Deel dit artikel
-

Silicon Valley Report: Facebook in het Limburgs

Emerce is deze week op reportage in Silicon Valley. Bij Facebook gaat het over de verstrengde privacy-settings en de Limburgse vertaling van het social network. Cisco Systems loopt vooruit op de invulling van zijn publiek-private samenwerking met de gemeente Amsterdam, die in september wordt gelanceerd.

Van zaterdag tot donderdag verblijft Emerce in het hart van de ict-innovatie, samen met communicatiebureau Whizpr en een selectief gezelschap andere media, waaronder De Telegraaf en Webwereld. In ‘The Valley‘ overheerst het optimisme. Maandagavond was er in Hotel Zico in Mountain View een borrel met lokale Nederlandse expats, waaronder vertegenwoordigers van onder meer Adjustables, eBay en Backbase.

 

Nederlandse expatborrel in Mountain View

In Palo Alto werd Facebook bezocht. Het sinds vorige maand het grootste social netwerk ter wereld huist in enkele aangrenzende panden middenin het stadshart, die overduidelijk de sterke groei van het jonge bedrijf moeten ondervangen. International manager Javier Olivan zei heilig te geloven in een verdere exponentiële doorgroei van de 80 miljoen actieve gebruikers. De achttien actieve talen worden door de leden zelf goeddeels vertaald, met onder meer ruim 1300 Nederlandse vertalers. Inmiddels staan 67 andere talen open voor vertaling, waaronder Esperanto, Hindi en Limburgs.

 

Javier Olivan: ‘Facebook ook in het Limburgs.’

Productmanager Naomi Gleit erkende dat Facebook veel geleerd heeft van het reclamedebacle met Beacon, dat leden schaamteloos vertelde wat hun vrienden voor aankopen doen. "Dat was een fout. Beacon is onder hoge deadlinedruk en met te weinig testresultaten gelanceerd. Van die onervarenheid hebben we geleerd. Momenteel bewaken we de privacy van onze leden strenger dan ieder ander social network." Leden kunnen tot in het kleinste detail bepalen wie wat te zien krijgt van hun profiel. Gleit is ervan overtuigd dat het aangepaste reclamesysteem Social Ads niet meer de fouten kan maken zoals bij Beacon.

 

Zelfs de koelkasten zijn ‘branded’ bij Facebook.

Even verderop in San Jose lichtte Cisco Systems zijn groeiambities toe. Hoewel netwerkapparaten zoals routers verreweg de hoofdmoot blijven van Cisco’s omzet, probeert het bedrijf een heel ander product actief aan de man te brengen: TelePresence. Dit uiterst realistisch ogende videoconferencingsysteem (waarvan installatie en ondersteuning al gauw een ton kost) is inmiddels verkocht aan circa honderd klanten, die in totaal zo’n 500 systemen afnamen. Dat wil zeggen: zelf heeft Cisco er wereldwijd 240 geïnstalleerd. "We hebben er vorig jaar 22 procent mee bespaard op onze vliegreiskosten", aldus directeur market management David Hsieh. "Dit is het snelst groeiende product in de geschiedenis van Cisco."

 

David Hsieh demonstreert Cisco’s TelePresence.

Een ander speerpunt van Cisco is het maatschappelijke, ‘niet-commerciële’ concept Connected Urban Development (CUD). Drie steden spelen op dit vlak een voortrekkersrol: Seoul, thuishaven San Francisco en Amsterdam. Eerder dit jaar zijn ook Lissabon, Madrid, Hamburg en Birmingham toegetreden. Voor ‘Frisco’ heeft Cisco het project The Connected Bus opgestart, waarbij enkele hybride stadsbussen met wifi, highspeed internet en reisinformatie op touchscreens door de stad rijden.

 

The Connected Bus: urban development van Cisco.

In het kader van datzelfde CUD-concept heeft Cisco samen met de gemeente Amsterdam een publiek-private samenwerking opgezet onder de noemer ‘Smart Working Centers’. "Het is een gezamenlijk experiment", zegt de Nederlander Bas Boorsma, lid van Cisco’s Internet Business Solution Group. "Om hoogwaardig zakelijk dataverkeer mogelijk te maken zijn flexibele werkplekken met symmetrische bandbreedte nodig, waarbij up- en downloaden met elkaar in balans zijn." De blauwdruk van dit project wordt gepresenteerd op een speciale conferentie in Amsterdam, op 23 en 24 september. Boorsma: "Het doel van dit project is niet om onze markt te verzekeren. Andere bedrijven mogen ook participeren. Bovendien zetten we in september het businessmodel gewoon online. Iedereen mag het daarna stelen."

Later deze week volgt een tweede update uit Silicon Valley.

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond