Shazam wordt (ook) scanner voor fysieke objecten

Shazam wil de interface worden tussen de fysieke wereld en online clouds met informatie over die wereld. Het bedrijf werkt aan technologie om fysieke objecten scanbaar en herkenbaar te maken.
Zo wordt het mogelijk om in een winkel bij voedingswaren te zoeken welke stoffen erin zitten. Vanzelfsprekend wordt ook productvergelijking mogelijk in, bijvoorbeeld, elektronica- of kledingwinkels.
Dat toekomstbeeld schetste topman Rich Riley afgelopen week aan persbureau Reuters. Voor hem is het niet veel meer dan een logische stap op een pad dat zijn bedrijf al langer bewandelt.
Shazam is bekend geworden als een app die herkent welke muziek op de achtergrond is te horen. Gebruikers kunnen die informatie vervolgens opslaan of erop handelen, bijvoorbeeld door een YouTube-video aan te zetten of een liedje te kopen. Die technologie voor geluidsherkenning wordt ook al weer enige tijd toegepast om tv-commercials te herkennen en de telefoon als tweede scherm te laten optreden voor adverteerders.
Wanneer Shazam objectherkenning invoert en in welke vorm, liet Riley niet los.
Foto: Michela Mongardi (cc)
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond