Deel dit artikel
-

Squidoo en Swicki combineren zoeken met social media

Online marketinggoeroe Seth Godin heeft gisteren op de BlogOn Summit in New York zijn nieuwe project Squidoo laten zien. BlogOn is een tweedaags congres over 'social media'. Een 'zeer beperkte' afgesloten betaversie van Squidoo is maandag met een paar honderd gebruikers online gegaan.

Seth Godin legde op BlogOn uit dat Squidoo in plaats van ‘meer links, meer verkeer, meer hits en meer keuzes’ zijn kracht in beperking zoekt. Squidoo gaat ‘lensen’ bieden die ingangen naar specifieke onderwerpen vormen. Een lens is niet hetzelfde als een portal. ‘Het is niet een plek waar bezoekers moeten blijven hangen,’ zegt Godin. ‘We geven het overzicht; hier is wat je moet weten, nou wegwezen! Er wordt niks verkocht.’

Iedereen die veel over een bepaald onderwerp weet kan straks via Squidoo een lens aanmaken. Lensen weerspiegelen een persoonlijke visie van de ‘lensmaster’ op het onderwerp. De opzet van Squidoo doet denken aan About.com, het Open Directory Project of zelfs Startpagina.nl. Godin voegt er elementen van blogs, wikis en sociale netwerken aan toe.

Er is geen limiet aan het aantal lensen per onderwerp. Squidoo’s LensRank software moet zorgen dat de beste vanzelf komen boven drijven en helpen spam te voorkomen. Lensmasters krijgen een deel van de inkomsten uit Google AdSense advertenties en e-commerce op de lensen. Godin hoopt dat sommige lensmasters van de site kunnen leven, zoals bij eBay gebeurt. Ook bedrijven kunnen lensen maken.

Een nieuw project van Eurekster heeft een vergelijkbaar businessmodel. Swicki is een zoekmachine voor zoeken binnen een specifieke gemeenschap. De software leert op basis van ingetikte zoekwoorden wat relevant is binnen die gemeenschap. Eurekster hoopt hiermee in een latere fase gerichte advertenties te kunnen verkopen.

Deel dit bericht

3 Reacties

Ken

Het concept is gelijkaardig aan dat van oondi ( http://www.oondi.com ), alleen is oondi meer een non-profit organisatie aangezien 100% van de advertentie inkomsten naar de auteurs gaan terwijl dat bij Squidoo en HubPages maar 50% of nog minder is. Oondi voegt overigens wel external nofollow links toe dus het zal niet zo snel misbruikt worden door spammers om hun PageRank op te krikken.

JOE

er zijn veel vergelijkbare initiatieven, combi's van search engines met tagging en wiki-tools waarmee de consument invloed kan uitoefenen op de getoond resultaten. Zataka (www.zataka.com) doet dit ook.

Jan

Het beinvloeden van resultaten door gebruikers is voer voor bots en spam. Wat bijvoorbeeld <a href=" http://www.qweery.nl">Qweery</a&gt; doet, is het de inhoud van documenten beoordelen en daarbinnen al gerichter pagina's aan te bieden. Niets handmatig dus..een uitbreiding in die richting is toch veel aantrekkelijker?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond