Deel dit artikel
-

Social media-actie brengt Orange in de problemen

Een reclameactie levert telecombedrijf Orange zo veel verkeer en gebruikers op dat het niet weet of en wanneer het de actie moet eindigen.

Kort voor het filmfestival in Cannes begon, lanceerde Orange de website Monfestival.fr. Eén miljoen Fransen, tv-abonnees, werden door de France Telecom-dochter op de site gewezen waarop internetters zich éven een Hollywood-ster kunnen voelen.

Bezoekers van de site vullen hun voor- en achternaam in en worden vervolgens meegesleept in een videofilm. Daarin zijn zíj het die sterren ontmoeten, over de rode loper schrijden en spandoeken met hun naam erop zien.

Zojuist tijdens het Interact Congress, van IAB Europe, in Brussel, zei Oranges Alban Martin: “Vandaag de dag worden de video’s nog bijna 100.000 keer gemaakt en bekeken. We weten niet of er een goed moment is om mee te stoppen”. Het succes van het eenvoudige concept verraste het Head of Social Media Optimisation.

Niet het miljoen verzonden e-mails zorgt voor de vele duizenden video plays, maar vrienden die vrienden op de site wijzen.

“We hebben 2 miljoen unieke bezoekers verwerkt. De video’s zijn op 500 blogs geïntegreerd en de doorklikratio van de e-mailcampagne van 3 procent, ook goed boven het marktgemiddelde”.

De speelse sterrenvideo’s leverde Orange ook daadwerkelijk klant in de winkels op. Volgens Martin bezochten 100.000 mensen meer dan gemiddeld een Orange-winkel tijdens het filmfestival dat tot 24 mei duurde.

Orange probeert het publiek al vroeg te betrekken bij de ontwikkeling van nieuwe producten en diensten. Martin: “De R&D-afdeling vraagt kleine groepen specialisten wat hun wensen zijn. Zodra het bij Marketing belandt, wordt die groep groter en algemener en bij het verkoopproces nog breder. Je hanteert andere prestatie-indicatoren dan normaal. Nu kijken we naar aantallen topics in fora, aantal reviews en comments en hoeveel man er op ontwikkelaarsconferenties komen”.

Deel dit bericht

4 Reacties

Piet

Social media actie? Dit is toch gewoon een variant van de jan marijnissen video? Dat noemden 2 jaar terug nog een viral. Een briefkaart aan je eenzame oma, das pas social media actie.

Clemens

Inderdaad gewoon een goed opgepakte, ouderwetse viral. Het item Social Media is hot en alles wordt nu ineens onder die paraplu gehangen. Jammer dat Emerce deze term kiest voor een deze vorm van een (inmiddels niet erg venieuwende vorm van) interactieve viral. Wel leuk om te lezen dat dit blijkbaar nog steeds goed scoort… in Frankrijk.

Erwin Boogert - Emerce

Point taken, de component 'embedding op profielensites en blogs' heb ik te zwaar aangezet en zijn R&D- en marketing-activiteiten in fora onderbelicht.  Behalve de kop van het verhaal ben ik benieuwd naar wat je van de opzet van de actie vind. Deze man moedigde overigens iedereen in het publiek aan zijn idee en ideeen van anderen over te nemen.  Om toch een indruk te geven Orange' verhaal, enkele foto's: http://www.flickr.com/photos/emerce/tags/albanmartin/  Alban Martin tipte deze site met 500 social media-campagnes ter inspiratie: http://wiki.beingpeterkim.com/

Clemens

Dank voor de verdere toelichting en de uitleg over het social media aspect ervan. Ik snap je invalshoek echter is die inderdaad vrij dun in deze campagne in mijn optiek. Misschien is mijn Frans wat roestig geworden en mis ik een zeer belangrijke clou, echter van hetgeen ik ervan meekrijg vind ik deze viral erg magertjes en geheel niet vernieuwend. Dit soort virals horen anno 2009 veel interactiever te zijn dan alleen een video met daarin je naam in verschillende fontjes op verschillende boards gephotoshopped met daar omheen een fictieve 'verhaallijn'. Liever zie ik meerdere scenario's, een integratie met mobiel, etc. Desalniettemin, goed nieuws voor Orange. Binnenkort maar eens kijken of we de Fransen nog blijer kunnen maken met wat andere oude concepten 😉

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond