderdaad maar inhuren.

Patrick

Beetje Koos Troosteloos dit. Wat een negativiteit. Ik begrijp dat je niemand zijn/haar succes gunt. Doet vermoeden dat jij ook niet zoveel succes hebt gehad. Enniewee, halve dag zei je he. Wil het al een beetje vlotten? Wij willen namelijk graag van het systeem van De grote koos gebruik maken. Of heeft grote Koos alleen een grote mond? Tick Tock Tick Tock Clock is ticking.

Stefan

Ja Koos…Show me the money!

Koos Koets

@Patrick, mankeert er wat aan je ogen? Waar schrijf ik dat ik Nalden het succes niet gun? Het gaat hier niet over Nalden, het gaat puur om zijn filedumper dienst. Ik argumenteer netjes waarom het niet goed is, dat het technisch niet ingewikkeld is, etcetera. Nee ik hoef me niet te bewijzen.

Peter

@Koos, heb je een voorbeeld van jouw briljante inzichten? Ben erg benieuwd hiernaar.

Saar

@koos. Verras ons!! 🙂  Welkom in Nederland waar nagenoeg 80% van de reacties negatief zijn./ Waar wij mensen die succesvol zijn het liefst een flinke trap na willen geven of minimaal een emmer s….. over ze heen willen gooien.  Wetransfer ziet er gelikt uit en werkt prima. Ik zie hier zeker wel kansen.  

Stefan

@Saar. helaas heb je helemaal gelijk. Dat maaiveld gebeuren blijft hardnekkig in NL. Voor WeTransfer zie ik ook zeker kansen. Voor Koos wat minder. 

Bart

Klasse werk van Nalden, mooie opzet en ik heb er al veel gebruik van gemaakt. Raad het ook iedereen aan.  @koos kun jij een file-sharing programma maken dat meer dan 8 gb aan kan, dan hoef ik geen DVD's meer op te sturen.

Koos Koets

@Bart, ja hoor, het heet bittorent

Rob

@Koos Raar argument – iets wat technisch ingewikkeld is zou beter zijn? De beste web initiatieven zijn vaak erg simpel in elkaar te zetten; dus daar gaat het niet eens om. De kracht hiervan zit juist in de eenvoud.

Koos Koets

@Rob, dat snap ik ook wel, maar moet ik nu onder indruk zijn van een website met maar 2 schermpjes? Daarnaast is dit echt niet revolutionair, dit soort websites bestaan echt al 10 jaar, en deze sites kunnen ook nog meer aan als 2 MB. Ik zeg ook niet dat deze site slecht is, ik zeg alleen dat het niet bijzonder is, dat Nalden hier geld mee verdiend is inderdaad knap, en dat gun ik hem zeer.

Peter

@Koos 2 schermpjes maken het juist bijzonder. Gebruiksvriendelijkheid is de sleutel van elke site. Voor een webbouwer is een site met de prachtigste constructies een uitdaging. Voor een (e)-marketeer een site met 2 schermpjes. De uitdaging binnen de webwereld is dan ook om deze 2 vakgebieden in overeenstemming te brengen.

Eel

Ik vind het gewoon lekker werken. en ja er zijn betere opties, en ja misschien is flash overbodig, maar waarom altijd gelijk die focking kritiek. De combinatie van advertising en service is toch gewoon slim. Share zeEel

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond