Deel dit artikel
-

Site van de maand: de Koffiemanager

Maandelijks bespreekt Martijn van Osch, oprichter van Links4News.com nieuwe, opvallende, interessante of revolutionaire webconcepten. Deze maand is zijn oog gevallen op de Koffiemanager van Douwe Egberts.

Het merendeel van de promotionele acties die door bedrijven op het internet worden toegepast maakt weinig tot geen indruk op mij. Erger nog, de meeste promotionele concepten die ik online aantref ontgaan me volledig of ze irriteren me mateloos. Veelal zijn het geforceerde bedenksels van reclamebureaus die voor hun klanten ook 'iets interactiefs' willen aanbieden. Als het gaat om een reclamebureau met een technische achtergrond dan is het resultaat een concept dat technisch fantastisch is maar praktisch zijn doel ver voorbij schiet. Ofwel: installeer drie plugins en schaf een breedband internetverbinding aan om de online campagne te mogen aanschouwen. Is het reclamebureau daarentegen 'van de oude stempel' dan is de online campagne niet veel meer dan een kopie van de print-campagne met eraan toegevoegd een e-mail adres dat bezoekers kunnen gebruiken om deel te nemen aan een prijsvraag.

Uiteraard is bovenstaande tekst nogal gechargeerd maar dit geldt niet voor de onderliggende boodschap: promotionele online concepten die op een originele wijze van de mogelijkheden van het internet gebruik maken zijn schaars. Zeer schaars mag ik wel zeggen. En kom niet aanzetten met opmerkingen dat skyscrapers (een banner in een ander jasje) innovatief zijn. Of dat een uitklapbare banner de klant wél weet te verleiden tot een klik. Het zijn en blijven banners. Niets meer, niets minder.

Vanuit promotioneel oogpunt is het sterkste punt van het internet nog altijd 'word-of-mouth'. Nog nooit is het immers mogelijk geweest om zo snel en goedkoop een boodschap onder enorm grote groepen consumenten te verspreiden doordat consumenten zelf via het internet actief hieraan bijdragen. De truc is dus niet om via banners mensen naar een site te trekken. De truc is om tegen relatief beperkte kosten meerdere innovatieve concepten online te plaatsen en consumenten elkaar hierop te laten attenderen. Humor speelt hierbij een grote rol. Wanneer de ene consument een mail stuurt naar een vriend om hem op iets grappigs te wijzen dat op het internet terug te vinden is, dan is dit te vergelijken met een mop die hij face-to-face aan zijn vriend vertelt. Bedenk wel: alleen goede moppen worden doorverteld.

Douwe Egberts biedt via haar site zo'n 'goede mop' aan. Het is een programmaatje dat de Koffiemanager wordt genoemd. Installeer het op uw bedrijfscomputer en uw computer zal u voortaan middels een pop-up en een saxofoon-versie van de bekende DE tune ("Je bent weer thuis waar je Douwe Egberts drinkt") attenderen op een moment om lekker even koffie te gaan drinken. Wanneer de collega's op uw afdeling de Koffiemanager ook installeren dan kan iedereen tegelijkertijd via de computer zijn bestelling doorgeven en vervolgens wijst de computer aan wie de koffie moet gaan halen. Degene die wordt aangewezen kan vervolgens op de print-optie klikken en direct komt de bestelling van de afdeling uit de printer rollen.

Conclusie:
Buiten het feit dat DE met de Koffiemanager mensen dagelijks actief met haar merknaam bezig laat zijn (dagelijks is meerdere malen de tune van DE hoorbaar op de werkvloer) wordt er ook erg veel kennis over de gebruikers vergaard. De Koffiemanager geeft DE immers antwoord op vragen als:

– Hoe vaak wordt er koffie gedronken op de werkvloer?
– Op welke tijdstippen wordt er koffie gedronken? (Gebruikers kunnen dit zelf instellen)
– Wordt er vooral zwarte koffie of koffie met suiker gedronken?
– Welke bedrijven zijn interessante prospects voor DE? (Bij het installeren van de Koffiemanager wordt gevraagd de naam van het bedrijf in te vullen)

Eindbeoordeling (schaal 1-10):

Concept: 9,0
+ Een buitengewoon origineel en goed doordacht concept dat naast naamsbekendheid ook veel klantenkennis oplevert

Uitwerking: 8,5
+/- Het installeren van een programmaatje blijft een drempel voor consumenten maar de beperkte omvang van het Koffiemanager-programma (1 Mb) maakt deze drempel minder groot
+ De installatie en het gebruik van de Koffiemanager zijn zeer eenvoudig

Deel dit bericht

7 Reacties

XangadiX

Wat een laf stukje; ten eerste is de koffiemanager al vreselijk oud en dus nieuws van gisteren en ten tweede werkt het ding niet. Hij is vrij gemakkelijk te hacken zodat je nooit meer koffie hoeft te halen. Goed, het is dan misschien een leuk ideetje, maar een duidelijk voorbeeld van een bedroevende uitvoering van een concept. Dat juist dit product hier verheerlijkt wordt naast andere 'intereactieve' producten die WEL (terecht) worden afgezeken vind ik raar. Een beetje journalist schrijft niet over progjes die die via spam ontvangt, maar gaat op zoek naar een goede interactieve reclame. Iets wat ook de koffiemanager niet is.

Guido

Dit is geloof ik de eerste kritische reactie die ik lees over de Koffiemanager, die wij al 6 maanden gebruiken naar volle tevredenheid. Het klopt ook niet, de Koffiemanager is geen spam, men kan het zelf downloaden van de site. Daarnaast valt het me op dat wanneer ik met collega's over de Koffiemanager praat, de reactie meestal is "Bestond dat dan nog niet?". Blijkbaar is het concept zo simpel en voor de hand liggend, dat een werkelijk bestaand programmaatje een eye-opener is. Inmiddels kent iedereen bij ons de Koffiemanager en is er een hevige competitie met grafieken, en diversen mensen hebben al de bijnaam "Koffiemanager". De auteur van de voorgaande reactie krijgt waarschijnlijk de bijnaam "Koffiedrukker", omdat ie z'n snor drukt. Populaire collega! Prima initiatief van Douwe Egberts!

Bram

Ik ben via muis-tot-mond reclame gevallen voor de KoffieManager (geinige term die ik laatst hoorde). Op ons werk was het altijd al een gedoe. Wie haalt er nu weer koffie? Als er zes nerds bij elkaar in hun eigen monitor zitten is de KoffieManager echt een uitkomst! Geen enkel probleem met installeren. Was Click and Go. Ik hoop dat er meer van dit soort progjes worden gemaakt. Uiteraard beslis ik zelf ze te downloaden!

Bert

De koffiemanager is niet meer (en ook zeker niet minder) dan een leuk programma. Een prima concept helemaal volgens het kiss principe en het werkt waar het voor bedoeld is. Dat er dan toch nog mensen zijn die vinden dat je je tijd moet stoppen in het zoeken naar hackmogelijkheden verbaast me enigszins. De koffiemanager is een leuk collegiaal hulpmiddel voor de verdeling van de koffierondjes op het WERK. De hackmanager ben ik overigens nog niet tegengekomen. Wellicht een idee ?

Janneman

Briljant programma 🙂

Wim Hollebrandse

Een collega van mij heeft al zo'n twee jaar een {website; http://www.imadeitlast.com } draaien die dit allemaal netjes regelt. Geen gezeur met downloaden van een setup programma, gewoon een team aanmaken en een web browser is genoeg. Bovendien kun je een drempelwaarde instellen wanneer er een ronde gemaakt moet worden. Op elk willekeurig moment kan men via de site een order plaatsen. Zodra de drempelwaarde bereikt is, wordt de persoon die het minste aantal keren koffie heeft gehaald aangewezen en iedereen wordt per e-mail op de hoogte gesteld. Enfin – leuk hoor die KoffieManager van DE, maar wat het zowieso met 'site van de maand' te maken heeft, terwijl het een windows programma is, blijft ik erg vaag vinden.

Janneman

Maar bij die website moet IEDERE werknemer wel IEDERE dag inloggen terwijl de koffiemanager automatisch dagelijks bij iedereen opstart als de computer wordt aangezet. Lijkt me nogal een cruciaal detail voor het succesvolle gebruik van deze tool.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond