Deel dit artikel
-

Spam gelegaliseerd?

Reclame versturen via e-mail mag, tenzij de internetter aangeeft er geen prijs op te stellen. Deze gedragscode die de Nederlandse Associatie voor Direct Marketing (DMSA) in augustus heeft aangenomen is in de daaropvolgende weken omstreden geraakt en leidde tot vragen in de Tweede Kamer.

De code van de dmsa lijkt op soortgelijke afspraken die ook gelden in de vs. Ook daar wordt gebruik gemaakt van een opt-out systeem, waarbij iemand kan aangeven dat hij geen reclame meer wil ontvangen. De code van de dmsa loopt vooruit op regelgeving van de landelijke overheid. De enige restrictie die de dmsa voorstelt is de omvang van de boodschap die verstuurt mag worden (50K).

De deur staat open voor 'spamming', zeggen tegenstanders. Spamming is de Amerikaanse term voor het ongevraagd toesturen van (commerciële) e-mail. De Consumentenbond is voorstander van een wettelijk verbod op spamming, toch heeft de bond ingestemd met de gedragscode van de dmsa. 'Het gaat om een periode van twee jaar waarin we dit als een tijdelijk compromis aanvaarden,' zegt Ewald van Kouwen, woordvoerder van de Consumentenbond. 'Uiteindelijk willen we dat mensen toestemming geven om op deze manier benaderd te worden.

Met de dmsa is afgesproken dat de gedragscode binnen twee jaar op die manier gewijzigd wordt.' De mogelijkheid om jezelf af te melden, de 'opt-out' methode, wordt dan gewijzigd in een 'opt-in' methode, waarbij je jezelf kunt aanmelden. Bij de dmsa is een dergelijke afspraak niet bekend. 'Wij hebben afgesproken dat we over twee jaar de code evalueren,' zegt M.H. Reuderink, hoofd juridische zaken en public affairs. 'Mocht deze niet bevallen, dan gaan we over tot een opt-in regeling.' Naast de gedragscode wil de dmsa ook dat er een wettelijke verplichting komt voor bedrijven die zich niet aansluiten bij de code om wèl aan opt-in te doen. Dit om te voorkomen dat 'kwaadwillende bedrijven' e-mailmarketing een slechte naam gaan bezorgen.

'De reden om een dergelijke code in te stellen is dat wij zagen dat er een leegte ontstond tussen praktijk en wetgeving. Verder zie je tegenwoordig een discussie over vrijheid van meningsuiting via reclame. Als dmsa vinden we dat het niet onmogelijk moet zijn om de consument eenmalig met een commerciële boodschap te benaderen.'

Jupiter Communications berekende dat in 2005 de markt voor e-mailmarketing 7,3 miljard dollar zal bedragen. Vorig jaar werd er voor 164 miljoen dollar aan deze vorm van marketing uitgegeven. (JH)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond