Deel dit artikel
-

Spoorsector moet internet in trein eenduidig aanpakken

De spoorsector moet gezamenlijk met een plan komen voor internet in de trein. Die eis stelt verkeersminister Camiel Eurlings nu hij hiervoor een subsidie van 15 miljoen euro beschikbaar stelt.

Dat laat Eurlings weten in een brief (PDF) aan het parlement.

De minister wil internet in de trein in heel Nederland en zo breed mogelijk invoeren. Hij wil voorkomen dat er een ‘lappendeken van systemen’ ontstaat of concurrentie tussen ProRail en de NS.

Harde eisen stelt de minister nog niet. Hij wil binnen enkele maanden besluiten op welke manier het bedrag besteed moet worden.

De subsidie stond eerder al op de begroting van 2008, maar is toen nog niet uitgegeven. Voor 2009 is het bedrag opnieuw gereserveerd.

De NS denkt met het bedrag de invoering van internet te kunnen versnellen met zes jaar. Internet zou dan in het eerste kwartaal van 2013 beschikbaar zijn voor 83 procent van de intercitystoelen. Zonder de subsidie zou in 2019 slechts 58 procent van de intercitystoelen over internet kunnen beschikken. De NS heeft de minister dan ook gevraagd om de 15 miljoen euro opnieuw beschikbaar te stellen.

Connexxion biedt momenteel al internet aan in de treinen, zonder bijdrage van het rijk. Dat de NS dit niet kan bolwerken ligt aan de omvang van het treinpark, die veel groter is. Ook draagt de NS als reden aan dat het bedrijf verschillende materieelsoorten heeft. Voor iedere materieelsoort moet een inbouwoplossing worden bedacht, technisch worden uitgewerkt en gecertificeerd. Dit maakt de situatie bij de NS complexer.

ProRail, Arriva en KPN testen momenteel een mobiel breedband datanetwerk op het
traject Groningen – Leeuwarden.

Deel dit bericht

4 Reacties

Gust Berends

Heel erg leuk, internet in een volgepakte spitstrein. Precies wat de forens nodig heeft.

rik

De internet ervaringen met de proef Groningen-Leeuwarden zijn tot op heden slecht. Traag, haperende verbindingen, slechte beveiliging. Nu nog: - betrouwbaar, veilig en snel internet- vriendelijk personeel- betere informatievoorziening- betere aansluiting voor deur-tot-deur- elke 15 minuten een snelle trein, overal- schone perrons- schone treinen- meer en schonere toiletten die niet op het spoor dumpen- koffieautomaat (maar nog liever een koffiedame)- meer luxe werkcoup?s zodat je geen last van anderen hebt en vice versa- mogelijkheid tot kaartjes kopen IN de trein- televisie aan boord- kosten voor het OV (inclusief subsidies) lager maken dan de auto (zonder al die belastingen)- deur-tot-deur reizen sneller maken dan met de auto Het OV is alleen geschikt voor korte afstanden en in de Randstad. Groningen-Amsterdam kost je deur-tot-deur 3 uur via het OV. Met de auto is dit maar anderhalf uur over de A6, zonder files, zonder flitsers. Er is geen milieuwinst per reiziger-kilometer t.o.v. de auto. Het OV is en wordt nooit een volwaardig alternatief voor de auto. De overheid blijft maar investeren in de bodemloze OV-put op kosten van de automobilist. Steek dat geld liever in een beter wegennet. Asfalteer het spoor. Verbeter de parkeergelegenheden in steden, zorg voor bereikbaarheid van bedrijven.

Gust Berends

@Rik: "Het OV is en wordt nooit een volwaardig alternatief voor de auto"Totale nonsens. Het ligt er maar aan wat je route is. Als je van/naar de (buurt van) grote intercitystations moet dan is juist de auto totaal geen alternatief. Moet je van vinex-wijk naar kantorenpolder, dan ben je op meerdere manieren gedoemd. Onder meer door het file rijden.

Gust Berends

@Rik: oh sorry, ik reageer te snel. Je schrijft namelijk nog meer onzin: – "Het OV is alleen geschikt voor korte afstanden en in de Randstad". Heb je al eens geprobeerd over de A2(vanaf het zuiden) of A12 (vanuit het oosten) naar Utrecht te komen? Geloof me: neem de trein.- "Er is geen milieuwinst per reiziger-kilometer t.o.v. de auto" Alleen als je met 4 mensen in de auto zit.- "Asfalteer het spoor". Pure vernietiging van infrastructuur. Een grotere desinvestering bestaat niet.- "Verbeter de parkeergelegenheden in steden". Als je wilt dat steden bereikbaar blijven zul je juist aan de stadsranden parkeren moeten uitbreiden met goede aansluitende pendeldiensten. Binnensteden zijn niet geschikt voor grote hoeveelheden bestemmingsverkeer. Tenzij je fan bent van stadsplanning uit de jaren '60 van vorige eeuw.- "zorg voor bereikbaarheid van bedrijven."Dat is in de eerste plaats een zorg van bedrijven zelf. Ze zijn vrij zich te vestigen nietwaar?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond