Deel dit artikel
-

Semilo neemt activiteiten Hi-Media Nederland over

Reclamenetwerk Semilo neemt de Nederlandse activiteiten van Hi-Media over. Het van oorsprong Franse Hi-Media kan zelfstandig onvoldoende schaalgrootte realiseren om zich te wapenen tegen nog verdere daling van de reclame-inkomsten.

Want vanwege de economische tegenwind in Europa moet Hi-Media over het vierde kwartaal van 2011 een aanzienlijke omzetdaling melden (PDF). De verkopen daalden met tien procent in de laatste drie maanden van 2011. De omzet kwam in die periode uit op 29,5 miljoen euro.

Over heel 2011 lag dat bedrag op 105 miljoen euro. Dat houdt een omzetdaling in van twee procent, in een jaar waarin de netwerken van Google en Microsoft behoorlijke groei boeken op het gebied van online reclame. Google meldt zelfs dat display advertising, ook de handel van Semilo en Hi-Media, in de lift zit.

De directievoorzitter van Hi-Media, Cyril Zimmermann (foto), zegt in een toelichting op de cijfers: “In een omgeving waarin kritische massa steeds belangrijker wordt, hebben we onze positie verstevigd door strategische samenwerkingen aan te gaan waar nodig.”

Concreet houdt die dappere taal in, dat Hi-Media niet meer autonoom werkt in Nederland en Engeland.

In Nederland stoot Zimmermann zijn lokale advertisingactiviteiten af. Die komen, in ruil voor 36 procent van de aandelen, in handen van Semilo. De mensen van Hi-Media verhuizen naar het kantoor van Semilo in Amsterdam. Directeur Hans Caspers bevestigt aan Emerce: “Medeoprichter Marcel Schuyt en ik houden ieder 32 procent van de aandelen, dus samen de meerderheid.”

“Daarnaast krijgen we een groot mobiel portfolio tot onze beschikking en kunnen we adverteerders ook bedienen wanneer deze voornamelijk een traffic doelstelling hebben. We denken dat we met deze stap aanspraak kunnen maken op een groter budgetaandeel en met meer adverteerders om de tafel kunnen.”

Hoeveel geld is gemoeid met de transactie houden de partijen voor zich.

Ook in Engeland slaagt Hi-Media er niet in zelfstandig een grote marktpartij te worden. Daarom voegt het zijn operaties samen met die van het eveneens Franse Weborama (eigenaar van Adrime).

Volgende week treedt directeur Bart Zoetmulder van Hi-Media in dienst bij Veronica Publishing.

Hi-Media is behalve in advertising ook actief met online micro payments. Eind december 2010 gaf het bedrijf de zakenbank NIBC de opdracht om de strategische opties voor de paymentsdivisie te onderzoeken. Dat betekent dat een verkoop van die divisie mogelijk was. De beslissing daarover is nooit bekendgemaakt, maar de ‘betaalafdeling’ werd tot op heden niet afgestoten.

Deel dit bericht

3 Reacties

Marcel Vogels

Gefeliciteerd Semilio.

Marcel Vogels

oh ja, die fout zou ik niet meer maken, Semilo 😉

Robert

Hans en Marcel, gefeliciteerd. Strategische zet! Klasse.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond