Deel dit artikel
-

“SMS is dood, lange leve wap-push”

SMS is een doodlopende weg die zo snel mogelijk door wap-push technologie vervangen moet worden. Dat verklaarde 'EMEA Technologist' Stuart Evans van e-Business applications provider Vignette . Evans weet ook waarom iedereen wap-push zou moeten gaan gebruiken: "Omdat het kan, en omdat het niet verstandig is te wachten tot de gebruiker naar jou komt."

Evans realiseert zich dat SMS op het ogenblik zeer succesvol is in Europa, maar dat is volgens hem juist het probleem: "Met SMS wordt zo veel verdiend dat er voor de telecombedrijven geen directe reden is om Wap-push aan te bieden." Volgens Evans kunnen de meeste wap gateways in Europa nu al wap-push aan en moet die functie alleen aangezet worden. Telecombedrijven zouden daarmee wachten tot ze overeenkomsten met content providers hebben afgesloten die de wap-push rendabel kunnen maken. Ook problemen met het business model zouden aan het uitstel bijdragen, met name de kwestie wie ervoor moet betalen en hoe en hoeveel. In de wandelgangen van het Wap content congres waar Evans sprak werd daaraan toegevoegd dat gewacht wordt met wap-push tot SMS maximaal is uitgemolken.

Wap-push, waarbij de gebruiker berichten krijgt toegestuurd waarop meteen gereageerd kan worden (bijvoorbeeld: je favoriete auteur heeft een nieuw boek uitgebracht, wil je het kopen?) bestaat nog niet in Europa, maar moet volgens Evans snel geïntroduceerd worden om te voorkomen dat hier een achterstand wordt opgelopen: "Wie nu niet meedoet zal in de nabije toekomst niet bij kunnen blijven", een vaststelling die meer sprekers op het congres naar voren brachten.

Veel e-business applicaties van vandaag zijn volgens Evans te vergelijken met 'blind autorijden', en 'misguided websites' zouden de dingen alleen maar erger maken. Evans raadt bedrijven aan om, ondanks de haastige spoed die zij met de introductie ervan zouden moeten maken, tegelijk met het aanbieden van wap-push content de reacties van de gebruikers voortdurend te analyseren en vooraf goed na te denken over het doel van de aangeboden content. Want wat de gebruikers betreft is er geen middenweg: "Je maakt ze blij of je ergert ze met push."

Als voorbeeld noemde hij het aanbieden van theatertickets aan iemand die een dagje in Londen is. Als de gebruiker daar niet op ingaat zou een volgende soortgelijke aanbieding irritaties kunnen opwekken, maar het zou ook kunnen zijn dat het aanbod te vroeg in de morgen is gedaan. Door de reacties goed te analyseren zou wap-push steeds beter op de individuele voorkeuren van een gebruiker afgestemd kunnen worden, wat uiteindelijk zou kunnen leiden tot een vorm van one-to-one marketing met eeh grote kans op succes.

Evan's overtuigende betoog werd enigszins teniet gedaan door een toehoorder uit de zaal, die opmerkte dat zijn Amerikaanse telecombedrijf een half jaar geleden wap-push introduceerde voor hun klanten. Kort geleden constateerde het bedrijf dat veel klanten de wap-push berichten uitzetten, en er blijkbaar niet van gediend waren. Waarom de gebruikers in dit geval zo reageerden wordt nog onderzocht.

Deel dit bericht

9 Reacties

Diederik Ettema, mybutler.nl

Zelden zo'n onvoorstelbare hoop onvoorstelbare flauwekul gehoord als de partij onzin gedebiteerd door Stuart Evans.Wap-push moet! Wap-push doet goed! Wap-push wast witter dan wit! SMS? Mijn hemel lieve gebruiker, leeft u nog in het stenen tijdperk? Gut nog an toe zeg. Wij adverteerders (al dan niet gemaskeerd als verkopers van de Vignette-publishing software) hebben een veel aantrekkelijker aanbod voor u! Wat zegt u nu? Daar trapt u niet onvoorwaardelijk in? En dat terwijl wij adverteerders en software-schuivers een dijk van een propositie voor u hebben? Nou zeg, da's ook niet aardig van u. Want heus, wij hebben het beste met u voor, o gewaardeerde consument. Heus! Geloof ons! Oeps, shit zeg, in een van de eerste praktijkcases blijkt dat die onsportieve consumenten wap-push zomaar uitzetten! Flauw hoor. Dat stond niet ins ons business-plan. Pointcast zegt u? Nooit van gehoord… Een ezel stoot zich nooit twee maal aan dezelfde steen. Merkwaardig toch, dat dat wel geldt voor die doorgaans als dom ingeschatte consumenten, maar dat die o-zo-slimme-en-van-consultants-vergeven-producenten daar nog nooit van hebben gehoord. Ach ja…

D.C. Pronk

Herinnert u zich nog de push-technologie van de browser? Channels en zo? Was dat niet van het bedrijf Pointcast, dacht ik? Kunt u zich daar nog iets vaag van herinneren?Nou ja, als de content maar goed is, beweert Evan. Jaja, dus zo simpel is het dus…. Venture capitalist, u kunt weer investeren hoor. (Klonk deze reactie nou erg cynisch?) D.C. Pronk http://www.flaxfield.com/  

Jonathan Marks

There's a huge confusion here between information and communication. SMS is hugely successful for communication, especially in cultures (like Japan) where it is often more effective to say something in writing and confirm it in person. Information services supporting transactions, such as push-WAP, are going to have a real hard time, in my humble opinion. Why pay huge bucks for a few telegramme style headlines when the newspaper is still around? Wanna get a new book? Not right now…This is interruption marketing at its MOST irritant. Knowing the spam on e-mail services at home, I'm definitely switching off the info services if I'm going to be bombarded by salesguys from within in my own private space. Played with a WAP phone for a few days. It is slow, unreliable and it means ripping out the car-kit again. Going to buy one yet? Naah….I'll wait for serious interactive services and improved speed. 

Dirk Peeters

Zoals het einde van het artikel al doet vermoeden, zal WAP-push binnen de kortste keren op grote schaal misbruikt worden door de marketingjongens/meisjes. Is het al niet erg genoeg dat onze e-mail inboxen bevuild worden door massa's spam (bij mij ongeveer de helft)? Gelukkig is mijn GSM-nummer niet zo gemakkelijk te traceren als een e-mailadres dat je soms verplicht bent vrij te geven en dat dan te grabbel wordt gegooid voor de meest biedende. Hoe verklaar je anders het volgende? Voor een softwaretest moest ik onlangs een Hotmail-adres nemen. Ik heb het nog steeds, maar gebruik het helemaal niet. Het is een 'slapend' adres. Zo eens in de week kijk ik naar nieuwe berichten en jawel, mijn e-mail box zit vol spam. Gemiddeld zo'n 20 berichten per week. Hoe kan dat, ondanks het feit dat ik dit adres gewoon heb aangemaakt/aangevraagd voor een kleine softwaretest? Juist ja, omdat Microsoft de adressen verkoopt aan marketingbureau's om de gratis Hotmail-dienst mee te bekostigen. En die marketingbureau's zullen wellicht de adressendatabase doorverkopen aan anderen, ook eerder malafide spamkoningen. Microsoft kan dan wel ter goeder trouw zijn, wat er daarna met de database gebeurt, hebben ze blijkbaar geen vat op. Zo zijn ze indirect medeplichtig aan het verder uitdeinen van de spam-epidemie.Lees ook eens het begin van het artikel door. Waarom moet WAP-push? "Omdat het kan, en omdat het niet verstandig is te wachten tot de gebruiker naar jou komt."Dat betekent: we wachten niet tot Mozes naar de Berg komt, de Berg zoekt Mozes wel. Of nog, we 'pushen' die nieuwe technologie omdat het ons goed uitkomt en het massa's geld zal opbrengen aan nieuwe advertentiebronnen. Of hoe men mordicus ons nieuwe technologieën door de strot wil rammen. Soms denk ik dat we met z'n allen fokganzen zijn voor ganzelever te produceren. Die arme beesten krijgen ook willens nillens massa's voer door de keel geduwd. Joepie! wat ben ik blij dat ik geen WAP-GSM heb! Ik zal er dus ook geen aanschaffen. We krijgen massa's reclame junk mail in de bus, worden op tv/radio en het web overstelpt met reclame en nu zou dat ons nog achtervolgen waar we ook gaan of staan, tot op het toilet toe! Waar gaat dit heen? WAP-push? Nee bedankt! En kom niet aandraven met wat voor extra service ik er allemaal mee mis! Dat is marketing peptalk om me het spul aan te smeren. De extra informatie over de steeds dalende koersen van L&H vind ik elders ook wel. Dirk PeetersInformaticajournalistContributing Editor Data News, InfoWorld NL, Computer Magazine, Clickx…www.diskidee.nl

Remco Rijnhart

Wap-push technology & reclame, de volgende stap van mensen die consumenten zien als commerciele objecten. Onderzoeken waarom deze optie door gebruikers wordt uitgeschakeld is overbodig omdat het dezelfde reden is als waarom mensen gaan zappen bij reclameboodschappen op de TV. Soms wordt reclame vergeleken met informatie. Aangezien de meeste mensen alleen informatie willen krijgen op die momenten dat ze er wat aan hebben is push-technology in combinatie met reclame een doodlopende weg. Geen technology die kan voorspellen waneer ik welke informatie wil ontvangen want dat weet ik zelf meestal niet eens van te voren.Kan ik straks in 30 seconden een bioscoopkaartje reserveren met een WAP telefoon ? Prachtig, maar val me niet ongevraagd lastig met de laatste James Bond film vol met mooie stunts en veel geweld als ik net van een begrafenis kom. 

Ron Cune

"Wie nu niet meedoet zal in de nabije toekomst niet bij kunnen blijven"Hier plaats ik graag de opmerking onder: hardlopers zijn doodlopers. Begrijp me niet verkeerd, ontwikkelingen op hoog niveau moedig ik aan. Maar de hysterie om permanent als innovater je bedrijfsvoering op het nieuwste van het nieuwste aan te passen, heerst gelukkig maar bij weinig bedrijven en er zijn er nog minder die hier succes mee boeken.Ontwikkel gestructureerd, weet wat je doet en weet waarom mensen op bepaalde ontwikkelingen reageren. Leer van (andermans) ervaringen en pas dit toe op de marketingstrategie die bij je bedrijf past.'Als je nu niet je klanten wilt of kunt platbombarderen met SMS-jes dan ben je te laat.'. Kom nou toch, ik en mijn mobile telefoon hopen dat iedereen hiermee te laat is!

Ferry C. Grijpink

In alle reacties wordt ingegaan op het marketing en reclame potentieel, en of dat al dan niet door gebruikers gewenst is. Maar WAP-push maakt ook interactiviteit mogelijk tussen gebruikers (WAP instant messaging) en de introductie van interactieve applicaties. Dat telecom bedrijven dit tegenhouden om SMS uit te melken, is een serieuse bedreiging voor het vroege mobiel Internet. De huidige WAP standaard biedt te weinig, en telecom bedrijven beloven te veel. WAP push (WAP 1.2) kan juist het verschil maken tussen het flop of succes van WAP!Zonde dus de vertraging van WAP push, zowel van de Telecom bedrijven als de kortzichtige reacties die alleen over marketing en reclame gaan. Verder geloven wij niet dat SMS al dood is, sterker nog, zeker in Nederland staan we nog aan het begin van het SMS tijdperk. Nederland zal de aankomende maanden de introductie van veel interessante en innovatieve SMS diensten zien, let maar op ! Ferry GrijpinkWim HerijgersFounders mFriends

Wijnand Wellink

All, goh, wat zijn we toch weer allemaal lekker snel met een commentaar op de opmerkingen van Mr. Evans van Vignette. 'k Wil helemaal niet zeggen dat hij gelijk heeft. Integendeel; Vignette moet (ondanks z'n content management succes) niet een eigen "self-fulfilling prophecy" beginnen. Als iedereen nu een naar de volgende {link ; http://www.wapforum.org/what/technical.htm } toe gaat en daar het volgende document (WAP-165 "Push Aritectural Overview") bekijkt zal snel tot de conclusie MOETEN komen dat Wap push toch wel even anders werkt dan in alle reacties verondersteld wordt. Overigens, waarom zou je nog WAP push nodig hebben als we binnenkort middels GPRS het "alway on" binnen handbereik hebben? "Als", want zoals zoveel dingen op mobile gebied wordt de wereld beloofd, maar krijg je Nederland; vele producten van GPRS toestellen hebben nog steeds problemen om dezelfde specs (qua standby-tijd en bel-tijd) te behalen als bij bestaande toestellen.Mocht je echter in voorgaande alinea niet snappen wat er gezegd wordt, dan wordt het echt tijd om dat architectuur document te lezen. Wijnand Wellink 

Douwe Pot

Wij Nederlanders blijken onder privacy steeds meer te verstaan dat we niet meer willen worden lastig gevallen met ongewenste e-mails, telefoontjes e.d. Ook ik houd niet van push, maar 'pull' heeft ook zo z'n nadelen. Je wordt liever voor je vertrek gewaarschuwd voor een file, dan als je eenmaal in de auto zit. Ik denk dat de toekomst is aan services, waar de abonnee zelf kan aangeven wat hij wil ontvangen, wanneer en via welk device. En dat onderweg steeds kan veranderen. Met welke technologie dat dan gebeurt, WAP, UMTS, SMS, e-mail, fax of gewoon een bellende dame, maakt mij niet uit. Een voorbeeld van zo'n service is Youri, maar er zijn er misschien nog wel meer. Douwe Pot

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond