Deel dit artikel
-

“Spam bestrijden lucratiever dan spammen”

Ze zijn tot elkaar verdoordeeld, de spammers en de de bedrijven die anti-spam oplossingen op de markt brengen. De laatsten gaan er het meeste geld mee verdienen, aldus Ferris Research.

Volgens het Amerikaanse Ferris Research , dat gespecialiseerd is in onderzoek naar messaging, zetten bedrijven die software op de markt brengen om spam terug te dringen dit jaar 130 miljoen dollar om. Komend jaar zal dat stijgen met naar schatting 200 procent tot 360 miljoen dollar, zo meldt het aan Techweb.

De spammers zijn dit jaar goed voor een omzet van (eveneens) 130 miljoen dollar. De winst die ze hiermee maken ligt volgens David Ferris, directeur van Ferris Research, tussen de 20 en 30 miljoen dollar. Wat omzet betreft ontlopen spammers en hun tegenstanders elkaar dit jaar nog niet zoveel, maar in 2004 blijken spammers te zorgen voor een bedrijfstak die aanzienlijk meer omzet (en winst) behaald dan henzelf.

Anti-spam producten gaan gemakkelijk en veelvuldig over de toonbank, aldus Maurene Caplan Grey van onderzoeksbureau Gartner. Ze spreekt over "laaghangend fruit". Momenteel heeft slechts 15 tot 20 procent van de bedrijven anti-spamsoftware geinstalleerd, aldus de Gartner-analiste, gecombineerd met de groeiende overlast van spam maakt dit anti-spam software tot een gemakkelijk te verkopen product.

Deel dit bericht

3 Reacties

Pete Richards

Het is toch lastig te geloven dat er nog mensen zijn die in spam trappen. Een spamaanval levert hooguit 10-20 transacties op. Mijn theorie: het zijn de spambestrijders die de penispillen kopen. Alleen op die manier blijven de spammers spammen, en valt er spam te blokkeren. Want als de spamfilters perfect werken, zou spam vanzelf uitsterven toch?

Gregor Petri

Spam is niet alleen vervelend, het kost ook bandbreedte, opslagcapaciteit, tijd en geld. Nieuwe wetgeving verbiedt Spam (tenminste van Europese bodem), maar wetgeving alleen is (zeker in Nederland) niet genoeg. Het aanschaffen van een apart anti-spam pakket kost echter ook tijd, capaciteit en geld. Vandaar dat de trend zal zijn dat Anti-Spam steeds meer onderdeel zal zijn van security suites. Security suites, met daarin Anti-virus, surf- en mail-gedragscontrole en anti-spam, maken beheer van de security eenvoudiger. Security moet immers geen dagtaak worden. Gregor PetriComputer Associates

Nospam

Moraal van het verhaal: wil je veel verdienen, richt dan een spambedrijf en een antispambedrijf op: hoe meer je spamt hoe meer werk voor je antispam bedrijf. Misschien moet ik dat ook eens doen 😉

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond