Sociaal netwerk van ABN krijgt open karakter
De netwerkomgeving voor MKB’ers van ABN Amro, Flametree, hoopt te kunnen groeien nu het na een jaar een andere weg inslaat. De content op het voorheen gesloten netwerk, alleen toegankelijk voor leden, wordt nu ook toegankelijk voor het grote publiek.
Het afgelopen jaar zijn er ruim 3 duizend ondernemers lid geworden van het bedrijfsnetwerk. De content van het vernieuwde Flametree is ook voor niet-leden zichtbaar en zal binnenkort ook via Google gevonden worden. Hiermee hoopt het netwerk een groei in de leden terug te zien. Eind volgend jaar verwacht Flametree ruim 10 duizend leden te hebben en 60 duizend unieke bezoekers.
"Het grote publiek kan meer informatie zien, zie het als een LinkedIn. We proberen een meer open omgeving te creëren", zegt Pascal Spelier, directeur van het een jaar oude Flametree. De meeste data is afgeschermd, leden kunnen hun eigen data zelf publiekelijk maken. Spelier: "De meeste ondernemers hebben daar geen problemen mee, die zoeken naar manieren om zichzelf te profileren en willen zelf meer delen."
Netwerk uitbreiden
De komende weken komt er nog een verandering live, de mogelijkheid om een zoekopdracht binnen Flametree te bewaren. Binnen "Stel, een ondernemer is op zoek naar een andere ondernemer die ervaring heeft met zaken doen in Hongarije. Bij een netwerk blijven er mensen bijkomen. Wij geven de nieuwe zoekresultaten weer binnen een aparte menuoptie", aldus Spelier. Volgens de directeur een grote stap vooruit, want: "Ondernemers zijn op zoek en willen hun netwerk uitbreiden. De belangrijkste reden om te netwerken zijn prospects, nieuwe klanten opdoen. Daar proberen wij invulling aan te geven. Andere criteria waar op gezocht kan worden is bijvoorbeeld een prospect in een bepaalde branche of een bepaalde plaats. LinkedIn brengt het bestaande netwerk in kaart, maar ondernemers zijn vooral op zoek naar nieuwe contacten. Dat probeert Flametree op deze manier in te vullen."
Fortis lanceerde twee jaar geleden een vergelijkbaar initiatief. Dat bleek niet succesvol en is opgeheven. Gaat Flametree wel slagen? Spelier: "Ik wil niet per definitie zeggen dat wij succesvol zijn. Het is nog een uitdaging om het ledenbestand te laten groeien. We maken nu een goede stap door de functionaliteiten uit te breiden. Het doorzoekbaar maken van Flametree is een pluspunt, daarmee hopen we groei te bereiken."
Beweging
Het sociale ondernemersnetwerk van ABN Amro bestaat nu een jaar. Niet alles ging meteen van een leien dakje. Spelier: "Als het gaat om sociale netwerken, dan gaat het er om dat je laat zien dat er iets gebeurt binnen het netwerk van de gebruiker. Dat hebben we in het begin niet goed gedaan. De gebruiker moet getriggered worden om naar het netwerk toe te gaan, bijvoorbeeld door een update wanneer er iets in het netwerk verandert. Met de zoekopdracht die bewaard wordt en bijhoudt wanneer er iets verandert, wordt de gebruiker gekieteld om terug te komen."
Met de lancering van versie 2.0 is ook de tijd gekomen om de site commercieel te exploiteren. De bank besteedt de online advertentieverkoop voor het netwerk uit aan Adfab. Rob Molenaar, directeur van Adfab laat weten dat het platform nu klaar is om aan de advertentiemarkt aan te bieden: "De functionaliteiten zijn op orde. Het was in eerste instantie alleen geopend voor leden, nu ook voor anderen." Nu de informatie binnenkort ook te vinden is in Google, zullen de pageviews omhoog gaan, wat aantrekkelijker moet zijn voor de adverteerders.
Verdienmodel
Spelier heeft het liever niet over commerciële exploitatie: "Dat vind ik een vies woord. Het lijkt daarmee alsof we veel winst willen maken met Flametree, en dat is niet het geval. Je moet het zien als gezond ondernemerschap binnen de bank. Om te groeien moet je investeren. We proberen de investeringen te neutraliseren door inkomsten binnen te krijgen. Op dit moment hebben we geen winstoogmerk. We willen een deel van de kosten terugverdienen. Het belangrijkste onderdeel van ons verdienmodel zijn de reclame-inkomsten, maar we onderzoeken ook een aantal andere product- en marktcombinaties die toegevoegde waarde kunnen brengen."
En juist in deze economische tijden ziet Spelier mogelijkheden voor de online advertentieverkoop. "Ik denk niet dat de advertentiemarkt inkrimpt. Het verschuift meer naar targeted adverteren. Oude media, als radio en televisie, die zullen een knauw krijgen, maar online adverteren op basis van profielinformatie en doelgroepgericht, daar is nog wel ruimte voor", zo gelooft hij. "Met Flametree creëren wij de ruimte voor b2b-reclame en daar heb ik positieve verwachtingen voor. Wij proberen een site te zijn waar bedrijven, die het MKB als klant hebben, kunnen adverteren."
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
2 Reacties
Stefan
Quote Rob: "zullen de pageviews omhoog gaan, wat aantrekkelijker moet zijn voor de adverteerders?" Uniek bereik is nog altijd interessanter en dan vooral wie kunnen we bereiken.
Joop
Dit is een van de belangrijkste resultaten van een enorme investering in een speciale innovatie-denktank van de ABN AMRO. Het kopieren van succesvolle voorbeelden is zinloos. If you can't beat them, join them.