Deel dit artikel
-

SMS-marketing smells!

"There’s a 400-pound gorilla in this room. And we’re not talking about it, because he smells!?" Voor de serieuze Internetpers lijkt het wel ‘not done’ om er enthousiast over te schrijven. Marketeers moeten de voordelen nog gaan zien. What 's happening met SMS (Short Message Service)?

Marketing consultant Ernst Blok ziet diverse mogelijkheden voor marketing per SMS. Hij legt het hoe en waarom graag uit: SMS heeft de kracht van het indringend overbrengen van een boodschap. Nog wel…

Eerst enige feiten. Het afgelopen jaar steeg het aantal SMS berichten wereldwijd met 800 procent, van 1 naar 8 miljard. Dit is exclusief Japan, want daar kan niet worden geSMSed op de i-Mode. Het piepjonge bedrijfje FutureFriday.com verstuurt in Nederland zo’n 6 miljoen SMS berichten met informatie aan haar abonnees. De abonnees kunnen via de website aangeven in welke gratis informatie (nieuws, sport etc.) zij ge�nteresseerd zijn. De jeugd heeft deze vorm van mobiele communicatie in de armen gesloten. Zij SMS-en zich een slag in de rondte, al dan niet via websites waar je gratis SMS-berichten kan aanmaken en verzenden – Genie.nl, XOIP.nl, Lycos.nl, Soneraplaza.nl, Quios.com en Threebuttons.nl, om er maar een paar te noemen.
Nederland wordt langzamerhand een beetje e-mail moe. We krijgen thuis en op kantoor zoveel goedbedoelde mailtjes dat we ze niet meer allemaal lezen. U wordt dus per mail niet snel meer verleid tot het nemen van actie, zoals het bellen naar een telefoonnummer of het bezoeken van een webwinkel. SMS heeft de kracht van het indringend overbrengen van een boodschap nog wel. Nog wel, want als u straks overspoeld wordt met gevraagde en ongevraagde SMS-berichten is het snel afgelopen met deze ‘killer app’. De eerste sexlijnen- exploitant zendt al in bulk naar duizenden ‘at random’ gegenereerde GSM nummers. En met zoveel ‘succes’ dat deze actie het Acht Uur Journaal al heeft gehaald.

Ik zie een trend opkomen dat steeds meer sites naast NAW gegevens ook om het GSM-nummer gaan vragen. Waarom?

Ik noem u enige 1-op-1 direct-marketing-mogelijkheden met SMS:
1. U kunt door het selecteren op criteria een bepaalde groep eruit lichten en ze een korte boodschap sturen (‘Gratis workshop voor economie studenten’);
2. Uw klant, prospect of sollicitant een paar uur later bedanken voor de getoonde belangstelling;
3. Een SMS-coupon opsturen (‘Toets dit lotnummer in op onze webwinkel en u krijgt fl. 10,– korting op de aanschaf van een CD’);
4. Als uw prospect de SMS-boodschap laat zien in de winkel, krijgt hij fl. 10,– korting, hij mag de coupon zo vaak als hij wil doorsturen naar vrienden en familie (viral marketing);
5. H&M vermeldt op de Claudia Schiffer-billboards een telefoonnummer. Als je met je GSM op de bus staat te wachten en je belt dit nummer dan krijg je per auto responder een SMS-bericht met meer informatie over het product;
6. U bent onderweg en krijgt een fax of een, KPN vast net, voicemail binnen. Zou u dit direct willen weten? (XOIP.nl stuurt u een SMS-alert);
7. De Postbank biedt de mogelijkheid om per SMS je rekeningsaldo op te vragen.

Ook zou een portal die toch al gepersonaliseerde pagina’s aanbiedt, kunnen denken aan de mogelijkheid om mensen aan een verjaardag te herinneren en tegelijkertijd een (vooraf ingevoerd) persoonlijk SMS-je te sturen naar de jarige. Het vragen om een mening of stemmen is ook mogelijk via SMS. Zaak is wel dat de opvang en analyse van de respons goed geregeld is. Er zijn bedrijven die dit, tegen betaling, voor u kunnen doen.

De internetgemeenschap is inmiddels wel gewend geraakt aan waardevolle content die gratis wordt aangeboden. Er zijn aanbieders (bv Zed) waar je moet betalen voor SMS-content. Als je bekijkt hoe de betaalde WAP-diensten zich ontwikkelen dan lijkt dit niet erg bemoedigend voor deze betaalde SMS-content strategie: De dienst om NOS Teletekst via WAP te bekijken heeft na een jaar 1300 betalende abonnees. Het Zweedse tv station TV4 en het dagblad Swenska Dagbladet hebben een gezamenlijke WAP-dienst die na 2 jaar reclamecampagne n�g geen succes heeft. TV4 heeft 600 klanten en het dagblad heeft er 1500 per dag!

Als u eens wilt testen of SMS-marketing ook voor uw bedrijf werkt kunt u een bestaande nieuwsbrief die al, via bulk SMS, verzonden wordt, gaan sponsoren (een voorbeeld daarvan is de SMS-service van Emerce). Ook kunt u als sponsor optreden bij websites waar men een gratis SMS-je kan typen en verzenden (bijvoorbeeld bij XOIP of CompuServe). Voorwaarde is wel dat u een aantrekkelijke en tijdelijke aanbieding doet. Om de respons te kunnen meten vermeldt u een telefoonnummer of URL die alleen voor deze SMS-actie wordt gebruikt.

Hoeveel SMS-jes heeft u deze week eigenlijk gekregen?

Ernst Blok is senior Marketing Consultant bij JK&K Communications te Amsterdam

Deel dit bericht

11 Reacties

Stephan Derksen

De conclusie die we uit het artikel mogen trekken is dat SMS Marketing een aantrekkelijk middel is om met een hoge attentiewaarde een boodschap aan de klant te brengen. De stellingname echter geeft een onecht beeld van het huidige volume en de potentiële groei. Daarnaast is SMS marketing aan een aantal voorwaarden verbonden. Er worden in Nederland maandelijks zo'n 200 miljoen SMS-en verstuurd, waarvan het grootste gedeelte Mobile-to-Mobile (geen commerciële bedoeling). Van de 9 miljoen mobiele telefoons in Nederland wordt iets minder dan 7 miljoen actief gebruikt. De penetratiegraad is dan ook ca. 50% van de Nederlandse bevolking. Het lijkt daardoor extreem gemakkelijk scoren, ware het niet dat teletekst, met een penetratiegraad van meer dan 80%, ook niet het gewenste effect heeft opgeleverd. Wel heeft de mobiele telefoon meer persoonlijke emotie-/attentiewaarde en zal de gebruiker daarom meer ‘ge-triggered’ worden om op een boodschap te reageren. Praktijkvoorbeelden van SMS marketing zijn er nog nauwelijks. Slechts de genoemde exploitant van de sexlijnen die SMS-en verstuurde naar nummerreeksen en H&M die hun billboardreclame koppelen aan SMS zijn twee recentelijke acties die een mogelijkheid van SMS marketing laten zien. De volgende twee beperkingen illustreren de huidige drempels om via SMS marketing de klant te benaderen: 1) De entiteit die het bericht verstuurt moet in het bezit zijn van het GSM nummer, tenzij er met nummerreeksen wordt gewerkt waarop willekeurig SMS-en worden afgevuurd. Groot nadeel hiervan is dat er vanuit het marketing-adagium “ken je klant” geen hoge conversie mag worden verwacht. Tweede nadeel is dat de publieke opinie zich zo snel tegen dit soort ‘spam’ zal keren, dat de discussie rondom de ethische voorwaarden een versnelling zal krijgen en dat SMS marketing aan strenge eisen moet voldoen. Swisscom heeft – ter illustratie van de trend naar zelfregulatie – een informele reprimande gekregen voor het routeren/verzenden van de gewraakte sex-SMS-en door haar collega telecom operatoren. 2) Het lijkt allemaal gratis, maar dat is het natuurlijk allerminst. SMS in bulk versturen kost geld, veel geld. De voorbeelden die worden aangehaald in het artikel ondersteunen voornamelijk de stelling dat betaalde informatieservices het nog niet gemaakt hebben in Nederland en dat de meeste oplossingen zijn betaald door de commercie. Wanneer een bedrijf zelf besluit om via SMS marketing gaat bedrijven met haar klanten, is het niet automatisch een week later geregeld. De boodschap kan maximaal zo’n 160 karakters bevatten, hetgeen een beperking oplegt aan de geformuleerde boodschap en daardoor van invloed kan zijn op de effectiviteit.Bedrijven als Minick en FutureFriday.com bieden een technisch platform met prijsstaffel en zijn daardoor in staat snel standaardoplossingen te bieden om SMS te versturen, maar zonder mee te denken in de marketing mogelijkheden. Een aantal bedrijven gaat daar al verder in: Empact biedt bijvoorbeeld marketing advies, met als medium SMS, waarbij eerst gericht wordt gekeken naar het gewenste marketing effect en vervolgens naar de bijbehorende inrichting van de SMS actie. Zo zijn er ook al reclamebureaus die SMS in hun portfolio meenemen als medium. Het is daarom zaak om goed na te denken over de benodigde ondersteuning van dergelijke marketing activiteiten. Voor velen is SMS marketing nog onontgonnen terrein. Wel mogen we blij zijn dat de simpelheid en directheid van SMS nog wordt benut voordat we via WAP en komende 3G oplossingen worden bestookt met ‘intelligente toepassingen’ die ons net zo blasé zullen doen reageren op SMS als we nu doen op onze e-mail inbox.

Klaas Weima

Een interessante discussie: electronic marketing. Met de sterke toename in communicatiedragers ontstaan er meer direct marketing mogelijkheden, waaronder SMS marketing. Op zich een redelijk artikel, alleen vind ik het jammer dat de auteur email marketing met SMS marketing vergelijkt. Dat is een veel begane fout, net als marketers het medium Internet vergelijken met TV. Verschillende media, met verschillende eigenschappen. Het bekende "appels met peren" verhaal. Email marketing is nog steeds hot. Sterker nog, dit jaar zullen de totale kosten van email marketing in de VS 1 miljard dollar overstijgen. Persoonlijk, vind ik reclame via email een stuk aangenamer dan via SMS. Ik heb bij email zelf de controle over de ontvangst en interpretatie van een boodschap. En bovendien word ik niet continu gestoord door een irritante piep met een reclameboodschap. Marketers moeten rekening houden met de privacy van mobiele gebruikers. Nieuwe media bieden veel kansen, maar men moet de consument niet uit het oog verliezen… En dat is wat veel marketers doen, die nog vast zitten in het transactie gerichte model van marketing.

Wouter Karssen

Klaas,Ik heb een hekel aan zowel email- als sms-marketing. Net zoals dat ik geen interesse heb in een TV-zender die alleen maar commercials uitzendt. Wat ik wel graag wil ontvangen via sms of mail is relevante informatie. Zoal bijvoorbeeld de weerberichten en laatste nieuws bij futurefriday.com Aan het einde van die berichten kan ook een reclame boodschap staan, voor mij niet storend. Wouter KarssenCreXX Green – de bouwers van Futurefriday.com

Marc Aafjes

Leuke discussie! Mijn toevoeging zijn twee leuke quotes die mijn mening perfect vertegenwoordigen: 1. Daren Tsui, CEO van SkyGo: "What it comes down to is how highly targeted that marketing campaign is. When advertising is wanted, it's content. When it's unwanted, it's advertising."2. Frederik Landahl, CEO Red Message.com: "The difference between advertisements and content will fade on the mobile phone." Dus hoezo irritante advertising? Succesvolle toepassingen van marketing over het mobiele kanaal zullen voornamelijk bestaan uit gesponsorde diensten. Groet, Marc Aafjes

Michiel Jansen

Van taboe tot marketing -toolSMS-marketing is superhot. SMS is voor de telco's een eerste klas melkkoe geworden en de aanbieders van inventieve sms-diensten schieten als paddestoelen uit de grond. Gezien de hoge dichtheid van mobiele telefoons in Europa zien veel analisten mobiele telefonie als het effectiefste middel om de consument te bereiken. De grap is natuurlijk om diensten aan te bieden waar consumenten de toegevoegde waarde van inzien. Het begon heel braaf met ANP-nieuws, het weer, aandelenkoersen en de voetbaluitslagen maar aangezien die markt al redelijk gevuld is komen er de laatste tijd de raarste diensten op de markt. Er waren al diensten die je kunnen helpen herinneren dat je medicijn moet nemen en je kon erop wachten? Vorige week stond het bericht op http://www.nu.nl dat er inmiddels ook een site is die een sms-dienst aanbied die je verteld wanneer je het best met je partner naar bed kan gaan als je een kind wil maken.Hoe weten ze dat dan? Tenminste dat was het eerste wat ik me afvroeg na het lezen van de kop. Altijd even verder lezen? De vrouw, tenminste dat staat er, moet haar menstruatiecyclus opgeven en dan krijg je een sms-je op 'de beste dag' voorafgaande aan 'de beste nacht'. Kun je het vast mentaal voorbereiden. In vijftig jaar van een vrouwengeheim/taboe tot de basis van een multimedia bedrijf. Via de eerste tv-reclame voor maandverband tot neuken op een door de computer uitgerekend tijdstip. Ik zie het al voor me sms'je de maand erop 'of het gelukt is' en de komende 18 jaar een kadootje op de verjaardag van het kind als je deze even doorgeeft.De grote grap met dit soort berichten is dat ze altijd gebaseerd zijn op een persbericht. Het desbetreffende bedrijf is waarschijnlijk net de lucht in dus het is nog afwachten of het aanslaat. Als het misgaat (dit lijkt me zo op het eerste gezicht niet echt een hele brede basis voor een bedrijf) weet ik nog wel een paar manieren om het concept te redden. Je kan het bijvoorbeeld aan Pampers of enig ander babygerelateerd bedrijf verkopen. Deze kunnen het als loss-leader gebruiken; ze nemen het verlies wat het bedrijf maakt voor lief en schrijven het als marketingkosten ten bate van alle de produkten die ze aan de aanstaande ouders gaan verkopen.Een andere mogelijkheid is om het concept wat anders te verpakken. Gewoon een kwestie van marketing. Eén blik in de schappen bij de tijdschriften winkel en je weet dat mannen weer durven. Ik zie het al voor me mannen die in de kroeg hangen, een op diezelfde menstruatiecyclus gebaseerd sms-je krijgen en roepen: 'oeps, vanavond is haar hoofdpijn-avond, ik neem er nog eentje!'. Wat ik met het bovenstaande voorbeeld bedoel is dat het ergste nog moet komen. Ik verwacht dat er binnenkort nog wel een paar SMS-diensten de krant gaan halen. Ik hou u op de hoogte.

Frank van Run

Zeer interessant, die reacties.Zoals U reeds stelde in het artikel stuurt Future Friday momenteel miljoenen SMS berichten naar haar abonnees, die via onze website aan kunnen geven welke informatie ze wensen te ontvangen, variërend van weer tot horoscoop, van beursnieuws tot sport. Inmiddels hebben ruim 250.000 personen zich aangesloten bij onze gratis dienst. Uiteraard probeert Future Friday zoveel mogelijk tegemoet te komen aan de wensen van de gebruikers. Dit doen we allereerst, zoals reeds gezegd, door een scala aan gratis informatiediensten aan te bieden. Het feit dat de SMS berichten gratis zijn, is mogelijk door de gesponsorde berichtgeving onder het SMS bericht. De zgn. 'opvang' en analyses van een gevoerde campagne wordt vanzelfsprekend door Future Friday verzorgd. Niet in de laatste plaats om samen met adverteerder een stijlere en snellere leercurve te doorlopen om zo voor de toekomst nog betere (lees effectievere) campagnes in te zetten. Future Friday heeft daarnaast met name de reclame -en mediaburo's benaderd en geinformeerd over de mogelijkheden van smsvertising. Er zijn inmiddels vele praktijkvoorbeelden te noemen en ik zou dan ook de schrijver van het artikel, diegenen die reageerden en andere geinteresseerden willen uitnodigen op een van onze Future Friday's om eens dieper in te gaan op de mogelijkheden, beperkingen, ervaringen op het gebied van sms-marketing tot nu toe. (mail: emerce_artikel@futurefriday.com) Zeer belangrijk hierbij is te benadrukken dat onze abonnees alleen informatie krijgen waarvoor ze zich zelf opgegeven hebben. Ten overvloede dient vermeld te worden dat Future Friday haar gebruikers dan ook nooit zal spammen met ongewenste berichtgeving via SMS of e-mail. Wat dat betreft zijn wij blij dat deze discussie gevoerd wordt. Uiteraard draagt Future Friday als voorloper in deze markt graag bij aan een gezonde groei van de markt en tonen wij aan dat SMS berichten daadwerkelijk een zeer toegevoegde waarde kunnen hebben zonder de ontvanger tot last te zijn, maar juist van dienst. Met vriendelijke groet,Frank van Run – CEO Future Friday

Igor Blom -YellowBee-

SMS is absoluut een middel dat effectief ingezet kan worden. Echter is het doelgroepbepalend wat de verkoopstrategie is. Een volwassen persoon zal zich minder aangetrokken voelen voor ringtoons en screensavers terwijl de jeugd hier gretig gebruik van maakt.  Er zal in de discussie van de effectiviteit van het sms medium rekening gehouden moeten worden met toepassingen van sms diensten die wel functioneel zijn. Neem bijv. MakelaardijSMS dit is een prima voorbeeld van een B to B concept waarbij sms wordt ingezet als een functionele en effectieve dienst waar zowel de makelaar als de eindgebruiker (de woningzoekende) baad bij heeft. Er wordt gevraagd naar informatie en er wordt duidelijk gecommuniceerd hoeveel sms berichten er verstuurd zullen worden en of dit gratis of betaald zal zijn. SMS diensten worden volgens het opt-in princiepen aangeboden. Het negatieve beeld van sms ligt vooral op het ongevraagd ontvangen van berichten. Echter is dit als bedrijven zich zouden houden aan de wetgeving en de regels van de Opta iets dat zelden voor zal komen. Of de ontvanger moet zelf aangeven deze informatie te willen ontvangen! Het initiatief van Future Friday is een prachtige kans voor mensen die geïnformeerd willen worden over een bepaald onderwerp maar daar niet voor willen/kunnen betalen. Ook hierbij is er spraken van het via opt-in versturen van sms berichten. Niets mis mee dat er naast de gevraagde informatie een commerciële bericht mee gestuurd word. De ontvanger van de berichten geeft ook aan geen bezwaar te hebben. Als nu een sms bericht van MakelaardijSMS achtervolgt wordt door een bericht van bijv. een hypotheek verstrekker en de informatie wordt hiermee gratis toegankelijk voor de ontvanger. Prachtig toch!

Dennis Blom

Zou meneer Igor Blom weten dat hij op een artikel van 5 jaar geleden reageert? Vele van de genoemde bedrijven en namen bestaan niet eens meer, waaronder het in de reacties veel geroemde Future Friday. 

ElMariachi

@ Igor FutureFriday is al jaren failliet en de betaalde sms informatie diensten lopen zwaar onder target bij alle providers… dus wellicht dat dat een ander licht schijnt op jouw mening.

Koos Koets

@igor blom, een paar jaar terug had Funda al een SMS dienst op haar website, ondanks dat het systeem technisch goed werkte werd er nauwelijks gebruik van gemaakt, kortom het is nog maar de vraag of er wel zoveel vraag is naar commercieele sms dienstverlening. Ik moet ook zeggen dat ik de prijs vaak aan de hoge kant vind, daarnaast zijn een hoop mensen bang dat ze nooit meer van een abbonement afkomen.Nog een ander punt is dat mensen helemaal niet zo een haast hebben met communicatie, de meeste sms diensten kan je prima vervangen door dagelijks even de site te checken, of door lid te worden van een nieuwsbrief.Waar SMS wel geschikt voor is is bijvoorbeeld als bevestigingsmiddel, bijvoorbeeld door een PIN te sturen.Daarnaast denk ik dat SMS prima geschikt is om bijvoorbeeld te voorkomen dat mensen fake accounts aanmaken op websites of om bijvoorbeeld polls massaal te frauderen.

Igor Blom -YellowBee-

Ik ben het er helemaal mee eens dat sms diensten vaak te duur zijn voor de consument. Echter worden steeds vaker sms-diensten als een (gratis) service aangeboden. Het betalen voor de informatie word dan gedaan om de respons daarop zo betrouwbaar mogelijk te maken. Dat berichten in veel gevallen (te) duur zijn zal op korte termijn veranderen. Als aanbieder van een sms dienst zal er bij B to B concepten gekeken worden naar de voordelen van de eindgebruiker. Hierdoor zullen de kosten van de informatie aanvraag gedeeltelijk of in zijn geheel gedragen worden door het bedrijf dat baat heeft bij de communicatie. De nadruk ligt dan niet meer op het zoveel mogelijk verdienen op sms verkeer, maar op de kwaliteit en functionaliteit van de aangeboden dienst. Consumenten zullen hierdoor in de toekomst gebaad zijn met de mogelijkheid om via de gsm relevante informatie te ontvangen die betaalbaar is of als service wordt aangeboden.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond