Deel dit artikel
-

Spelenderwijs

De business simulaties van SimuWorld zijn leerprogramma's die behalve leerzaam ook leuk moeten zijn. Omdat mensen daardoor beter zouden leren.

Op een paar steenworpen afstand van de Amsterdamse Bijlmer Bajes is een bedrijf gevestigd dat niet minder wil worden dan de internationaal leidende provider op het gebied van simulaties ten behoeve e-learning. Paul van Doorn, de oprichter van SimuWorld, zegt het bedrijf in 1999 (letterlijk vanuit zijn zolderkamer) te zijn begonnen uit onvrede met de simulaties die toen op de markt waren. De lesprogramma's konden volgens hem met behulp van moderne multimediatechnieken veel meer "diepte en persoonlijkheid" krijgen, en zouden daardoor bovendien leuk worden om te gebruiken. Want leren moet leuk zijn, niet omdat dat noodzakelijk is voor het leerproces maar omdat mensen daardoor beter kunnen leren. Het is een van de fundamentele gedachtes achter de producten die van SimuWorld "de reuzen in de wereld van business simulaties" moeten maken.

Het is een markt waarop maar weinig spelers bezig zijn, wat volgens CEO Renate Litjens niet alleen komt doordat het een relatief nieuw terrein is, maar ook doordat het maken van dergelijke simulaties "veel specialistische kennis en mensen met specifieke kwaliteiten" vereist. Toch heeft Simuworld haast. Want grote spelers beginnen de markt te ontdekken. Toen Accenture nog Andersen Consulting heette stak het naar verluid honderd miljoen dollar in een bedrijf (Indeliq) dat soortgelijke doelen nastreeft als SimuWorld. Van Doorn zegt dat "frustrerend" te vinden, ook al omdat hij in de venture capital wereld, waar ook SimuWorld het in tweede instantie (na startinvesteerder Twinning) van moest hebben, "terughoudendheid" bemerkt. Niet alleen omdat de investeerders sowieso de hand vaker op de knip houden, maar ook "omdat er maar weinig partijen zijn die de intrinsieke mogelijkheden van moderne business simulaties kennen".

Mogelijkheden

Die mogelijkheden betreffen een veelheid aan doeleinden, van training en educatie tot consulting, edutainment en e-learning. Nog te vaak worden hierbij volgens Renate Litjens "Powerpoint-achtige", oftewel saaie en dientengevolge oninspirerende presentaties gemaakt. En dat is nergens voor nodig. "Zodra je het ziet gaat er een wereld van mogelijkheden open", zegt ze over de manier waarop mensen doorgaans op presentaties van Simuworld reageren. "Zodra mensen zagen wat we maakten ging het mechanisme van de mogelijkheden werken, zo merkten we eerder dit jaar bij de ASTD-beurs (American Society for Training & Development) in Orlando." Ze zegt het om duidelijk te maken dat het per definitie niet goed mogelijk is om op papier de ervaring van een geavanceerde multimedia-leermethode dan wel business simulatie weer te geven. Daarom besteedt het bedrijf ook veel tijd aan de ontwikkeling van trailers, demo's, intro's, alles wat er maar voor nodig is om derden duidelijk te maken wat de simulaties behelzen. "Je moet mensen eerst enthousiasmeren voordat ze mogelijkheden gaan zien."

'Department leader' Nikola Pavloff doet toch een poging om de essentie van simulaties te beschrijven. Hij legt uit dat de simulaties gemaakt worden om complexe processen over te brengen. Dat gebeurt door mensen bewust te maken van een bepaald probleem en hen te motiveren om een oplossing te zoeken. Middel daarbij is een model van de werkelijkheid dat met allerlei variabelen gemanipuleerd kan worden.

Het kan op papier inderdaad een droge materie lijken. Renate Litjens verduidelijkt: "Je kunt het ook stages of experimenten noemen." Of 'sims'? Dat woord gebruiken ze bij SimuWorld liever niet, om verwarring met het sim-speltype uit de wereld van de computergames te vermijden. Daar zijn weliswaar overeenkomsten mee, zoals het gebruik van spelregels en vaak ook het wedstrijdelement en de stelregel dat het 'leuk' moet zijn, maar het leeraspect heeft in de simulaties van SimuWorld nadrukkelijk de overhand, terwijl het bij gamesims uiteraard vooral gaat om het entertainment-gehalte.

Haast

Zoals gezegd, het bedrijf heeft haast, om de voorsprong die het nu nog heeft te behouden. De nadruk ligt in deze fase op ontwikkeling van de producten, waaraan het bedrijf nu tien mensen heeft werken. "Zo snel mogelijk zo veel mogelijk producten maken", zo omschrijft Van Doorn de huidige missie. Dat begon in januari 2000, met de steun van startinvesteerder Twinning. Na ruim een jaar was het personeelsbestand gegroeid naar twintig man:ontwikkelaars, marketing- en salesmedewerkers. Een tweede investeringsronde bleek voor het bedrijf "een zware strijd", die uiteindelijk gewonnen werd met "een grote kapitaalinjectie" van NetVentures.

Inmiddels beginnen de activiteiten hun vruchten af te werpen. Er is belangstelling van onder andere management centrum De Baak, PinkRoccade en Krauthammer International, dat doet in training en consultancy ten behoeve van het management. Samen met NewMonday en ESEC, organisator van management games, werd deze zomer tevens een online management competitie georganiseerd. Dergelijke competities zijn vooral bedoeld om bekendheid aan de betreffende producten te geven, en potentiële klanten te laten zien wat de mogelijkheden zijn. Litjens: "We maken omzet maar draaien nog net niet break-even." Ze durft de voorzichtige voorspelling aan dat het bedrijf "begin volgend jaar" winst zal maken.

Een meer concreet succes wordt begin november zichtbaar. Dan introduceert het bedrijf de consultancy-tool eStrategy Simulation, dat het samen met PinkRoccade heeft ontwikkeld. Deze simulatie speelt zich af in een reisbureau dat de overgang maakt naar online verkoop, maar het programma kan relatief eenvoudig aangepast worden om allerlei andere takken van industrie te simuleren waar een online strategie wordt ontwikkeld.

Kennismodel

Pavloff zegt dat de release van eStrategy Simulation voor het bedrijf een hele belangrijke gebeurtenis is, "omdat het onze eerste stappen zijn in de consultancy markt". Maar ook de toegevoegde waarde van de overeenkomst met PinkRoccade is voor SimuWorld van belang. Pavloff: "PinkRoccade is content-expert, wij zijn de simulatie-expert." Die combinatie moet in de toekomst allerlei simulaties in adviestrajecten opleveren, een terrein waar volgens Pavloff simulatie nog heel veel zullen gaan betekenen. "Consultants hebben het kennismodel vaak in het hoofd zitten. Die kennis willen we omzetten in een computermodel, zodat het uitgebouwd kan worden."

Kunnen we de simulaties op termijn zien als een bedreiging voor het werk van de consultants? Dat is volgens Pavloff nadrukkelijk niet het geval; "De simulaties zijn altijd gebaseerd op een kennismodel en ondersteunen leren, lesgeven en commmunicatie. Je moet ze zien als een mogelijkheid om sneller kennis over te brengen. De consultant kan vervolgens analyseren en adviseren. Wat ons betreft zijn de simulaties dan ook niet direct bedoeld om besluitvorming te ondersteunen, maar vooral om de materie hanteerbaar te maken. De eerste en laatste stap in het proces moet altijd door mensen genomen worden."

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond