Deel dit artikel
-

Sociale netten te gretig met weggooibeleid

Sociale netwerksites houden zich niet altijd aan de wet wanneer het gaat om auteursrechtclaims. Bij een klacht wordt content direct van een profiel verwijderd, zonder na te gaan of de claim wel juist is.

Sociale netwerksites zijn volgens de wet verplicht om na te gaan of een claim over auteursrecht wel klopt. Voor een bedrijf dit heeft gecontroleerd, mag een dergelijke site de content niet verwijderen. Het ‘notice en takedown’-beleid is vastgelegd in de Nederlandse wet.

Juridisch adviesbureau ICTRecht onderzocht dit beleid bij zeven communitysites. Vrijwel alle sites haalden content weg zonder na te gaan of een claim wel op waarheid berustte.

Gebruiker buiten spel

Arnout Engelfriet, partner bij juridisch adviesbureau ICTRecht vindt dat de gebruiker buiten spel wordt gezet: "Je ziet dat steeds meer mensen actief zijn op sociale mediasites. En er komen ook steeds vaker claims binnen. Wij kregen signalen dat de claims niet altijd kloppen. Veel van de sites toetsen de klacht niet op inhoud. De claim wordt ook niet teruggekoppeld aan de gebruiker, laat staan dat de gebruiker bijvoorbeeld 24 uur de tijd krijgt om het zelf op te lossen."

In de wet staat dat men alleen mag ingrijpen wanneer de claim onmiskenbaar juist is. "Je mag niet zomaar denken dat het wel juist zal zijn. Bij twijfel moet je het laten staan. In het ‘notice en takedown’-beleid is het bovendien geregeld dat de claim altijd aan de gebruiker moet worden doorgestuurd. Deze kan aangeven dat hij een licentie heeft, dat de claim onjuist is of dat hij het zelf weghaalt", aldus Engelfriet.

Fictieve stichting

In het onderzoek van ICTRecht gingen de meeste sociale netwerksites hieraan voorbij. De onderzoekers plaatsten een tekst waarvan het auteursrecht was vervallen op weblogs en profielpagina’s aangemaakt bij communitysites Web-log.nl, punt.nl, Netlog.com, Hyves.nl, WaarBenJij.Nu, Blogger.com en Myspace.com. Vervolgens stuurden ze een sommatie namens een fictieve stichting om verwijdering van deze berichten te eisen.

Vrijwel alle sites, inclusief marktleider Hyves, reageerden direct door het bericht, of zelfs de gehele weblog of profiel, te verwijderen. Het eigen beleid over dergelijke klachten werd niet gevolgd. Klachten van de houder van de weblog of het profiel mochten niet baten: er was een claim over auteursrecht, dus de pagina moest weg. "Auteursrecht kan niet zomaar vervallen lijkt me", aldus een helpdeskmedewerker. Alleen Punt.nl en Google’s Blogger.com weigerden de verwijdering. Punt.nl meldde daarbij expliciet te twijfelen aan de claim.

Valse verklaring

YouTube werkt met een soortgelijk beleid waarbij content wordt verwijderd zodra er een klacht binnenkomt. Na het weghalen van de content kijkt het bedrijf of de claim klopt. Engelfriet: "YouTube zegt zich aan de Amerikaanse wet te houden. Die is in principe hetzelfde als de Nederlandse wet. Alleen houden zij zich er strikter aan. Wat YouTube doet is dat zij eisen dat degene die de klacht indient, verklaart dat de claim waar is. Mocht dit niet het geval is, dan moeten ze betalen. Dat is een goede, je legt niet snel een valse verklaring onder ede af met de kans dat YouTube je aanklaagt als de klacht niet klopt."

Engelfriet wil andere bedrijven meegeven de werkwijze van YouTube ook in te voeren: "Ik denk dat het goed is om een drempel op te werpen voor een klacht ingediend kan worden.  Dat voorkomt misbruik. Daarnaast vind ik dat de gebruiker betrokken moet worden in de dialoog. Bij Hyves wordt nu het profiel weggegooid. Dat kan ook niet meer terug gezet worden wanneer blijkt dat de claim onjuist is. Stel dat je een aantal jaren een profiel hebt opgebouwd en alles is ineens weg, dat kan niet."

Hyves was niet bereikbaar voor commentaar.

Deel dit bericht

3 Reacties

Matthijs van den Broek

Mis vele hyperlinks. Ik zou deze link zeker ook in het artikel verwerken.   http://ictrecht.nl/notice-takedown-rapport-communitysites-ictrecht-20090306.pdf

Gijs Vroom

Dank Matthijs!Gijs

Lotte

Als je voor kwaliteit gaat stop je met Hyves en neem je Facebook, stukken beter 😀

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond