Deel dit artikel
-

Specialisten e-commerce reageren op Bol.com Plaza

Grote online winkeliers en andere specialisten in e-commerce reageren op het besluit van Bol.com om de concurrentie toe te laten op zijn site.

Vanaf vandaag kunnen webwinkeliers hun aanbod ook te koop aanbieden via de site van Bol.com. Het bedrijf stelt zijn platform namelijk open voor derden. Op het niveau van de productpagina komt hun aanbod in een apart tabblad schouder te staan met dat van de blauwe webwinkel zelf.

Emerce vroeg aan aantal ondernemers uit het digitale handelsvak naar hun mening over deze opmerkelijke noviteit.

Pieter Zwart – algemeen directeur Coolblue

“Ben blij te zien dat ze bij Bol.com doorhebben dat ze de verkoop van elektronica beter aan anderen kunnen overlaten. Coolblue groeit niet voor niets harder dan Bol.com. Klanten kiezen klaarblijkelijk toch liever voor de specialistenshops met goede product informatie, een uitgebreid assortiment en de obsessieve focus op klantenservice van Coolblue. Het vermelden van een paar linkjes op hun website naar andere aanbieders zal dit niet veranderen“.

Uriel Ballast – directeur Shop2market

“Wij hebben als Shop2market veel ervaring in Frankrijk en daar zijn de marktplaatsen (Amazon, Rue du Commerce, Alapage, Pixplace, etc) al jarenlang gemeengoed. Wat Bol nu doet is een eerste stap naar de vorming van een echte nieuwe marktplaats.

Ik voorspel de komende jaren een verdergaande vorming van marktplaatsen. Eigenlijk worden dit prijsvergelijkers waar je meteen kunt afrekenen. Wij hebben dit model trouwens ook bij een aantal online partijen gepitcht om samen met hen op te pakken, omdat we daar de ‘infrastructuur’ voor hebben liggen en dit relatief snel kunnen lanceren.

Dit wordt een interessante optie voor retailers. Offline retailers kunnen dan ineens online verkopen zonder een eigen webshop te hebben. Wij hebben al een aantal offline klanten die op deze manier in Frankrijk verkopen. En online retailers kunnen van het hoge bezoekersvolume gebruik maken, vaak tegen lagere internet marketingkosten.

Naast de komst van Google Product Search is dit weer een uitdaging waar de prijsvergelijkers een antwoord op moeten gaan verzinnen”.

Patrick Kerssemakers – directeur Fonq.nl

“Deze trend hebben we zien aankomen en is de eerste zet naar grote veranderingen in het Nederlandse e-commercelandschap. In mijn presentatie op de webwinkel vakdagen vorige week heb ik aangegeven dat grote merken alleen maar groter worden. Het web is altijd geroemd om zijn diversiteit, maar top of mind brands (denk aan Amazon, maar ook buiten e-tail aan Google en Facebook) groeien in marktpenetratie. Ik geloof dat diversiteit blijft bestaan, maar het zal denk ik nog meer in de niches gaan zitten. Het wordt immers nog moeilijker om een retailbrand te bouwen als bol.com zijn platform/assortiment uitbouwt en steeds meer als startpunt van webwinkelen wordt gezien. Geen slechte ontwikkeling voor de online markt als zodanig maar niet goed voor de fysieke retail en de kleinere webwinkels.

De grotere webwinkels zullen zich nog meer moeten onderscheiden van Bol.com en een gefundeerde strategie voor hun branding en traffic moeten bedenken. Een grappige constatering overigens, is dat het concept van een shop portal c.q. ‘startpunt van traffic’ eigenlijk niet nieuw is. V&D en Bijenkorf hebben in de fysieke retail met het shop-in-shop concept ook het retaillandschap veranderd door assortimenten te verkopen van derden. Nu moeten we online denken hoe we hierin staan en hoe groot we Bol.com hierin willen maken.

Deze ontwikkeling heeft vooralsnog voor Fonq.nl nog geen gevolgen omdat ze niet lijken te starten met productgroepen buiten het bestaande assortiment van Bol.com om. Mochten wij te zijner tijd benaderd worden, dan zullen wij zeker overwegen onze 12.000 huis-, tuin- en keukenaccessoires aan te bieden zoals wij dit ook al met Amazon doen. Onze systemen zijn er al klaar voor, maar we zijn wel kritisch en kijken goed naar de markt. Met meer dan 100 webshops zijn wij namelijk zeker voorstander van diversiteit”.

Jeroen Korving – adviesbureau Korving Klikt

“Lijkt mij een logische stap voor Bol.com en eigenlijk gewoon kopieergedrag van wat grote internationale spelers als Pixmania (Pixplace) en Amazon ook al doen. Als je alles op orde hebt zoals Bol dan is het op zich logisch dat je dat wilt kapitaliseren. Ook de inkoop in Adwords en bij prijsvergelijkers zal goedkoper zijn.

Deze shop in shop-gedachte zie je eigenlijk al tientallen jaren bij offline warenhuizen. Het blijft wel de vraag of ze door toelating van ‘mindere en kleinere’ winkels niet hun eigen propositie aantasten. Dit zal door Bol.com goed gemanaged moeten worden. Wel denk ik dat winkels die via zo’n marketplace aanbieden goed moeten nadenken wat hun toegevoegde waarde nog is. Het is natuurlijk goed om op een plek te zitten waar veel traffic is, maar die kun je bijv. via een vergelijkingssite, Groupon-achtige site of bij closed buying groups (Vente Privée) ook realiseren.

Samengevat: logische ontwikkeling voor Bol.com, zeker bekeken vanuit investeerders. Voor winkels die een complementair assortiment hebben op Bol.com wellicht ook logisch, maar wijnwinkels op Bol.com lijkt mij een brug te ver, evenals concurrerende winkels”.

Dirk van den Bogaart – corporate reputatiemanager Wehkamp.nl

“Het nieuws van Bol.com bevestigt maar weer dat het fantastisch gaat met de online retail. Kijkend naar onze eigen samenwerkingsverbanden die we hebben met partijen als C&A, Miss Etam of Scapino, dan zien we dat deze al jaren zeer succesvol verlopen. We wensen Bol.com daarom met de stap die zij genomen hebben ook alle succes toe”.

 

Deel dit bericht

13 Reacties

Leonard Wolters

Het valt mij op dat op Jeroen Korving na iedereen het over zichzelf heeft…..

Stefan van der Veen

Professionele reactie van CoolBlue 🙂

Adriaan

Goed gezien leonard. Reactie van piet van de ns: de ns vervoert al jaren mensen met de trein. Ook mensen die bij bol werken. Bijvoorbeeld met onze sprinters of met onze intercities. Meestal komen ze op tijd op hun werk. Wij wensen bol dan ook veel groei toe.

Aart Wallet

Wat ik in het verhaal mis is de impact die zo’n stap heeft voor de vergelijkers in Nederland. Immers, deze zijn vooral groot geworden door deze elektronica categorie waar Bol.com zich nu in gaat mengen. Daarom ben ik ook wel benieuwd hoe de mensen van de vergelijkingssites hierover denken en wat zij hiermee gaan doen.

Stijn Kruijssen

Ik vraag me ook af hoe bol.com het servicelevel dat ze hebben en dat voor het merk erg belangrijk is, kunnen waarborgen met deze samenwerkingen. Het is in ieder geval een gedurfde stap.

Ronald

Reactie van Coolblue is niet cool, had eigenlijk al geen zin meer om de rest te lezen. Wat een arrogantie!

Jeroen

@ Aart: het ligt er een beetje aan waar je op doelt. Bedoel je dat Bol.com traffic gaat afsnoepen van de vergelijkers omdat mensen daar heen zullen gaan ipv naar de vergelijkingssites zelf? Of doel je op het feit dat de vergelijkingssites straks steeds minder winkels hebben die gaan inkopen bij hen, omdat dit wellicht al via Bol.com geregeld wordt?

Als je op het eerste doelt, dan zie ik dat niet zo snel gebeuren. Bol.com is toch zeker minder geloofwaardig als tussenpartij dan een vergelijkingssite. En als je kijkt naar andere markten (zoals de VS, UK en Frankrijk) waar dit soort initiatieven al langer bestaan, dan zie je dat vergelijkingssites nog steeds erg belangrijk blijven. Door opname van je assortiment bij Bol.com ontstaat wel een ander probleem. Bol.com zal namelijk door deze additionele (duplicate) content nog beter gaan scoren qua SEO, zeker als mensen reviews (unieke content) gaan plaatsen. Zo zal een webwinkel die haar content doorplaatst steeds lager zakken in de rankings.

Als je refereert naar het inkoopprobleem dan ben ik ook wel benieuwd. Want straks zal Bol.com wellicht ook gaan inkopen op producten die ze zelf niet levert. Een interessant probleem. Zo lang alles geheel wordt afgehandeld (after sales, etc.) door Bol.com dan kunnen de vergelijkingssites daar niet heel veel aan doen. Je krijgt dan zeer waarschijnlijk gewoon een extra winkel (nl. Bol.com) in het overzicht, omdat de webwinkel zelf ook nog gewoon zal blijven inkopen. Hoe de kliks en de daarmee gepaarde kosten worden doorberekend is iets waar Bol.com een antwoord op zal moeten geven. Maar een interessante ontwikkeling!

Koud Blauw

Coolblue mag voorlopig niet mee doen van bol.com als ze zo reageren. Ben benieuwd of die ‘paar linkjes’ niks uit maken als je onder de vertrouwde bol.com service ook via andere winkels kan kopen. Ik denk dat coolblue nog weleens op hangende pootjes zich over 2 jaar wil aansluiten bij Plaza….

Bernardd

Typische arrogante reactie van coolblue. Die gaan nog eens heel hard op hun bek. Lekker hard roepen dat jullie de beste zijn en de zogenaamde specialist maar ze verkopen voornamelijk een hoop gebakken lucht. Bel ze eens op en stel een echte technische vraag, kijken of ze buiten de standaard specsheets en marketing verhaaltjes nog “kennis” hebben. Ik hoor van heel veel fabrikanten en distributeurs altijd dat coolblue en stel arrogante gasten zijn, soms doen ze leuke aantallen maar niemand wil eigenlijk zaken met hen doen op persoonlijk niveau.

Roald

Haha bernardd. Als je ze opbeld moet je eerst minimaal 10 minuten wachten, dat is nog eens klantenservice 🙂

Ach ja met zo’n arrogante reactie van Coolblue kan je de bal terug verwachten natuurlijk.

Coolblue-kenner

Ik doe met Coolblue al enige jaren zaken.
Ik zal zeggen dat dit het meest arogante bedrijf is die maar bestaat. En die zgn. directeur van hun is ook een clown in deze wereldje. Die snapt het niet eens dat innovatie ook een onderdeel is van e-commerce. Ze lopen met vrijwel alles achter wat technisch betreft. Hun nieuwe huisstijl klopt.. dat zijn voortekenen.. door arrogante houding van die gasten kunnen ze inderdaad binnenkort een PUNT achter zetten!

Bestellen en leveren gaat prima.. maar functionaliteiten op website, bestel gemak, omruilen en vooral AFTERSERVICE bij hun winkels is BAGGER! klanten werden afgesnauwd voor allerlei dingen uitgemaakt. Nou ik ben wel klaar met ze…

Zoveel arrogantie heb ik nog nooit in een mens gezien!
BAH COOLBLUE! zet er maar een punt achter.

Ik doe nu succesvol zaken met Bol.com en Mediamarkt..
Leer daar maar eens wat van pieter knulletje

Marco Merkx

In dit kader is dit nieuws dan ook wel weer opvallend: Een aantal grote partijen zijn gestopt met hun verkoop via Amazon. Zo hebben Macy’s, Buy.com en Gap zich binnen een kort tijdsbestek teruggetrokken als partner van de webwinkel. (via Twinkle)

Showtec DAP Audio

Interessant nieuws, we gaan er mee aan de slag!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond