Deel dit artikel
-

Spelletjes cruciaal voor interactieve TV

Simpele spelletjes lijken, samen met toepassingen voor SMS, de belangrijkste bron van inkomsten voor interactieve televisie (iTV). Dat vertelden deskundigen op het congres TV Meets The Web, dat eind vorige week in Amsterdam werd gehouden.

Zeven procent van de omzet van het satellietbedrijf Sky wordt nu al gegenereerd door interactieve toepassingen en ook Fox TV Kids zegt aan interactieve programma's goed te verdienen. Het succesvolle spelletjeskanaal PlayJam van het Engelse Stratic2358 is inmiddels al in tien miljoen huishoudens te ontvangen en heeft 27 miljoen gebruikers. PlayJam heeft een gemiddelde omzet van 8500 pond per spel per dag.

Ook stemmen met behulp van SMS lijkt in populariteit toe te nemen. ViaDigital in Spanje, BskyB in Engeland en Canal Satellite in Frankrijk hebben zich, net als het Nederlandse videoclipstation TMF, volledig op SMS TV gestort, waarbij kijkers hun voorkeuren via tekstberichten kenbaar kunnen maken. "Gebruikers letten steeds minder op de kosten", vertelde Ashley Smith van Van Dusseldorp & Partners , het bureau dat het congres organiseert. "We hebben in een aantal gevallen de prijzen zien stijgen, maar op het gebruik lijkt het geen invloed te hebben."

Goed nieuws voor de branche? Niet echt. Interactieve televisie zoals de industrie oorspronkelijk voor ogen stond – waarbij kijkers hun eigen programma kunnen samenstellen – is ondanks vele ambitieuze pogingen nog altijd niet van de grond gekomen. Grotendeels vanwege desinteresse van het publiek, dat liever vermaakt wil worden, en geen zin heeft om zelf in actie te komen. "Zelfs als de technische mogelijkheden aanwezig zijn, wordt er geen gebruik van gemaakt omdat men de bediening niet begrijpt", vertelde John Carey, hoogleraar van Columbia University Graduate School of Business.

Bovendien verkeren de meeste exploitanten van digitale televisie in grote financiële problemen. Zowel Kirch als ITV Digital in het Verenigd Koninkrijk zijn failliet gegaan. In Spanje ging Quiero TV – vergelijkbaar met Digitenne in Nederland – uit de lucht. Een Fins consortium van uitgever Sanoma en Canal Plus trok met soortgelijke diensten nog geen 20.000 abonnees, waardoor de licentie aan de overheid is teruggegeven. Microsoft moest vorige maand zijn divisie Ultimate TV reorganiseren, een interactieve dienst die in de VS via DirecTV van Hughes Electronics wordt aangeboden. Door het verdwijnen van al deze aanbieders wordt er – voorlopig – nauwelijks geïnvesteerd in iTV.

Deel dit bericht

2 Reacties

Werner

Wishful thinking! Vergeet niet dat Sky vooral geld verdient aan gokspelletjes. Engelsen zijn verslaafd aan gokken, Nederlanders veel minder. Een programma als Banzaii slaat in Nederland nergens op maar is in de UK een kleine hit omdat je er met je vrienden bij kunt gokken! Het is heel gevaarlijk om Sky als voorbeeld te noemen: de Engelse en Nederlandse markten zijn elkaars tegenovergestelden. In de UK heeft men maar 3 kanalen in de ether en betaalt men zich blauw voor een kabelaansluiting, indien aanwezig. Dus is er een marktpositie voor settop boxes via de satelliet (Sky) mogelijk. Nederland is het dichtst bekabelde land in Europa en voor een habbekrats heb je toegang tot 30 goede zenders. Ergo: who needs a settop box! Kids SMS-en zich blut, maar niet alleen voor spelletjes, ook aan polls, zoals op TMF. Overigens gaat dit met een knipoog; er wordt niet serieus gestemd maar kids proberen de polls te beinvloeden door meerdere keren op de meest overdreven keuze te stemmen. Er zijn diverse soorten Interactieve TV:Settop box. Killer apps: Meer kanalen. Near-video on-demand. Interactiviteit. Gebruiksgemak.Problemen: Nederlanders hebben genoeg kanalen. Near-video-on-demand heeft technische problemen en concurreert moeizaam met de videotheek. Interactiviteit is beperkt tot polls en suffe games vergeleken bij game consoles, kijkers willen met de TV vermaakt worden ipv actief bezig zijn. EPG's werken minder fijn dan een fysieke tv-gids en de apparaten zijn lastig te bedienen. Telefoon en SMS spelletjes. TMF biedt met SMS TV Interactieve Televisie. Hele Magere Interactieve Televisie en niets nieuws; spelshows en televisie programma's bieden al 15 jaar lang de mogelijkheid om via de telefoon mee te doen, of te reageren. Enkele jaren geleden zijn er succesvolle proeven gedaan tijdens live Internet/TV broadcasts van evenementen met telefonie response. Maar daar blijft het bij. The Box laat kijkers al jaren tegen betaling videoclips kiezen. Ook het concept van "15 minutes of fame" is al erg oud. Programma's als Big Brother, De Bar en ook Achterwerk In De Kast passen dit toe. Niks nieuws! Internet biedt nog de meest interessante vorm van Interactieve TV. Killer app is On-Demand video, dit beantwoordt aan de wat, waar, wanneer en hoe vraag. De kijker kan kiezen wat hij ziet, waar hij dit doet, wanneer hij dit doet en op welke manier hij deze content gebruikt: passief of interactief. Een bewezen meerwaarde, alleen moet de aard van het medium niet worden vergeten: Internet is voor de individuele gebruiker een uitkomst. TV is en blijft voor de massa.

A.Treur Jr.

Grappig toch, elke keer als dit soort onderwerpen aan de orde komt maken scribenten en reflectanten vergelijkbare fouten. Men blijft unieke nieuwe media binnen een oud universum beoordelen. Het wachten is op digitale distributie van zowel tv en audio. On-demand betekent meer dan alleen maar gemak. Het is de turn-around in de toepassingsmogelijkheden voor gebruikers, media-exploitanten, distributeur en adverteerders. Het moment waarop web, telcom en audio/video volledig contamineren. Fun speelt geen primaire rol, de omzet in dat segment is peanuts vergeleken bij de opbrengst voor nieuwe audio/visuele diensten die loskomen bij effectieve inzet en gebruik van digitale apparatuur als settop box of Tivo. Convience dus. In combinatie met, eerder heeft men binnen de redactie van Emerce aandacht voor een ander fenomeen, digitale draadloze (digitenne/dab)distributie. Hoeveel killer applicaties kun je samenvoegen. Geef de markt twee jaar en we kunnen al onze favoriete programma's horen, zien en participeren wanneer en waar we willen. Geen doel op zich maar een logisch gevolg van technisch snel ontwikkelende markt.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond