Deel dit artikel
-

SmartMoney.com start betaalde dienst

De veelbejubelde Amerikaanse beleggerssite Smartmoney.com is in navolging van andere sites gestart met een 'premium service'. Voor vijf dollar per maand krijgt de abonnee extra instrumenten tot zijn beschikking om de aandelenmarkten te analyseren. De meeste content blijft overigens gratis.

Smartmoney.com staat bekend om de mooie interactieve grafieken waarmee de aandelenmarkt geanalyseerd kan worden. Door te klikken in de grafieken kan de bezoeker inzoomen op specifieke sectoren of bedrijven en aanvullende informatie opvragen. Beroemd is de 'Map of the market', die in één oogopslag laat zien hoe de verschillende sectoren presteren op de beurs.

De premium diensten behelzen ondermeer een nieuwe 'portfolio tracker', een 'stock screener', nieuwe columnisten en een nieuwe, uitgebreide versie van de 'Map of the market'. Er worden twee versies aangeboden: een met realtime koersen (9,95 dollar per maand) en een met vertraagde koersen (4,95 dollar per maand).

In een mailtje aan de Smartmoney-gebruikers motiveert Marc Frons, die een ongebruikelijke dubbelfunctie heeft van hoofdredacteur en Chief Technology Officer, de keuze voor een betaalde dienst: ?Zoals iedereen die een webbrowser heeft weet, is er veel financiële informatie gratis beschikbaar op internet, en dat zal er waarschijnlijk altijd zijn. Maar kwaliteit, neutrale informatie en 'cutting edge' financiële instrumenten zijn moeilijker te verkrijgen, en duurder om te produceren.? Frons zegt te hopen dat lezers de waarde daarvan inzien.

De trend om toegang te heffen op (delen van) voorheen gratis toegankelijke sites lijkt voorzichtig door te zetten. De strategie is vaak om geld te vragen voor extra diensten, en zo een aanvullende inkomstenbron aan te boren. Meteen de hele site achter een hek zetten wordt algemeen als riskant gezien. De vraag is of mensen überhaupt willen betalen voor online informatie, gezien het overvloedige aanbod. Bovendien neemt het aantal unieke bezoekers er waarschijnlijk sterk door af, waardoor adverteerders ook minder geïnteresseerd zullen zijn.

De New York Times vraagt inmiddels geld voor de kruiswoordpuzzel , en voor artikelen uit het archief. Eerder dit jaar startte het Amerikaanse online opiniemagazine Salon.com met een premium service , waarbij de beloning voor betalende abonnees bestaat uit het ontbreken van reclame op de opgevraagde pagina's, exclusieve content en speciale download-edities om de artikelen van een hele dag in één keer te kunnen printen. Wat de opbrengsten van deze diensten zijn is vooralsnog onbekend.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond