Deel dit artikel
-

SKO gaat dagelijks kijkcijfers Internet rapporteren

De organisatie die de kijkcijfers voor televisie meet, SKO, gaat zijn metingen van internetcontent per 1 januari ook op dagelijkse basis rapporteren.

Daarbij gaat het om online bekeken programmakopij van NPO, RTL Nederland en SBS. In de eerste helft van 2016 worden ook de kijk- en bereikcijfers voor online videocommercials uitgeleverd.

Stichting Kijkonderzoek zegt (PDF) dat het met de dagelijkse rapportages een wereldprimeur heeft.

Begin volgend jaar zullen ook de online videoproducties van grote netwerken worden meegenomen in de SKO-rapportages. Die komen van netwerken als Discovery Networks, VIACOM, FOX International Channels Benelux, Disney en Sanoma.

SKO: “In de tweede fase van het project, dat volgend jaar live gaat, worden door middel van fusie de online videogegevens geïntegreerd met de bestaande kijkcijfers. Dit levert een crossmediaal video totaal-cijfer op. Dan kan het totaalbereik van programma’s en video commercials worden gerapporteerd en is het mogelijk om te zien wat ‘online’ en ‘offline’ toevoegen aan bereik.“

Uit de eerste cijfers blijkt dat 21,5 procent van alle Nederlanders van 6 jaar of ouder in de maand oktober 2015 is bereikt door het online programma-aanbod van NPO, RTL en SBS. De gemiddelde online kijkduur van tv-content in die maand: 86 minuten. Voor 13-19-jarigen ligt dat hoger: 109,4 minuten.

Foot: Steve Depolo (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond