Deel dit artikel
-

Sponsoring en verkoop op Parool-site

Onlangs startte de Parool-site in samenwerking met TeleCD voorzichtig met de verkoop van cd's. Zo'n 60.000 mensen bezoeken maandelijks de digitale versie van het Amsterdamse dagblad. De bijbehorende e-mailservice Lunchnieuws heeft ruim 3000 abonnees.

Business manager Nathalie van der Ploeg denkt aan uitbreiding van de redactionele en commerciële activiteiten van de Parool-site, die moet uitgroeien tot een community voor nieuwsjagers, studenten, smulpapen en cultuurliefhebbers. Nauwere samenwerking met externe partijen en sponsoring van onderdelen van rubrieken liggen in het verschiet.

Van der Ploeg: 'We werken aan lezersaanbiedingen voor abonnees van Lunchnieuws en prijsvragen rondom rubrieken als film en muziek. Dinsdag zijn we begonnen met een speciale site voor studenten. Deze is ontwikkeld naar aanleiding van een studentenspecial in de krant, maar wordt een vast onderdeel met onder meer e-cards en bijdragen van studenten.'

Hoeveel bezoekers trekt de Parool-site?
'We hebben maandelijks 400.000 pageviews van ongeveer 60.000 unieke users. Daarvan is slechts 8 procent afkomstig uit het buitenland. Die buitenlandse abonnees gebruiken de site alleen om op de hoogte te blijven van het Nederlandse nieuws. Bij andere sites van kranten is dat percentage veel hoger.'

Hoeveel abonnees heeft de e-mailservice?
'Dat zijn er 3.300. We vragen bij registratie wat persoonlijke gegevens, omdat we dan meer kunnen ingaan op bepaalde interessegebieden en dus een betere service kunnen verlenen aan de bezoeker. We denken nog na over een passende dm-methode voor de e-mailabonnees. Je zou ze heel gericht informatie kunnen sturen.'

Denken jullie, net als de Volkskrant, aan een betaalde e-maildienst?
'De mailservice blijft voorlopig gratis. Ik vind dat je er geen geld voor kunt vragen zolang je er geen dingen aan toevoegt. Op wat langere termijn denken we er wel aan om previews van interviews of speciale artikelen over economie of sport toe te voegen, waarvoor moet worden betaald. Dat gaat wellicht in samenwerking met andere partijen gebeuren.'

Waarop ligt nu de nadruk bij de Parool-site?
'Naast een gedeelte met het nieuws uit de krant hebben we er een aantal onderwerpen uitgelicht, die apart worden behandeld op Internet. Dat zijn rubrieken als Cultuur, Culinair en Nieuwe Media. Er ontstaan online communities rond deze gebieden. Vooral de plekken waar lezers zelf recensies mogen schrijven zijn een groot succes.'

Wat voor samenwerking hebben jullie met TeleCD?
'Alle cd's die in de krant worden gerecenseerd en op de site komen kunnen via TeleCD worden besteld, zolang zij deze natuurlijk in hun bestand hebben. Dit is een pilot en meer een service voor de lezers dan een commerciële inkomstenbron. We krijgen wel een percentage van de opbrengst van TeleCD. Bij een succes denken we aan cd-verkoop via een muziekagenda of een filmrubriek.'

Zijn er andere commerciële plannen?
'We zijn op dat gebied met veel dingen bezig. 24/7 Media verkoopt buttons en banners voor ons en op termijn willen we gedeelten van de site of prijsvragen laten sponsoren. Dat is zeer goed mogelijk bij rubrieken als culinair of cultuur.'

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond