Deel dit artikel
-

Sonos vraagt beursnotering aan

Speakermaker Sonos heeft documenten ingediend voor de aanvraag van een notering aan Nasdaq.

Hoeveel geld het met de beursgang wil ophalen, is in deze fase nog niet bekend. Het doel wel. De onderneming wil zijn werkkapitaal vergroten en een deel apart zetten voor algemene doeleinden, als een soort buffer.

Het bedrijf, wiens Europese hoofdkantoor in Hilversum zit, bouwt en verkoopt speakers maar is nauw verwant aan de online industrie. De speakers worden namelijk neergezet als onderdeel van een online ecosysteem. Abonnees van Spotify, Google/Apple Music en bijvoorbeeld Tidal kunnen naar die speakers streamen vanwege de directe integratie.

Die integratie is een verkoopargument maar ook een bedreiging. In de beursaanvraag zegt Sonos: “Onze concurrenten zijn gevestigde partijen als Bang & Olufsen, Bose, Samsung, Sony en Sound United maar ook ontwikkelaars van speakers met spraakbesturing als Amazon, Apple en Google. (…) Veel van hen hebben bedrijfsmodellen die hen ertoe kunnen brengen om hun speakers met stevige kortingen te verkopen. Ze verdienen geld op andere manieren dan de speakerverkoop zelf. Wij daarentegen zijn louter afhankelijk van speakers. Kortingen drukken ons operationeel resultaat.”

Bij productontwikkeling ligt de focus sterk op voicetoepassingen. “Spraakbesturing ontwricht de markt voor thuisaudio en verandert wat consumenten verwachten van speakers. Daarom staat native voice control centraal op de roadmap voor onze producten.”

Sonos hanteert een platformstrategie waarbij het actief derde partijen aansluiting biedt tot zijn systemen en zoekt naar gezamenlijk profijt.

In de zes maanden tot eind maart 2018 realiseerde Sonos een omzet van 656 miljoen dollar en een winst (ebitda) van 50,2 miljoen dollar.

Foto: Jesus Solana (cc)

Dit bericht is 6 keer gedeeld

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond