Deel dit artikel
-

Snelle bezorgingen zorgen voor flink meer omzet bij Amazon

Amazon lijkt te profiteren van zijn snelle bezorgingen. Zeker 10 miljoen artikelen worden nog dezelfde dag bezorgd aan Prime leden en die maken daar dankbaar gebruik van. De omzet ging in het tweede kwartaal dan ook flink omhoog, met twintig procent, van 52,9 miljard dollar naar 63,4 miljard. Vanwege flinke investeringen ging de nettowinst van 2,5 miljard vorig jaar naar ‘slechts’ 2,6 miljard in het tweede kwartaal.

Alleen al in Noord Amerika bedroeg de omzet 38,7 miljard dollar, terwijl Amazon internationaal 12 procent meer omzet genereerde, namelijk 14,9 miljard dollar. Aan Prime abonnementen verdiende Amazon 4,7 miljard dollar.

Ook nu weer droeg de cloudtak Amazon Web Services flink bij aan de resultaten. De opbrengsten stegen 37 procent naar 8,4 miljard dollar, oftewel 13 procent van het totaal. AWS is de grootste cloudaanbieder, en laat Microsoft Azure en Google Cloud ver achter zich.

Advertenties bij Amazon.com worden steeds belangrijker en brachten 3 miljard dollar op, 37 procent meer dan een jaar geleden.

De resultaten van Prime Day (15 en 16 juli) zijn niet meegenomen in de cijfers, maar volgens Amazon werden de verkopen van Black Friday en Cyber Monday ruim gepasseerd.

Er wordt door Amazon nog altijd flink geïnvesteerd in nieuwe diensten, zoals bezorgingen op dezelfde dag, waarvoor onlangs nog eens 800 miljoen dollar is uitgetrokken.

Vermoedelijk niet ten oprechte. eBay wil volgend jaar een nieuwe dienst lanceren om bezorgingen van partners aan klanten te versnellen. eBay experimenteert al met dit programma Managed Delivery in de VS, maar wil het wereldwijd aanbieden.

Anders dan Amazon met zijn Fulfillent by Amazon (FBA) gaat eBay geen eigen distributiecentra opzetten, maar wordt samengewerkt met logistieke partners.

Deel dit bericht

1 Reactie

Jorn

Ligt het aan mij of heeft Amazon iemand ingezet om een media offensief te houden.

Waar ze feitelijk nog steeds substantieel aandeel hebben in de Nederlandse markt, zoals in het voorgaande artikel hier op Emerce te lezen (https://www.emerce.nl/nieuws/amazon-blijft-piepkleine-speler-online-boodschappen), lijkt het nieuws in e-commerce land voortdurend gericht te zijn op Amazon.

Niet dat het moet worden genegeerd, maar het lijkt nu meer op een promotie van hun merk. Wellicht goed om ook aandacht te vestigen op andere Europese platforms (ik ben geen onderdeel van een). Ihkv een beter milieu begint bij jezelf.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond