Deel dit artikel
-

Social network OpenBC start Nederlandstalige versie

Het van oorsprong Duitse Open Business Club is met een Nederlandstalige versie van haar social networking software gestart. Het past in het streven naar internationalisering en lokalisering, aldus oprichter Lars Hinrichs. Open BC heeft grote ambities en beweert nu al winstgevend te zijn.

Open Business Club startte in november 2003 in Duitsland en heeft nu 200.000 gebruikers wereldwijd ingeschreven, vertelt oprichter Lars Hinrichs in Cellspace, de werkplaats van Bob Stumpel. Omdat Stumpel van alle Nederlanders de meeste contactpersonen in zijn lijstje op LinkedIn (een concurrent van OpenBC) had staan, beschouwde Hinrichs hem als een 'connector'  en dus uitermate geschikt om Open BC in Nederland te helpen uitrollen. Hinrichs beschouwt zichzelf ook als een connector: iemand die graag anderen met elkaar in contact brengt. Hinrichs: “Ik wilde meer doen met mijn 2500 contactpersonen in Outlook, en ook in contact komen met hùn contactpersonen.”

Wereldwijd zijn er naar schatting zo’n 500 social networking-initiatieven (zie hier een selectie). Open BC biedt net als bijvoorbeeld LinkedIn de mogelijkheid om een lijstje contactpersonen aan te leggen, en is primair bedoeld om connecties tussen business professionals te faciliteren. De service blinkt niet uit in vormgeving, maar kent wel een paar aantal handige features. Met de zoek-agent kan men bijvoorbeeld per e-mail gealarmeerd kan worden als iemand zich aanmeldt die aan vooraf opgegeven criteria voldoet. Volgens Hinrichs is privacy management de kern van Open BC: de gebruiker bepaalt zelf wie welke gegevens over hem mag zien.

Waarin onderscheidt OpenBC zich?
Hinrichs: “Wij zijn het eerste netwerk in meer talen, waaronder Chinees, Japans en Russisch. De lokale taal is belangrijk om vertrouwen te wekken. Daarnaast is het een open netwerk, dat wil zeggen dat je alle connectiepaden kunt zien. Je hoeft dus niet zoals bij LinkedIn via-via mensen uit te nodigen.”

De media en technologie-branches zijn sterk vertegenwoordigd, net als bij andere business networks. Is dat geen beperking?
“Mensen uit die branches zijn nu eenmaal de very early adaptors. Je ziet zelfs een reünie ontstaan van mensen die elkaar kennen uit de internet-hype. Maar dat neemt niet weg dat we ook professionals uit andere branches willen trekken. Dat doen we door offline communities zoals brancheverenigingen onze tool aan te bieden, al dan niet onder white label. Networking wordt een basisbehoefte voor elk bedrijf en iedere professional.”

Hoezo?
Hinrichs: “De tijd van lifetime employment is voorbij en daarnaast wordt er steeds meer in projecten gewerkt. Er bestaat dus een continue behoefte om met andere, goede professionals in contact te komen. Tegenwoordig hebben business leaders al visitekaartjes van vijf of meer organisaties die zij vertegenwoordigen op zak. Wij bieden de tools voor de zich steeds manifester aandienende Project Economie. ”

Hoe verdient Open BC geld?
“De basisfuncties van Open BC zijn gratis. Voor de extra’s (zoals de mogelijkheid om zelf zoek-agents te definiëren) betaal je na een gratis introductieperiode € 5,95 per maand. De conversie van gratis naar betaalde leden ligt ruim boven de 10%. Van alle betalende leden zegt iets meer dan 1% per maand op. OpenBC levert de services ook white labeled aan bedrijven of verenigingen die met hun relaties een eigen netwerk willen opzetten. Inmiddels maken we winst. We willen geen advertenties verkopen, zoals nu al bij LinkedIn gebeurt. We krijgen gemiddeld een keer per week een telefoontje van geinteresseerde venture capitalists, maar dat geld hebben we niet nodig. In 2007 verwachten we in ons eigen OpenBC-netwerk 10 miljoen geregistreerde gebruikers te hebben; via onze white labeled partner-sites kunnen we dat aantal waarschijnlijk verveelvoudigen.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond