Deel dit artikel
-

Slechts 9 van de 25 AEX-bedrijven altijd bereikbaar

Van de 25 AEX-fondsen hebben er slechts negen een site met een bereikbaarheid die als optimaal kan worden beschouwd. Dat blijkt uit een onderzoek Watchmouse dat mede werd verricht op verzoek van Emerce. Volgens het bedrijf doet Unilever het qua uptime het best, Wolters Kluwer het slechtst.

Volgens het bedrijf doet Unilever het qua uptime het best, Wolters Kluwer het slechtst. De bereikbaarheid van de andere sites, waaronder multinationals, varieert van slecht tot dramatisch.  Unilever haalt met een ’uptime-score’ van 99,995 procent het beste resultaat van alle websites. Het minst bereikbaar is die van Wolters-Kluwer met een uptime van slechts 94,80 procent, wat gelijk staat aan ruim 37 uur slecht of zelfs niet bereikbaar zijn per maand.

Watchmouse is gepecialiseerd in het meten van de bereikbaarheid van websites. Een uptime van 99,9 procent wordt volgens Watchmouse als minimaal acceptabel beschouwd. Dit percentage wordt ook vaak in service level agreements van hosting providers aangehouden. Om te controleren in hoeverre AEX-fondsen voldoende uptime scoren, heeft WatchMouse ruim twee maanden de sites gecontroleerd. Van downtime is sprake als een site niet bereikbaar is of geen reactie geeft gedurende 8 seconden.

In de praktijk blijken in de AEX-bereikbaarheidsindex slechts negen fondsen aan het minimum van 99,9 procent te voldoen. Van de 25 fondsen zijn dat Unilever, Philips, AEGON, Numico, Akzo Nobel, ASML Holding, Kon. P&O Nedlloyd, Versatel en Buhrmann. Onderaan bungelen IT-bedrijf Getronics (96,87 procent), DSM (96,75 procent) en Wolters Kluwer dat met een score van 94,80 procent anderhalve dag per maand ‘uit de lucht’ is. Het initiatief voor de AEX-bereikbaarheidsindex van WatchMouse zal jaarlijks worden herhaald.

Mark Pors, chief technology officer van WatchMouse, zegt ’erg verbaasd’ te zijn door de resultaten. “We zien bij veel sites een uptime die slechter is dan die van veel kleinere bedrijven. Juist AEX-fondsen moet er veel aan gelegen zijn dat het corporate imago topprioriteit heeft. Een maximale uptime is onderdeel van de ’brand performance’. Onze theorie is dat waar veel mensen rondlopen, er ook veel kabels worden losgetrokken bij wijze van spreken. Het zijn bedrijven met complexe processen, er zijn veel interne wijzigingen, door outsourcing van verschillende onderdelen is de transparantie ver te zoeken. Je ziet het bijvoorbeeld aan Getronics. De uptime van de site is in het weekend 100 procent, door de week, als mensen weer aan de slag zijn, is die dramatisch slecht.”

Pors vermoedt dat ook de populariteit van de sites aanleiding kan zijn voor onbereikbaarheid. “Sites van AEX-fondsen krijgen natuurlijk veel meer bezoekers te verwerken dan de kleinere jongens. Aan de andere kant is dat geen excuus als we naar bijvoorbeeld grote online brokers in de VS kijken, die stuk voor stuk een uptime van meer dan 99,9 procent hebben.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond